Bukefalos 28 år!

Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Nu kan jag inte helt komma ihåg hur länge det var man rekommenderar intervallet att vara på människor. Men har för mig att skolan rekommenderade (veterinär) att om det var mer än omkring 15-20 år sedan man var vaccinerad skulle man se till att bli vaccinerad igen.

Har själv bara snabbt skummat igenom abstraktet på artikeln så vet inte helt hur tillförlitlig den är..
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Jag har koll! Det anses räcka 20 år på människa, efter det ska man se till att bli återvaccinerad, särskilt om man ska utsätta sig för ngt som kan tänkas vara riskfyllt. Jag fick uppmaning att återvacca efter 20 år då jag utöver de 20 åren som passerat, skulle ut och klättra i berg och vada i vatten drag i Costa Rica ;)
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Rekommendationerna på människa är förkortade är inte 20 år som gäller längre, men blev osäker nu på om det var 10 eller 15 år. Jag lärde mig 20 år när jag gick min ssk utbildning men fick lära mig att det inte gäller längre när jag skadade mig för ett antal år sedan utan det var förkortat och de fick brått att sätta ny stelkrampsspruta på mig när de blev kloka på att det gått ca 15 år sedan min förra spruta.

För övrigt är vi människor inte alls lika känsliga för stelkramp hästar är däremot extremt känsliga och på dem sätter man hellre en påfyllning för mkt än en för lite.

Ett bra exempel är ju den gdk halvblodshingst som dog av stelkramp häromåret från en hovböld, den var vaccinerad men var precis i slutet av vaccinperioden och skulle helt klart haft en påfyllnad i samband med hovbölden men ärligt vem tänker på hur stelkrampsskyddet är bara för att de får en hovböld, numera gör nog de som känner till denna händelse det.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Nej precis, det var det jag skrev i mitt förra inlägg - ang. deras känslighet.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

kl. jag skrev att jag var ute sent i tid, vaccinationen går ut imorgon på fredag. Pratade med vet. och hon berätta att det är nytt att vaccinationen gäller ytterligare 21 dagar. Alltså har man ett år och 21 dagar på sig att vaccinera, tur för mig.

Men jag har verkligen missat detta helt, hur länge har det varit så?
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Det är nyinfört på de svenska tävlingskraven för vaccinationen. Det är samma regel som hela tiden har funnits på de internationella 6mån vaccinationskravet för att det skall vara enklare att planera in vaccinationen med tävlingar.

Det man dock inte skall missa är att vaccinet inte har någon längre hållbarhet för att detta är infört, dock är man ju redan i stort sett utan skydd redan innan när man låter det gå 1 år mellan vaccinationerna. Vaccin tillverkarna rekommenderar 6 månader därav är kravet i alla andra länder vaccinering var 6mån för tävling bara här i sverige 1 år finns kvar. Det man dock inte skall missa om man vaccinerar så sällan som en gång per år är att alltid fylla på med vaccin om det blir ett utbrott av influensa i närområdet om det gått mer än 6 månader sen vaccinsprutan.
Har haft influensa i stallet 2 gånger och båda gångerna blev de hästar som var mer än 6 månader ifrån vaccinering sjuka dock inte allvarligt sjuka men tillräckligt jobbigt med hosta och snor så ser alltid till att fylla på de som är längre ifrån så snart jag får nys om utbrott i närheten.
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Ingen av tillverkarna av de vaccin som finns på den svenska marknaden rekommenderar 6 mån efter grundvaccinationen , alla rekommenderar 12 mån, dock skiljer det hur många sprutor de rekommenderar för grundvaccinationen.
PL
 
Sv: Att inte vaccinera mot hästinfluensa

Ingen av tillverkarna av de vaccin som finns på den svenska marknaden rekommenderar 6 mån efter grundvaccinationen , alla rekommenderar 12 mån, dock skiljer det hur många sprutor de rekommenderar för grundvaccinationen.
PL

Då tycker jag du skall läsa på lite noggrannare om vad de skriver om effekten.

Bla framgår klart och tydligt följande på tex Equip

Vid boostervaccination av hästar som tidigare är grund- och revaccinerade med andra influensavacciner ses likaledes en markant serokonvertering och antikroppsnivåer som är högre än HAI log10 1,8 i minst 6 månader efter vaccinationen.

Ytterligare står klart och tydligt att läsa att 100mm2 (hur sjutton gör man upphöjd 2a på tangentbordet ?) är gränsen för att ha tillräckligt skydd mot klinisk sjukdom, 150 mm2 är gränsen för totalt skydd.

Och det går också att klart och tydligt läsa att efter vaccination uppnås 150 för att sedan långsamt falla ner till 80mm2 där den sedan kvarstannar i upp till 12 månader. 80 mm2 ger inte tillräckligt skydd för klinisk sjukdom = vaccinet ger inte fullt skydd mot sjukdom i 12 månader.

Det finns liksom en anledning till att tom länsveterinären går ut med rådet att fylla på alla vaccinationer som är längre gångna än 7 månader vid större utbrott av influensa, den rekommendationen har gått ut här i skåne 2 gånger bara de sista åren. Eller du menar att länsveterinären som håller i smittskyddet inte har koll ?

Har inte kollat de olika märkena nu men tidigare rekommenderade de flesta i alla fall revaccination var 6e månad för maximalt skydd, ännu lustigare blir det om du söker fram info om exakt samma läkemedel och tillverkare i land med 6 månaders krav på intervallen där rekommenderas mkt riktigt också revaccination var 6e månad på samma medel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 436
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 507
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp