Bukefalos 28 år!

Att ha hingst i avel

E

eqinha2011

Vad innebär detta?

Jag går i tankar att i framtiden skaffa en hingst som jag givetvis vill använda i avel.
Detta i något av raserna, Arab, Welsh Cob eller PRE.
Hur går man till väga?
Vilka kostnader ligger det kring allt?
Måste man ha plats för att ta emot ston?

Eran vänligen,
Sabrina :)
 
Sv: Att ha hingst i avel

Jag kan svara för PRE hästen ;)
För det första så ska man sätta sig in i rasen och verkligen köpa in en hingst som är intressant för sto ägarna !
Gärna en hingst som har avkommor så man vet vad den nedärver,
Gärna även meriterad i hemlandet , Priset kan variera men inte under 200 tusen i alla fall (pratar nu om vuxen meriterad använd i avel )

Hur man går tillväga är ju lite olika ,men man ser till att visa sin hingst på dom utställningar som finns (tyvärr inte så många än i sverige) Man annonserar om honom på föreningens hemsidor och i hingst katalog.

En förutsättning (tycker jag ) är att man kan ha hingst och ston hemma hos sig så som svar på din fråga om man måste ha plats för att ta emot ston så JA ! :)

Tesora
 
Sv: Att ha hingst i avel

Om man ska ha plats för ston eller inte beror lite på om man tänker använda hingsten på naturlig betäckning eller på semin. Naturligt måste man ha plats för ston om man ska någon lönsamhet i det. Så att man kan ta emot ston som kommer långre ifrån och inte kan åka fram och tillbaka vid varje tillfälle.
Om istället väljer semin så måste man ha tillgång till att tappa hingsten. Kan man inte göra det själv så kan lämna ut hingsten till någon annan som har hingststation och sköter den biten. Man kan ju också lämna bort hingsten till station om den verkar naturligt men det är inte lika lätta att hitta sådana. Antar också att din tanke är att du sjålv ska sköta om hingsten och inte lämna bort honom.

A och O oavsett ras är att se till så att hingsten både blir meriterad och att den syns. Beroende på ras så handlar det om utställningar, visningar, tävlingar m m.
Nästa bit är att man själv som hingstägare håller sig lätt anträffbar för stoägare. Läs här på avel så kommer du att upptäcka enhel del hingst byten p g a stoägaren inte får kontakt med "hingsten" eller får svar på t ex mail.
 
Sv: Att ha hingst i avel

Lägger till lite ! Tänk på att PRE hingstar måste vara kvalificerat korade om man ska ha dom på semin för PRE ston ! En bas godkänd PRE hingst får ABSOLUT INTE användas på semin på PRE ston !
Och vi har en så länge ingen kvalificerat godkännande i sverige !
Tesora
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 391
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 320
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 855
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp