Att hitta rätt sadel till hästen.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Em_E_liE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 701
Sv: Att hitta rätt sadel till hästen.

Ja, men här finns ingen som reser runt, och inte så här långt. Bara bränslet skulle kosta en enorm summa pengar, och det finns inte alltid annat folk. Det kan vara svårt att förstå för de som aldrig bott så som jag gör, och jag förstår det. Det var som en vet. jag ringde till, när min häst hade kolik. "Har du ingen paraffinolja själv så har säkert någon i grannstallarna". Ehm, vilka grannstallar, tänkte jag då. :smirk:

Kan nog bli svårt för mig att inbilla mig det. Bott ute vad som anses vara skogen här. Men det kommer väll inte upp i någonting om man jämför med norrland eller liknande platser.

16364926.jpg

bästa bilden jag har på kusen i fråga....
iallafall en liiiiten uppfattning om hur han ser ut!!

Tack så jätte mycket,:rofl: jag fick inte in någon bild på honom...:/ fast jag hade några kanon kort...Men TACK:bow: än en gång.

Bilderna måste ligga på nätet först, (typ pixbox eller photobucket) sen kan du länka in dom i ett inlägg :idea:

jag hade bara på bilddagboken.se, men jag fattade ändå inte hur...haha, lite seg ja...:P

Den hästen hade jag tagit till en utprovare om det är möjligt. Med en så lång manke och ganska kort rygg så kommer det mesta åka fram. Du behöver antagligen skaffa dig en svängd gjord också.

Svängd gjord? Anatomisk då eller menar du svängd gjord....? har redan en anatomisk sadelgjord. Sadeln jag har just nu till honom åker inte fram :), men den är något för stor i bommen fram, det är för brett där....svårt att förklara, men honppas ni förstår. det är ju så att problemet med de flesta sadlarna ligger bra förutom framme vid manken där det inte är tillräckligt tjockt, bossarna under sadeln går ju ända fram och sedan ner där knästöden är.... (förstår ni?, hoppas det i alla fall...) där är ju som sagt i fram som sadel är stor, bossarna eller vad man ska kalla dem går ner för mycket i fram, vilket märke är lite trängre i fram..?

Den hästen hade jag tagit till en utprovare om det är möjligt. Med en så lång manke och ganska kort rygg så kommer det mesta åka fram. Du behöver antagligen skaffa dig en svängd gjord också.

Jag har just nu en nästan ny CH Sigmund Allround, normal bom...kan tyvärr ej lägga in bilder då jag ej har den på någon internetsida...men den finns i höökskatalogen, kolla där om det hjälper...:P

Jag menar en svängd gjord.

Visa bilder på din nuvarande sadel?

Bilder på sadeln på hästen alltså. Men det kvittar, jag skulle åka med din häst till en sadelutprovare.

Jag har lagt ut bilder på sadeln när den liggen på hästen på bilddagboken.se. jag heter skvallerpressen där...tänkte om du ville kolla...jag fattar liksom inte hur man lägger in bilderna här...

Bilder på sadeln på hästen alltså. Men det kvittar, jag skulle åka med din häst till en sadelutprovare.

men nu kan ju hon ju inte det....

det ja kan säga är at du iallafall behöver an cutback, med normal mot smal! han kommer att bredda sig rejält när du får upp lite muskler på honom, så avvkta lite med att köpa sadel du... hittar du en sadel som passar nu, kommer den vara för liten om ett tag när han har fått upp muskularaturen runt manken.

fjordtokan:
han står otroligt konstigt på den övre bilden, riktigt såååå lång manke och kort rygg har han inte. :D

Jag tycker inte den ligger dåligt viddmässigt alls, däremot tror jag den slår i manken när du sitter i den?

Ställ upp bättre bilder då.

Om hästen är dåligt musklad nu kan hon köpa en lite för vid sadel och sätta fårskinn under, tills hästen musklat sig.

Jag hade börjat med att testa Globus Clic, finns dock risk för att manken inte får plats. Skulle testa en gammal 32 eller en ny(are) 34.

Ställ upp bättre bilder då.

Om hästen är dåligt musklad nu kan hon köpa en lite för vid sadel och sätta fårskinn under, tills hästen musklat sig.

haha, ja, det skulle jag kunnat ha gjort om jag hade haft någon!!!!!!!!!!!!!

men nu hade jag bara dessa två på honom å ville hjälpa emelie så gott jag kunde...

å en för vid sadel och fårskinn under var just vad den förra ägaren till hästen hade, men inte tusan låg den någe bra på honom för det... sadeln alltså, inte den förra ägaren. :o:D:o

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka