Sv: att hålla hingst
Nej jag tycker inte att det är jobbigt att ha hingst. Jag har haft min hingst sen han var 8 månader och idag är han 3 år gammal. Han har gått med en valack hela tiden utan problem och han fungerar bra i all hantering osv. Jag har haft många hingstar innan den jag har idag, fast det var inte mina egna (travhästar).
Jag trod et viktigaste är att man inte glömmer att det verkligen är en hingst. Många hingstar är ju snälla men det finns motsatsen och det kan gå väldigt illa om man inte vet vad man har att göra med.
Uppstallningsmöjligheter kan vara klurigt. Visst finns det stall som tar emot hingstar men inte lika många som för ston och valacker.
Ja det finns valacker som kastrerats sent som blivit hingstiga.
Min hingst går med en valack i hagen sen han var 8 månader.
Etan fungerar bra tillsammans när man rider flera. Han är lugn och fin.
Trots att jag har en underbar hingst på alla sätt och vis så har jag valt att kastrera. Tiden är bokad och snart är han valack

.
Anledningen till att jag har valt att vänta tills nu är för att jag och sambon har haft stora planer på att köpa eget och då såg jag inga som helst problem att behålla min hingst som hingst. Men nu har dom planerna iallafall flyttats fram ett antal år och därför har jag tänkt om.
Att ha en hingst i ett stall där man hyr in sig är ganska jobbigt, iallafall om folket i stallet är yngre personer utan hingstvana osv. Man kanske bör ta in och ut sin hingst på egen hand om det finns folk i stallet som tycker det är olämpligt att andra handskas med den osv.
Man måste hela tiden tänka sig för och ibland gör folk saker utan att tänka på att det finns en hingst i stallet och om det vill sig illa kan det gå åt skogen.
För min del så passar det inte att ha hingst där jag står nu helt enkelt. Min hingst växer och blir större plus att hormoner och annat gör att han kanske blir lite "busig" emellanåt och det klarar inte vissa av.
För att göra det lättare för mig och min häst har jag valt att kastrera så att det blir lugnare runt omkring oss samt att allting blir lättare med bete och hagar osv.
Sorry för att det blev så långt