Att jobba som översättare

Ninjakatten

Trådstartare
Hej Buke, jag är ny här på forumet även om jag under flera år har smygläst utan att vara medlem! Så nu är det dags för min första tråd. Ni kommer nog se mer av mig framöver.

Jag läser just nu rumänska, och tar en kandidatexamen i språket nu till sommaren. Är det någon här som har koll på hur det fungerar med översättaryrket? Nu tänkte jag textöversättning och undertexter osv från rumänska till svenska. Finns det jobb därute? Hur blir man översättare? Räcker det jag kan till att bli översättare?

Någon som jobbar som översättare som har erfarenheter att dela med sig av?

Bara jag som läste fel i rubriken och trodde det stod " Att jobba som översittare " ? :D

Jag måste vara bukeskadad...

I övrigt har jag tyvärr inget vettigt att tillföra :p

Bara jag som läste fel i rubriken och trodde det stod " Att jobba som översittare " ? :D

Jag måste vara bukeskadad...

I övrigt har jag tyvärr inget vettigt att tillföra :p

Nu gjorde du mig stressad, jag trodde jag gjort något fel såhär första gången! Haha, översittare hade ju kunnat vara ett alternativt karriärval!

Hej Buke, jag är ny här på forumet även om jag under flera år har smygläst utan att vara medlem! Så nu är det dags för min första tråd. Ni kommer nog se mer av mig framöver.

Jag läser just nu rumänska, och tar en kandidatexamen i språket nu till sommaren. Är det någon här som har koll på hur det fungerar med översättaryrket? Nu tänkte jag textöversättning och undertexter osv från rumänska till svenska. Finns det jobb därute? Hur blir man översättare? Räcker det jag kan till att bli översättare?

Någon som jobbar som översättare som har erfarenheter att dela med sig av?

Spontant tänker jag att antalet rumänska program som översätts måste vara ganska få? Som tolk/guide borde det finnas mer utrymme.
Varför valde du just rumänska?

Välkommen in i bukevärmen! :D