Att inreda en gammal stuga

När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara måste inredas i gammal stil!

Det är inte helt enkelt - jag har saker som jag tycker mycket om och som jag vill fortsätta ha, men som inte riktigt passar in… Stugan var fullt inredd när jag tog över den och mycket av det som fanns var fint och passade bra, så mycket har fått vara kvar och jag har gjort mig av med många av mina egna tidigare ägodelar som inte passade in i stilen. Men ena halvan av mig kommer från en samlarsläkt 😉, så jag har även själv en hel del gamla saker och arvegods som jag tycker mycket om och vill ha kvar. Ja - jag har egentligen saker från alla möjliga åldrar och stilar, men jag har aldrig haft en bostad som har haft lika uttalad karaktär som den här, där jag känner att jag verkligen vill försöka tänka till på allt och åtminstone försöka skapa en enhetlig “gammal” stil…

Nu är jag ingen ortodox perfektionist utan kör på “good enough” - jag går inte efter något exakt inringat årtionde, utan allt “gammalt” (typ mellan 1890-1960) funkar tänker jag - och inte ens det är jag strikt med. Det är känslan som är huvudsaken. Tittar jag på stugan i sig så är den byggd på 1870-talet, ombyggd på 1930-talet, och bär spår efter renoveringar från 1950- och 1970-talet. Köket är uppfräschat för bara några år sedan men i en stil som flirtar med svunna tider. Och jag själv har kompletterat köket med ny spis, spisfläkt, diskmaskin, ny diskbänk, mm, - men jag har försökt tänka till lite på vad som skulle kunna passa bäst in i stilen… Spisen blev en svart i retrostil, lite för att föra tankarna till en vedspis (vilket det även har funnits i köket en gång i tiden men som tyvärr kastades ut på 50- eller 70-talet så nu finns ingen vedspis tyvärr). När jag då skulle placera en diskmaskin precis brevid spisen fick den också bli svart för att inte sticka ut för mycket. Blev klart nöjd med resultatet.

1682880098361.png


Man kan dra det här med retro och tidstrogenhet hur långt som helst märker jag. Jag vill gärna ha någorlunda modern och bekväm standard när jag bor här permanent, men visst, man skulle ju kunna bygga om köket till sekelskifteskök med pärlspont och öppna hyllor och “gömma” diskmaskin och kylfrys bakom pärlspontfasader kanske, men tja - jag är inte riktigt så hängiven. Det är inte min personlighet att dra det så långt - även om jag beundrar de som gör det! För mig är huvudsaken att det ger en någorlunda enhetlig generell “gammaldags” känsla som passar med stugan i övrigt, och att jag inte blandar in prylar i modern stil utan försöker hålla mig till en omodern stil. 😁

Några utmaningar har det varit. Hur skapar man en ergonomisk arbetsplats med dator och skärm för hemarbete - utan att det bryter allt för mycket med den gamla stilen? Hur ska man göra med TV? Och luftvärmepumpsblaffan som sitter på väggen och skär jättemycket i ögonen mot resten av stugans stil - kan man göra nåt åt den överhuvudtaget? Bokhylla var också något jag slet mitt hår över. Försökte hitta en begagnad gammaldags bokhylla utan att lyckas och tillslut blev behovet akut och jag blev tvungen att hitta på nån lösning med en ny bokhylla. Både en soffa och en bokhylla har faktiskt köpts in nya från IKEA, men ändå utan att de sticker allt för mycket i mina ögon bland allt det gamla…

Jo, det är kanske lite övermöblerat, men stugan var som sagt full redan när jag flyttade in och jag har dessutom en väldig massa arvegods som passar så bra in i stilen som jag bara inte kan låta bli att ha. Dessutom har jag en plåtburksfetisch - jag bara ÄLSKAR plåtburkar och måste ha minst en i varje rum - helst många! :D;)

Och vad vore ett inredningsinlägg utan bilder, så jag tänker att jag kommer lägga in några fler klipp från min stuga... 😇
 

Och i köket stod redan en kökssoffa, som är helt underbar att ligga och filosofera i på eftermiddagarna och kvällarna när kvällssolen lyser in på en genom fönstret.
Taklampan ska ha kommit från något fartyg tidigt 1900-tal via min morfar som föddes på 1800-talet och jobbade som sjöman.

1682880571278.png
 
Det blir ett fantastiskt ljus när kvällssolen lyser in i köket. Hästskoljusstaken är från 1947 och den har jag ärvt efter min mormor. Den fina blodhundstiken kommer från min farfar. Jag har typ hela släkten samlad i köket… 😊 Ägget som hänger i fönstret är nytt, men jag kan inte låta bli att ha det uppe för jag tycker att det är underbart! Det är ett skirt glasägg fullt av glastrådar - som glittrande sockervaddstrådar inuti ägget!

1682880621392.png
 
När det gäller arbetsplatsen så bestämde jag mig för att använda en byrå/sekretär som redan fanns i huset, och köpte en ny arbetsstol till den som inte är allt för iögonfallande. Varje arbetsdag hemma måste jag plocka fram och plocka ihop arbetsplatsen, men det är snabbt gjort och ger ändå en rätt skön känsla av att “stänga fabriken” när arbetsdagen är klar. När skärmen är oanvänd göms den under ett broderi. Funkar, tycker jag. Skärmen slipper åtminstone sticka mig i ögonen. 😁

1682880709356.png
 
När jag flyttade in i stugan flyttade jag också in i en annan kommun, och de har inte förpackningsåtervinning/källsortering i sopkärlen visade det sig, utan man måste källsortera själv och åka iväg till en returstation. 😳 Det kändes som att flytta tillbaks i tiden till förra seklet eller nåt… 🙄 Men det var inte mycket att göra nåt åt, så jag fick försöka hitta på nån lösning med förpackningssorteringen. Lösningen fick bli en gammal sjömanskista som tillhört någon avslägsen släkting nångång, som fick dölja sorteringskassarna. 😊

1682880827023.png
 
Det lilla duschrummet var nygjort och är vackert målat med linoljefärg, men bänkskivan vid tvättstället fick då fläckar varje gång man råkade stänka nån vattendroppe på den (vattnet missfärgar färgen). Och det är möjligt att det finns människor som skulle klara av att aldrig stänka en droppe utanför handfatet, men jag är inte en av dem så jag höll på att bli tokig! Tillslut köpte jag en vaxduk som ser ut som en virkad duk. Nödlösning, men vaf**n…. 😄 Nu spelar det ingen roll om jag råkar stänka en droppe utanför handfatet, och det är SÅÅÅ skönt! 😍🙏 Och plåtburkarna?... Tja, hela det undre skåpet är fullt med inkommande vattenledningar och hydropress och avlopp mm, så det enda förvaringsutrymmet som fanns i duschrummet var det smala lilla väggskåpet. Det behövde utökas. Och jag tog vad jag hade tillhands, vilket blev plåtburkar… 😜

1682880884359.png
 
När jag flyttade in i stugan var den som sagt redan fullmöblerad. Bland annat så hängde en klänning från en av tidigare ägare till stugan på väggen vid trappan till övervåningen. Den har jag inte vågat ta ner (då kanske jag gör mig osams med nån ande!… 😱😉 ). Men å andra sidan tycker jag att den är väldigt fin, så det gör inget att den hänger kvar. 😊

1683270766080.png
 
Trappen upp till övervåningen har jag för övrigt dekorerat med stenkakor - som en hyllning till ett utdött ljudmedie. Grejen var att jag fick höra att en vän skulle kasta en samling med stenkakor vilket jag tyckte var synd, så jag erbjöd mig att ta hand om dem. :angel: Jag har testat att använda dem som tallriksunderlägg vid matbordet, men de är väldigt känsliga så om man råkar ha lite för varm mat på tallriken så spricker de… 🙄 Men på väggen funkar de. 😊 Dessutom hoppas jag på att vissa av titlarna ska funka som affirmation… 😉

1683270819549.png
 
Jag är en person som använder nattduksbord, och det jag hade tidigare var ett modernt från IKEA som inte alls passade in i stugan, så det fick åka till loppis. Istället klurade jag ett tag på vad jag skulle ha, då sängen står lite inne i en alkov och brevid sängen är det dörrar till små kattvindsgarderober. Ingen plats för något nattduksbord direkt.
Men då tog jag och kombinerade min plåtburksfetisch med ett litet bärbart rotting-tebord - och behovet av förvaring vid sängen blev plötsligt uppfyllt! 😉

1683270880965.png
 
Hästar är också en återkommande inredningsdetalj, och till mitt förra hus så lyckades jag hitta en helt oemotståndlig gjutjärnsplatta. Tung som bly! (eller kanske snarare som gjutjärn?... 😉 ) Den passade jättebra på spiskransen ovanpå min dåvarande eldstad, men nu vet jag inte riktigt var jag ska ha den… 😥 Egentligen kan jag tänka mig att den skulle gjutas in i väggen ovanför stalldörren till en putsad stallänga 😍, men nu har jag inget stall… Och den är så tung så jag vågar inte försöka sätta upp den på nån vägg hur som helst, så nu står den bara på golvet och väntar på någon bättre idé…

1683270981151.png
 
Det blir ett fantastiskt ljus när kvällssolen lyser in i köket. Hästskoljusstaken är från 1947 och den har jag ärvt efter min mormor. Den fina blodhundstiken kommer från min farfar. Jag har typ hela släkten samlad i köket… 😊 Ägget som hänger i fönstret är nytt, men jag kan inte låta bli att ha det uppe för jag tycker att det är underbart! Det är ett skirt glasägg fullt av glastrådar - som glittrande sockervaddstrådar inuti ägget!

Visa bifogad fil 117880
Så FINA gardiner :love:!
 
När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara måste inredas i gammal stil!

Det är inte helt enkelt - jag har saker som jag tycker mycket om och som jag vill fortsätta ha, men som inte riktigt passar in… Stugan var fullt inredd när jag tog över den och mycket av det som fanns var fint och passade bra, så mycket har fått vara kvar och jag har gjort mig av med många av mina egna tidigare ägodelar som inte passade in i stilen. Men ena halvan av mig kommer från en samlarsläkt 😉, så jag har även själv en hel del gamla saker och arvegods som jag tycker mycket om och vill ha kvar. Ja - jag har egentligen saker från alla möjliga åldrar och stilar, men jag har aldrig haft en bostad som har haft lika uttalad karaktär som den här, där jag känner att jag verkligen vill försöka tänka till på allt och åtminstone försöka skapa en enhetlig “gammal” stil…

Nu är jag ingen ortodox perfektionist utan kör på “good enough” - jag går inte efter något exakt inringat årtionde, utan allt “gammalt” (typ mellan 1890-1960) funkar tänker jag - och inte ens det är jag strikt med. Det är känslan som är huvudsaken. Tittar jag på stugan i sig så är den byggd på 1870-talet, ombyggd på 1930-talet, och bär spår efter renoveringar från 1950- och 1970-talet. Köket är uppfräschat för bara några år sedan men i en stil som flirtar med svunna tider. Och jag själv har kompletterat köket med ny spis, spisfläkt, diskmaskin, ny diskbänk, mm, - men jag har försökt tänka till lite på vad som skulle kunna passa bäst in i stilen… Spisen blev en svart i retrostil, lite för att föra tankarna till en vedspis (vilket det även har funnits i köket en gång i tiden men som tyvärr kastades ut på 50- eller 70-talet så nu finns ingen vedspis tyvärr). När jag då skulle placera en diskmaskin precis brevid spisen fick den också bli svart för att inte sticka ut för mycket. Blev klart nöjd med resultatet.

Visa bifogad fil 117877

Man kan dra det här med retro och tidstrogenhet hur långt som helst märker jag. Jag vill gärna ha någorlunda modern och bekväm standard när jag bor här permanent, men visst, man skulle ju kunna bygga om köket till sekelskifteskök med pärlspont och öppna hyllor och “gömma” diskmaskin och kylfrys bakom pärlspontfasader kanske, men tja - jag är inte riktigt så hängiven. Det är inte min personlighet att dra det så långt - även om jag beundrar de som gör det! För mig är huvudsaken att det ger en någorlunda enhetlig generell “gammaldags” känsla som passar med stugan i övrigt, och att jag inte blandar in prylar i modern stil utan försöker hålla mig till en omodern stil. 😁

Några utmaningar har det varit. Hur skapar man en ergonomisk arbetsplats med dator och skärm för hemarbete - utan att det bryter allt för mycket med den gamla stilen? Hur ska man göra med TV? Och luftvärmepumpsblaffan som sitter på väggen och skär jättemycket i ögonen mot resten av stugans stil - kan man göra nåt åt den överhuvudtaget? Bokhylla var också något jag slet mitt hår över. Försökte hitta en begagnad gammaldags bokhylla utan att lyckas och tillslut blev behovet akut och jag blev tvungen att hitta på nån lösning med en ny bokhylla. Både en soffa och en bokhylla har faktiskt köpts in nya från IKEA, men ändå utan att de sticker allt för mycket i mina ögon bland allt det gamla…

Jo, det är kanske lite övermöblerat, men stugan var som sagt full redan när jag flyttade in och jag har dessutom en väldig massa arvegods som passar så bra in i stilen som jag bara inte kan låta bli att ha. Dessutom har jag en plåtburksfetisch - jag bara ÄLSKAR plåtburkar och måste ha minst en i varje rum - helst många! :D;)

Och vad vore ett inredningsinlägg utan bilder, så jag tänker att jag kommer lägga in några fler klipp från min stuga... 😇
Vad jättefint du har gjort!
Jag gillar när man kompletterar det gamla med nytt och praktiskt. Man bor ju inte i ett museum. Bara för att ett hus är gammalt behöver man inte avstå från el, frys etc. Även förr har ju huset och inredningen kompletterats och ändrats med tiden.
En släkt i släkten som gjorde i ordning ett k-märkt hus hade hjälp av länsmuseet som hävdade att ett hus måste få leva. Badrummet fick t ex se ut som badrum gjorde när de byggde det, inget krav på "antikt" utseende.
En kompis som köpt ett gammalt torp som stått obebott väldigt länge funderade på att sätta in skåp från 50-talet i köket. Men det hade ju inte varit mer rätt än nytillverkade skåp, de hade ju också varit 200 år fel. Eftersom köket inte gjordes om på 50-talet så hade det ju dessutom blivit fake och inte speglat en verklig utveckling över tid. (Sedan kan man förstås välja gamla skåp av andra skäl)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp