Bukefalos 28 år!

Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Presto

Trådstartare
Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde man inte skriva in i passet, så jag hade löst intyg).

Som tur är vaccinerar jag mina två ponnyer samtidigt så jag såg i den andres pass när det var dags, och det var typ nu :angel: Jag ska ringa kliniken som vaccinerade min ponny dom två senaste gångerna, då jag inte har riktigt koll på när det var dags för stelkrampen som är vart tredje år. Men ett komplett vaccinationsintyg kommer jag aldrig få, utan tänkte mer att denna vaccination är för min egen skull, jag vet att hon är fullt vaccinerad. Hon tävlas inte eller så, jag har aldrig behövt visa upp mina vaccinationsintyg.

Men då började jag fundera, behöver hon verkligen vara vaccinerad mot hästinfluensa? Ska jag köra om grundvaccinationen för stelkramp så har hon ett komplett vaccinationsintyg på det, eller ska jag bara fortsätta med vaccinationen på stelkramp utan att få ett komplett intyg, men jag vet att det är det? Den andra ponnyn är extremt spruträdd, han får panik och mölar ner allt i sin väg, sist använde vi en stor hink kraftfoder och en handduk över huvudet, då gick det okej. Men så fort han inser att han ska vaccineras så låter han inte veterinären komma i närheten, jag orkar inte med detta. Trots att han har fullt vaccinationsintyg funderar jag på att skippa på honom med, bara stelkramp.

Här läst på lite om hästinfluensa, det verkar inte så allvarligt, inte värre än en vanlig influensa, bara att det är väldigt smittsamt. Men om mina hästar nästan aldrig träffar andra borde det inte spela någon roll? Vad kan det bli för problem om man inte har hästen vaccinerad mot hästinfluensa? Om den ska behandlas på klinik kanske (fast då har dom aldrig kolla hennes intyg tidigare). Kan inte komma på så mycket mer som skulle vara problem. Eller är det lika bra att köra på med hästinfluensa också? Men som sagt bara det att min ena ponny inte får komplett intyg, men kliniken har iaf journaler på dom två senaste vaccinationerna. Jag har en vag förhoppning om att hitta min ponnys intyg, men inners inne vet jag att jag nog aldrig kommer göra det.

Vad tycker ni? Göra om grundvaccinationen (hästinfluensa och/eller stelkramp?), fortsätta som att jag skulle ha hennes intyg där grundvaccinationen är med eller bara fortsätta med stelkramp?
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Fortsätt du som du gör. Du är ju medveten om att du inte kan delta på aktiviteter. Om den saken skulle ändra sig får du ju göra om grundvaccinationen före men annars är det ju onödigt. För sakens skull tycker jag väl att du bokför vaccinationerna på ett nytt intyg.

Du väljer sen vad du vill ge hästen men mina får allt i en spruta så det gör ju varken till eller från på en spruträdd häst.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Fast stelkramp behöver de ju inte lika ofta som influensan så för en spruträdd häst blir det ju åtminstone färre vaccinationstillfällen.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

som Gelina skriver blir det färre vaccinationstillfällen. Nalle (den spruträdda) fick en kombinerad spruta förra året (man ger väl aldrig separat om det sker vid samma tillfälle?) och då blir det två år till nästa gång från nu. Självklart kommer jag få ett nytt vaccinationsintyg till ponnyn där jag tappade bort det gamla, eller menar du att jag ska skriva in dom två senaste vaccinationerna i ett nytt intyg?

"försätt som du gör", hur menar du då? Jag vet ju inte hur jag ska göra, detta är en ny situation, förra året var allt i sin ordning.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Jag menar att du fortsätter vaccinera utan att ha nåt intyg för grundvaccination...och ja jag tänkte inte hela vägen när jag sa att vaccinationerna ges i samma spruta. Klart att det blir färre sprutor med bara tetanus ;)
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

ringde min gamla klinik idag, deras dator hade krachat så jag skulle återkomma imorgon. vet inte riktigt hur jag ska göra.. några fler med åsikter?
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Om du inte vill göra om grundvaccinationen just nu hade jag fortsatt vaccinera årligen. Att skippa det helt tycker jag är fel resonemang. Du spar hästen att bli sjuk/dålig eller smittas av andra och även om exponeringen för det är låg så vet man aldrig vad som händer i framtiden osv. Om hästen skulle behöva flytta till ett annat stall som inte är ditt, kommer man kräva att den är vaccinerad. Likaså om du behöver sälja hästen osv. En gång om året och hästen är lite spruträdd, ser jag inte som motivering nog att skippa det.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Tycker inte det finns någon anledning att vaccinera mot hästinfluensa om man inte tävlar (dvs är tvungen) eller står i ett stort stall där det är mkt rulljans på hästarna. Låg smittorisk och en icke dödlig sjukdom, biverkningsrisk. Jmf med influensavaccin för människor.

Stelkramp känns det ju befogat att fortsätta vaccinera mot, dock är det det vaccinet som ger flest biverkningar och problem enl alla veterinärer jag diskuterat det med. Så max vart 3e år, och förmodligen kan de gå mer än så. Man borde testa antikroppar innan man vaccinerar egt...... Dock så är det lurigt med stelkramp, eftersom man INTE blir immun om man haft sjukdomen och överlevt, dvs man kan få det igen och minst lika illa 2a gången. Så jag funderar på om det verkligen hjälper att vaccinera?? Minskad förekomst av stelkramp kan ju bero på bättre sårvård och hygien. Efter vad min häst fick genomlida efter sista vaccination är jag tveksam till att öht vaccinera igen. :crazy:

Har aldrig fått visa vaccintyg på varken klinik eller träning. En vacc häst kan ju också vara smittbärare, man går väl på hästens almäntillstånd tex om den är snorig. Såna hästar skall ju isoleras på klinik.
Du kan ju diskutera det med någon oberoende veterinär (inte den som skall tjäna pengar på att vacc din häst...).
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

*kl*
Jag har valt att slopa vaccinera mina mot influensan så de får bara sprutan var 3: dje år mot stelkramp. Bägge mina blir så fruktansvärt sjuka av sprutan. Har turen att de slopar kravet på att de måste vara vaccinerade på mini utställningarna med så vi kan göra det som tänkts utan sprutan iaf :)
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

KL
Med tanke på att jag just skickat blonmmor till begravningen av en fd klasskamrat som dött i årets influensa blir jag lite illa berörd av att influensan avfärdas som något rätt harmlöst. Hon var visserligen 60 år, men för övrigt helt frisk. Senast min man hade influensa var han sjukskriven i 3 1/2vecka och det tog förstås ännu längre tid innan han var helt återställd.

Jag tycker att ett beslut att inte vaccinera ska tas efter att man verkligen satt sig in i vad både en helt okomplicerad hästinfluensa och en med de vanligaste komplikationerna/följdsjukdomarna innebär. Eftersom det rör sig om en häst som tidigare varit vaccinerad borde det finnas ett visst skydd ett tag framöver, men skyddet avtar ju med tiden.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Du kan inte ha missat alla som blivit sjuka för livet av influensavacciner? Det är inte alls riskfritt, så man får verkligen väga smittorisk och allvarlighetsgrad mot biverkningar.

De flesta dödsfall hos människor så har personen i fråga inte alls varit så frisk som de trodde utan det har legat problem under ytan som inte upptäckts. Tänk på alla de tusentals människor som får influensa varje år och inte dör.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Tycker inte det finns någon anledning att vaccinera mot hästinfluensa om man inte tävlar (dvs är tvungen) eller står i ett stort stall där det är mkt rulljans på hästarna. Låg smittorisk och en icke dödlig sjukdom, biverkningsrisk. Jmf med influensavaccin för människor.

Att jämföra med influensavaccinet för människor är som att jämför äpplen och päron. Med tanke på hur stor skillnad du har i biverkningsproblem.

Stelkramp känns det ju befogat att fortsätta vaccinera mot, dock är det det vaccinet som ger flest biverkningar och problem enl alla veterinärer jag diskuterat det med. Så max vart 3e år, och förmodligen kan de gå mer än så. Man borde testa antikroppar innan man vaccinerar egt...... Dock så är det lurigt med stelkramp, eftersom man INTE blir immun om man haft sjukdomen och överlevt, dvs man kan få det igen och minst lika illa 2a gången. Så jag funderar på om det verkligen hjälper att vaccinera?? Minskad förekomst av stelkramp kan ju bero på bättre sårvård och hygien. Efter vad min häst fick genomlida efter sista vaccination är jag tveksam till att öht vaccinera igen. :crazy:

Klart det hjälper att vaccinera. Effektiviteten på stelkrampsvaccinet är till och så pass dokumenterad att du kan glömma att få ut en krona från försäkringsbolaget om du inte stelkrampsvaccinerar, just för att det inte har förekommit fall efter att hästarna blivit vaccinerade, utan enbart ovaccinerade hästar ha blivit sjuka.

Har aldrig fått visa vaccintyg på varken klinik eller träning. En vacc häst kan ju också vara smittbärare, man går väl på hästens almäntillstånd tex om den är snorig. Såna hästar skall ju isoleras på klinik.
Du kan ju diskutera det med någon oberoende veterinär (inte den som skall tjäna pengar på att vacc din häst...).

En av de stora anledningarna att vaccinera mot hästinfluensan är även att minska utbrotten på den totala hästpopulationen. Och att det faktiskt gör skillnad ser man ju tex på antalet och storleken på utbrotten som skiljer mellan travet och ridsporten. Och även att det på travsidan har blivit ett ökat problem sedan vaccinationskravet där togs bort.

/Camilla
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Stelkramp känns det ju befogat att fortsätta vaccinera mot, dock är det det vaccinet som ger flest biverkningar och problem enl alla veterinärer jag diskuterat det med. Så max vart 3e år, och förmodligen kan de gå mer än så. Man borde testa antikroppar innan man vaccinerar egt...... Dock så är det lurigt med stelkramp, eftersom man INTE blir immun om man haft sjukdomen och överlevt, dvs man kan få det igen och minst lika illa 2a gången. Så jag funderar på om det verkligen hjälper att vaccinera?? Minskad förekomst av stelkramp kan ju bero på bättre sårvård och hygien. Efter vad min häst fick genomlida efter sista vaccination är jag tveksam till att öht vaccinera igen. :crazy:

Hästar är otroligt känsliga för tetanustoxin (som produceras av bakterier som finns mer eller mindre överallt i ett stall!!)
Jag hade aldrig avstått från vaccinering, vaccinen är billig, men det är definitivt inte en långvarig behandling på klinik av en ikke vaccinerad häst, prognosen är heller inte den bästa..Tråkigt att din häst har reagerat våldsamt mot vaccinet, men hellre mot vaccinet än att stå med tetanus pga ett litet sår man kanske inte såg direkt.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Och du tror inte det kan bero på att hästar som aldrig varit vaccinerade kanske är de samma som går i någon hage utan vidare tillsyn, kanske bland massa skrot? Att fbolagen nekar ersättning för stelkramp tycker jag inte är något argument för att vaccinet verkligen skyddar, de går ju på vad de får höra från tillverkaren.

Som sagt, att få sjukdomen ger inte immunitet, hur skulle då ett vaccin ge immunitet?? Det går ju inte ihop? Ingen veterinär har lyckats ge mig en trovärdig förklaring på det hittils, de tror och tycker men vet inte. :confused:

Jag vill ha bevis för att stelkrampsvaccin verkligen skyddar mot stelkramp, dvs någon form av vetenskaplig studie där det har gjorts försök med vaccinerade och ovaccinerade kontrollgrupper.

Som det är nu vaccinerar vi ju bara våra hästar för att "så gör man" vilket jag inte tycker duger som argument. Då kan man ju inte fatta informerade beslut.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Det vet jag, men det är inte det som är poängen. Frågan är om och hur mkt vaccinet faktisk skyddar, med tanke på att sjukdomen ej ger immunitet.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Säger inte att det inte fungerar, undrar bara hur det kan fungera och om det finns något vetenskaplig underlag bakom det.

Tidigare så avmaskade vi ju hela tiden också, på rutin. Nu tar vi träckprov. Har som sagt sett en del rekommendationer om att man borde kolla antikroppar mot aktuell sjukdom innan man vaccinerar mot den.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Tidigare år har inte mina hästar fått någon bieffekt av hästinfluensavaccinet, så känns konstigt att dom skulle få det helt plötsligt detta året? Jag tror det blir att vaccinera båda fullt när jag läst vad ni skrivit, har dock inte fått tag på min klinik så vet inte vad min ponny behöver... Men det löser sig. Nu oroar jag mig mest över Nalle hur han ska reagera. När han fattar vad som är pågång blir han tokig, nästan okontakbar, gör allt för att bli "fri". jag undrar vad han har varit med om innan :crazy: Förra ägaren berättade att en veterinär som vaccinerade honom fortfarande inte fick komma i närheten, flera år senare.

Några som har tips? Bremsa gjorde vi i början, men jag tycker det är sjukt elakt, visserligen står han still. Men det är ju inte direkt för att man har träffat någon punkt i mulen som får honom att slappna av om man säger så, så det blir det inte igen. Handduk över huvudet om mat funkade bra sist, får se vad vi gör denna gången.

Jag fattar bara inte hur han kan veta att han ska vaccineras, vi tar alltid honom först så han inte vet vad som är på gång. Veterinären kan gömma sprutan så han inte ser den, men vips när han inser vad som komma skall så exploderar han. :grin: Min andra ponny är kolugn, jag har låtit Nalle stå och kolla när hon vaccineras men det spelar ingen roll, så länge han får bestämma ska det inte bli någon spruta på honom.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Om brems fungerar så tycker jag det är ett alternativ för allas säkerhet. En häst som går i panik tillsammans med kanyler är aldrig kul...

Annars får veterinären stå bakom något, du leder förbi på stallgången och så gäller det att vet snabbt hoppar fram, sticker och försvinner igen. Men kräver snabb vet som kan "sticka i sömnen" ;) Löser dock inga problem egentligen.

Om handduk och mat fungerade sist, varför inte prova det igen? :)

Centaur: Alla sjukdomar du vaccinerar mot ger inte livslång immunitet. Människor ska ju också förnya sin stelkramp minst var 15-20 år och vi är inte i närheten av lika känsliga som hästar är.
Utan att ha undersökt det närmare så är jag ganska säker på att en häst som överlever stelkramp är immun en viss tid, men inte livet ut, alltså kan den drabbas igen när nivån av antikroppar faller.

En snabb googling visar iaf en studie på nivå av antikroppar efter vaccination gjord på SLU http://stud.epsilon.slu.se/3950/1/domeij_k_120313.pdf (Och ja jag att det är en liten studie, med begränsat urval och liknande, men har inte tillgång till några andra databaser just nu.. )

Ett vaccin är också en ytterst liten belastning för kroppen --> den kan lätt bilda antikroppar. Men om den utsätts för en massiv invasion av toxin så bliver det klart svårare för den att också lyckas producera en massa antikroppar när mycket av energin går åt till att överleva...
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Hästar är otroligt känsliga för tetanustoxin (som produceras av bakterier som finns mer eller mindre överallt i ett stall!!)
Jag hade aldrig avstått från vaccinering, vaccinen är billig, men det är definitivt inte en långvarig behandling på klinik av en ikke vaccinerad häst, prognosen är heller inte den bästa..Tråkigt att din häst har reagerat våldsamt mot vaccinet, men hellre mot vaccinet än att stå med tetanus pga ett litet sår man kanske inte såg direkt.

Helt korrekt. Så känsliga, och så effektivt är vaccinet att man ju dessutom vid minsta tvekan om när senaste vaccination var, lägger på en extra injektion vid en akut skada som kan bedömas som ens det minsta troligt att tetanus är en risk.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Jo, så kan det ju vara, att det händer såpass lång tid efteråt att immuniteten sas tagit slut. Som jag uppfattade (detta gällde dock människor) så rörde det sig dock inte om några 15 år.

Tack för länken, inte hunnit läsa igenom hela än men det var något sånt jag letade efter. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 436
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp