Att hitta rätt sadel till hästen.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Em_E_liE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 702
E

Em_E_liE

Jag har nu ett väldigt stort problem med att hitta rätt sadel, som både skall kunna passa hästen och mig. Jag vet inte vilket märke som är bäst och vilken storlek han då skall ha. Jag vet bara att det ska vara en hoppsadel.

Men att hitta en sadel till ett väldigt smalt varmblod är inte det lättaste har jag märkt. Är det nåon som har samma problem som mig?! :S Hjälp mig då jätte gärna. Tips på något bra märke på en sadel som är bekväm att rida i, med bra stöd för skänklarna. Men som samtidigt skall passa en häst som är ganska smal, och något markerad manke.

Kom i håg, HOPPSADEL. :P

Tack på förhand!

Mvh Emelie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att hitta rätt sadel till hästen.

japp...
ta ut en sadelprovare.
att tipsa om sadel som passar dig och häst är ganska svårt. vi vet inte hur lång hästen är, hur ryggen ser ut, hur svängd den är. vi vet inte hur du ser ut, hur lång du är och hur stor rumpa du har eller hur smal du är i bäckenet.

välkommen till hästvärldens eviga problem, att hitta en bra och passande sadel. ;)

Men om alternativet sadelprovare inte finns då... Om man säger så istället. Det är inte så att jag inte tänkt på det... Men det tänker jag ta som en sista utväg liksom... Och där är jag inte riktigt än...

Varför skulle inte alternativet finnas?

Och hur ska folk kunna bedömma om lämpliga saldemärken över huvud taget utan någon bra bil på hästens rygg?

En ras specificerar inte sadelmärke.

Ni menar alltså att dena lilla disskusion inte ka gå vidare pga att man alltid och i första hand väljer en sadelutprovare?!

Jag menar ju knappast att det är fel.

Nej, man kan diskutera till viss mån. Men bilder krävs om man ej sett hästen + att då kan man endå bara dra cirka märken. Man vet aldrig vad som kommer passa perfekt utan att ha provat ordentligt, är kunnig, ser hästen och gärna se hästen jobba under dom olika sadlarna.

jag kan ge dig ett tips.
stallet är fullt av spinkiga travare, och den sadeln som ligger klockrent på många är en Husar.

Har hästen rak eller svängd rygg?
Är han överbygg?
Platt/takformad/rund?

Maxpris?

Det är mkt som ska passa för att en sadel ska ligga bra. Vet du inte riktigt hur det ska vara, ta ut en sadelutprovare!

För att då ta exemplet Husar, det märket ligger skit på 4/4 travare i vårt stall. Sadlar är inte "rasbaserade" utan man provar ut till individen!

jaha så i ett travstall med 30 ridtränade hästar ska man ha en utprovad sadel till varje häst?

Ja.

Det anser jag vara en självklarhet men oftast finns ju inte ekonomin för detta.

Och du menar väl inte att Husaren ligger "klockrent" på 30 hästar? Det vore väl helt mirakulöst.

Han är något takformad på ryggen, men åt det rundare hållet, han är ju inte spetsig så att säga. Han är väldigt smal och sadlarna glider lätt ner över manken. Han är ganska rak i ryggen, ytterst lite svängd, alltså behöver han en sadel för hästar med rakare rygg. Han har just nu inga direkta muskler då han stått en längre period.

Han har en tydlig manke, men inte en jätte hög, mer åt det normala hållet. Något lång manke.

Maxpris finns det inget ännu.

Tyvärr kan jag inte få in en bild på hans rygg så ni kan få se...

Har hästen rak eller svängd rygg?
Är han överbygg?
Platt/takformad/rund?

Maxpris?

Det är mkt som ska passa för att en sadel ska ligga bra. Vet du inte riktigt hur det ska vara, ta ut en sadelutprovare!

För att då ta exemplet Husar, det märket ligger skit på 4/4 travare i vårt stall. Sadlar är inte "rasbaserade" utan man provar ut till individen!

Ta ut en sadelprovare!

Enda kloka svaret i denna tråd. Jag blir mörkrädd när jag ser sådant här. Hur kan man be om råd om vilken sadel hästen ska ha på internet? Sadeln är det viktigaste i hästens utrustning och ska provas ut av godkänd och duktig sadelutprovare. Är ungefär som om be om råd på internet om hur man skor en häst och sen hem o spika i hovarna på egen hand.

Ledsen TS men överväg seriöst o ta hjälp med utprovningen av fackman/kvinna på området.

Det handlar ju om RÅD, det är inte en utprovning. Man ger tipps och förslag om vilka märken som kan tänkas passa. Det är ju inte så att man säger "Albion K2, 17, stl W, PERFEKT".

Sedan får TS eller vem det än är prova ut sin sadel själv. Men då kan det ju också bli hursomhelst.

Känner man inte att man kan så SKA man ta ut en sadelutprovare.

Varför skulle inte alternativet finnas?

Ibland finns det helt enkelt inte. Jag vet själv hur det är, bor i en liten by i Norrbotten, och här finns inte sadelutprovare, och de som finns på rimligt avstånd (20 mil) är inte alltid 'nog bra'. Visst, man kan ju packa sina grejer, hästen och fara 150 mil om man vill, men det är inte alltid ett alternativ.

Sen tänker jag inget säga om TS metod att få en passande sadel.

Finns dom som åker runt, men det kostar en del iochmed milersättningen blir hög. Men man kan alltid försöka få ihop några stycken å vara på samma plats å ha något utav en hel dag.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka