Sv: Att hitta rätt (svårare än man tror)
När du minst anar det kommer hästen din dyka upp..
Jag hade letat i närmare 1 år efter min islandshäst hade ridit islandshäst 3 gånger innan jag bestämde mig för att köpa en.
Jag for ut och provred"läromästare" som de ville kalla det, men jag fick många att enbart grisepassa och hade problem med att trava på vissa 5 gångare.
Förmig är en läromästare en häst som just kan lära en totalt nybörjare att rida och somislandshäst ställer det högre krav på hästen.Att den verkligen har 4 eller 5 oerhört välsorterade lättväxlade gångarter oftast en gammal tävlingshäst somär riden av rutinerade ryttare i hela livet men som nu inte längre orkarflänga runt varje helg.
Oftast över 15 år är dessa hästar..
Men när jag inte hittade denna islandshäst så började jag ge upp, hade säkert provridit 10 styckenominte mer och alla hästarna blandade ihop gångarterna,grisepassade och vr oerhört styva att rida.
Sen såg jag bara henne i en annons.. dräktig 3½ årigt sto stog det!!
Några dagar sedan hade jag köpt mig ett dräktigt oinridet sto
Jag har aldrig peppa peppa ta i trä mött en islandshäst med patella, dock spatt har jag träffat några vi har en gammelman i stallet som har lättspatt.
Alla hästar har sin sjukdom..hbl har kot/hovledsinflammationer isisarna spatt och exem.
Travarna har sina gaffelbensskador
Var noga med att vetbesikta en häst inan köp samt spattröntga, ring gärna till föregående ägare för att kolla upp om hästen varit sjuk när hon/han ägde den!
Min nästa drömhäst blir ett STOOOO föl efter Jorunn, men om hon kunde ploppa ut ett STO till mig ist för hingst så vore matte glad