Att gå vidare efter separation

patsy02

Trådstartare
Hej allihop!

Behöver era historier och tankar kring separation eftersom jag uppenbarligen har stora svårigheter att gå vidare. För att gör en lång historia kort:

Jag träffade en pojke/man 94, vi blev tillsammans 98 (jag var då 20). Vi flyttade ihop 00 och hade det ganska gott i ett par år. Under tiden fram till vårt första barn (mitten av 00-talet) föddes hände en del trauman i hans familj och han började må dåligt, sov illa och började dricka mer. En psykisk ohälsa smög sig in i vårt hem. Barn nummer 2 föddes två år senare och där omkring började det spåra ur. Min sambo drogs sig mer och mer ifrån familjen. Jobbade jämt, var ute hela nätterna och det gick inte att prata om det. Sista året låg han och grät hela helgerna, var inlagd på psykakuten, jag förmedlade vårdkontakter och vi var på familjerådgivningen - men han ville verkligen inte ta tag i problemen. Sista året kunde han i huvudtaget inte säga att han älskade mig. Jag skötte hem, barn, ekonomi, tja allting. Min roll blev under de sista åren mer mamma än partner. Medberoende.

Innan jul 12 börjar jag träffa en kurator och i samband med det bestämmer jag mig för att gå. Så långt allt väl. Själva separationen sker fysiskt sommaren 13, när han flyttar till annat boende. Naiv som jag är tror jag att det nu är bara att gå vidare. Men icke, den delade vårnaden har slirat under hela tiden till nu. Han har blivit soc anmäld pga att han inte sköter barnen, har svårt att hålla en ok standard i sin bostad och kan absolut inte klara ut sin ekonomi. Mitt liv har blivit till ett helvete och barnen far illa. I dagsläget bor det äldsta bara hos mig, men träffar ofta sin pappa. Barnen gillar honom mycket. Jag blev sjukskriven pga stressymptom i höstas och har därefter jobbat mycket med mig själv både hos kurator, psykolog och i den stresshantering som VC erbjuder.

Så till problemet; under perioder kan jag avskärma mig får honom och känna att jag släpper här och inte behöver ha med honom att göra. Men så kommer perioder där jag funderar mycket på om vi kunde ha löst detta. En tanke som grundar sig mycket på familjegrejen, att få vara med barnen hela tiden. Alltid i samband med att han mår lite bättre, eller åtminstone inte är helt rudad. Just nu är han heltidssjukskriven och orkar ju då vara lite trevligare. Då är det precis som jag glömmer allt. Att han fortfarande inte klarar av att sköta barnen, allt han utsatt mig och barnen för och att han är skyldig mig galet mycket pengar. Varför blir det så här? Varför kan jag inte bara släppa helt och vandra ut på egen mark. Jag har dessutom träffat en annan man till och från under en längre tid, men inte heller där vågar jag gå vidare fast jag känner att det är en bra person för mig.

Berätta gärna hur det var för er. Hur kom ni vidare? Tips och råd.

Hälsar/ Patsy
 
Jag tror det är kroppens sätt att "överleva" att man faktiskt glömmer allt jobbigt. Som de dåliga i ett förhållande, kanske tiden man ligger skadad på sjukhus efter att ha brutit benent. De tunga och smärtsamma med att bära/föda barn.

Dagbok tycker jag är bra. Jag kan längta tillbaka massor till mitt ex men jag får påminna mig om hur de faktiskt var! Och glädjas åt de fina minnen jag har.
Försöker se vad de är jag saknar och göra nått åt det i de liv jag har idag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 776
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 385
Senast: Mois
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp