Att inte få vara sig själv på jobbet

Vad hon behöver visa är engagemang i kunden. Kan man inte det så tror jag inte att man hamnat rätt.

Bara genom att finnas där och svara på kundens frågor osv. gör hon ju det. Men jag vet vilka villkor som råder inom den här branchen. Jag tycker att det är fel, speciellt med tanke på löneläget.

Jag blir på riktigt ledsen när jag läser den här tråden. Vilken vidrig grej av arbetsgivaren att låta folk spionera på sin personal. Och hur ska man kunna känna trygghet på jobbet när man vet att man när som helst kan komma att granskas och värderas? Låter som en riktigt tråkig arbetsmiljö.

Sen att så många i tråden på allvar verkar mena att man måste spela en viss roll bara för att man jobbar med kunder. Visst måste man vara tillmötesgående i normal utsträckning, men det är inte teater det handlar om. Att vara någon man inte är åtta timmar om dagen funkar ju bara inte.
Varför måste en säljare vara hypertrevlig, social och glad om hen inte är det?

Massor av pepp till dig TS. Jag tycker att det låter som att du gör vad du ska och mer därtill, så stå på dig! Och om jag var du skulle jag vända mig till facket angående "mystery shoppers". Efter en snabb googling ser jag att det tagits upp som ett problem tidigare av handels, och ju fler som vänder sig dit, desto större chans att något görs.

Det handlar om service. Om du inte är beredd att möta varje kund med ett brett leende och rätt inställning, då är du fel bransch.
Bara genom att finnas där och svara på kundens frågor osv. gör hon ju det. Men jag vet vilka villkor som råder inom den här branchen. Jag tycker att det är fel, speciellt med tanke på löneläget.

Det krävs mer än att svara på frågor för att vara engagerad och ge god service.

Hon har ju inte sagt vilken bransch det gäller? Bara att det inte är försäljning och att det handlar om service.

Har bara skummat tråden lite snabbt så kanske upprepar vad någon redan sagt :)

Har själv varit Mystery Shopper, och som jag såg någon skriva så är det din yrkesroll som kollas, inte dig som privatperson. Försök se det som ett hjälpmedel för dig att utvecklas som yrkesperson :)

Jag har själv alltid varit fruktansvärt blyg och jag jobbar nu inom serviceyrke, ett sådant där man får ta rätt mycket skit. I början var det skitjobbigt men jag har verkligen lärt mig att gå in i min yrkesroll när jag är på jobbet, och det fungerar fantastiskt bra när jag ser mig själv som den professionella versionen av mig. Har dock hänt ett flertal gånger att jag råkat göra misstag på jobb eftersom jag blivit så stressad av personen jag tar hand om, men min chef är väldigt bra och har alltid haft stor förståelse.

Jag har nog inga bra tips egentligen, men jag tycker att du ska försöka framföra att det faktiskt stjälper mer än hjälper att påpeka att du är osäker eller reserverad, jag menar, du om någon är väl medveten om det liksom.

Det handlar om service. Om du inte är beredd att möta varje kund med ett brett leende och rätt inställning, då är du fel bransch.
Det krävs mer än att svara på frågor för att vara engagerad och ge god service.

Ett stort leende känns ju ändå väldigt amerikanskt och påklistrat. Intresserad och trevlig med mungipor som är mer uppåt än neråt är väll det man är ute efter när man som kund vill ha service. Jag tänker på engelska butlers tex de är väll ändå höjden av service smilar verkligen inte upp sig.

*kl* Jag har givetvis ett professionellt jag som är betydligt tålmodigare och trevligare emot folk som beter sig märkligt än mitt normala jag. Det är ju däremot inte något HELT annat än mitt vanliga jag. Bara lite mer putsat och artigt och jag är mer mitt vanliga jag med mina kollegor än vad jag är med utomstående som jag träffar i arbetet. Så det finns ju grader av det där med den professionella personligheten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 376
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka