Bukefalos 28 år!

Att gå till veterinären

Ava22

Trådstartare
Hunden är 8 år gammal, snea framben, blåsljud, hör dåligt, ser sämre och problem med bajseriet. Allt är uppkollat vid olika tillfällen men alltid samma visa hos veterinären. Han blir så stressad att jag tror han ska få en hjärtattack. Han får alltid massor med lugnande vid större undersökningar, veterinären har även sagt att han överreagerar (hur veterinären nu vet det). Han skriker så fort veterinären börjar känna på honom och det är uppenbart att han absolut inte vill vara där.
Han börjar tackla av och det känns som det är dags för en koll på honom. Men frågan är hur långt jag ska dra det. Iom att han är så stressad av att vara där, hur mycket undersökningar ska jag göra, vad är mest snällt mot honom? Hur långt hade ni dragit det med behandlingar och liknande om ni hade haft en så stressad hund som jag har?
 
Hunden är 8 år gammal, snea framben, blåsljud, hör dåligt, ser sämre och problem med bajseriet. Allt är uppkollat vid olika tillfällen men alltid samma visa hos veterinären. Han blir så stressad att jag tror han ska få en hjärtattack. Han får alltid massor med lugnande vid större undersökningar, veterinären har även sagt att han överreagerar (hur veterinären nu vet det). Han skriker så fort veterinären börjar känna på honom och det är uppenbart att han absolut inte vill vara där.
Han börjar tackla av och det känns som det är dags för en koll på honom. Men frågan är hur långt jag ska dra det. Iom att han är så stressad av att vara där, hur mycket undersökningar ska jag göra, vad är mest snällt mot honom? Hur långt hade ni dragit det med behandlingar och liknande om ni hade haft en så stressad hund som jag har?
Inte alls för att vara helt ärlig, en av anledningarna till att jag avlivade min förra utan att göra några undersökningar och behandlingar. Han blev extremt stressad hos veterinären och fällde päls i drivor, flåsade och mådde dåligt. Så när det var dags så mötte veterinären honom i dörren med en lugnade spruta så han hann aldrig stressa upp sig. ❤ Så vi fick ett fint avslut med en lugn hund.
 
Hunden är 8 år gammal, snea framben, blåsljud, hör dåligt, ser sämre och problem med bajseriet. Allt är uppkollat vid olika tillfällen men alltid samma visa hos veterinären. Han blir så stressad att jag tror han ska få en hjärtattack. Han får alltid massor med lugnande vid större undersökningar, veterinären har även sagt att han överreagerar (hur veterinären nu vet det). Han skriker så fort veterinären börjar känna på honom och det är uppenbart att han absolut inte vill vara där.
Han börjar tackla av och det känns som det är dags för en koll på honom. Men frågan är hur långt jag ska dra det. Iom att han är så stressad av att vara där, hur mycket undersökningar ska jag göra, vad är mest snällt mot honom? Hur långt hade ni dragit det med behandlingar och liknande om ni hade haft en så stressad hund som jag har?
Mest snällt är väl en spruta så han får frid.
 
Jag hade satt punkt där. Hunden åldras och kommer inte bli bättre utan kommer snarare behöva besöka veterinär oftare.
Jag hade gjort ett fint avslut utomhus nu när väder och temperatur är på den positiva sidan så hunden inte behövde gå in till vetten mera.
 
Hunden är bara 8 år och med redan många problem, speciellt det där med bajsandet tycker jag är ett stort problem. Eftersom hunden inte blir yngre och kommer behöva uppsöka vård oftare ju längre tiden går, är det inte optimalt att hunden blir så pass stressad/orolig vid undersökning.
Jag håller med alla andra att hunden borde få ett avslut innan det blir mycket värre, både fysiskt och psykist.
Kram :heart
 
Tack för alla svar!
30387
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
549
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 661
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp