Att jobba som översättare

Ninjakatten

Trådstartare
Hej Buke, jag är ny här på forumet även om jag under flera år har smygläst utan att vara medlem! Så nu är det dags för min första tråd. Ni kommer nog se mer av mig framöver.

Jag läser just nu rumänska, och tar en kandidatexamen i språket nu till sommaren. Är det någon här som har koll på hur det fungerar med översättaryrket? Nu tänkte jag textöversättning och undertexter osv från rumänska till svenska. Finns det jobb därute? Hur blir man översättare? Räcker det jag kan till att bli översättare?

Någon som jobbar som översättare som har erfarenheter att dela med sig av?

Bara jag som läste fel i rubriken och trodde det stod " Att jobba som översittare " ? :D

Jag måste vara bukeskadad...

I övrigt har jag tyvärr inget vettigt att tillföra :p

Bara jag som läste fel i rubriken och trodde det stod " Att jobba som översittare " ? :D

Jag måste vara bukeskadad...

I övrigt har jag tyvärr inget vettigt att tillföra :p

Nu gjorde du mig stressad, jag trodde jag gjort något fel såhär första gången! Haha, översittare hade ju kunnat vara ett alternativt karriärval!

Hej Buke, jag är ny här på forumet även om jag under flera år har smygläst utan att vara medlem! Så nu är det dags för min första tråd. Ni kommer nog se mer av mig framöver.

Jag läser just nu rumänska, och tar en kandidatexamen i språket nu till sommaren. Är det någon här som har koll på hur det fungerar med översättaryrket? Nu tänkte jag textöversättning och undertexter osv från rumänska till svenska. Finns det jobb därute? Hur blir man översättare? Räcker det jag kan till att bli översättare?

Någon som jobbar som översättare som har erfarenheter att dela med sig av?

Spontant tänker jag att antalet rumänska program som översätts måste vara ganska få? Som tolk/guide borde det finnas mer utrymme.
Varför valde du just rumänska?

Välkommen in i bukevärmen! :D

Vet för övrigt inte mycket om översättaryrket, ville mest bara önska dig välkommen och lycka till! (Och jag är även nyfiken på svaren du får då även jag funderat över att arbeta som översättare :))

Spontant tänker jag att antalet rumänska program som översätts måste vara ganska få? Som tolk/guide borde det finnas mer utrymme.
Varför valde du just rumänska?

Jo, det är klart att det inte sänds så mycket program därifrån, om det ens gör det överhuvudtaget, och filmindustrin är väl inte direkt nåt Hollywood. Men böcker kanske och sådant kanske det finns lite mer inom? Jag vet faktiskt inte själv, det är därför jag kollar runt.

Det blev rumänska först eftersom jag bodde ett tag där i Rumänien, skaffade sambo därifrån och ville lära mig lite mer. Sedan blev det mer, och sedan kom jag på att det är så roligt med språk att det skulle vara super att kunna jobba med det! Sedan älskar jag att skriva, så jag tyckte det kunde vara en trevlig kombination. Men såklart, tolk är det nog lite mer behov av, och det har jag definitivt i åtanke!

En kompis är tyska och pratar nu så gott som flytande svenska. Hon översätter från engelska till tyska som extrajobb, det tror jag hon hittade på Ams, och planerar att översätta även till eller från svenska. Vet dock inte hur lätt det är att få sådana jobb och det beror såklart också på vad som ska översättas. Men behov finns det säkert!

Välkommen hit förresten!

Tack för välkomnandet från er!

Anledningen till att jag funderar mest på textöversättare är, förutom att det är roligt att skriva, att det krävs mer av ens språkkunskaper för tolkning, man måste vara snabbtänkt och inte börja slå i lexikon mitt under rättegången eller var man råkar befinna sig. Jag känner att jag inte riktigt är på den nivån än. Därför tänkte jag på översättning rumänska-svenska.

Tack ni som svarat, jag fortsätter och ser om det finns någon mer med erfarenhet från yrket!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 922
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 703
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 806
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår