Bukefalos 28 år!

Att kastrera hanhund

KL:
Kapar den här tråden lite och undrar om det är någon som har erfarenhet av att kastrera en äldre hund? Min är fyra år men det först nu vi kommit igång att gå på kurser och sånt och märkt att han är i det närmaste okontaktbar om det finns löptikar i närheten. Han bara nosar och nosar och ligger platt som en pannkaka på marken :mad:
Lutar nu åt kastrering men är orolig för att beteendet är så befäst att det inte kommer att göra någon större skillnad.
Ska säga att doftfixeringen är enda anledningen till kastration, han har inga problem med andra hanhundar eller så.

Min förra hanhund kastrerades vid 11,5 års ålder i samband med en urinstensoperation. Man hade på ultraljudet sätt prostatacystor och en lindrigt förstorad prostata så valde att kastrera för att minska på framtida problem.
Gick hur bra som helst och önskar att vi kastrerat tidigare! Han blev mycket mera valpig efter kastreringen och började helt plötsligt tycka om att sova nära, nära under täcket :love:

Skönt också att det aldrig var några som helst problem vid hundmöten, nu hade vi iofs aldrig haft något direkt "problem" med det, men visste kunde han försöka mäta sig med andra hanhundar eller svansa efter löptikar när han var okastrerad. Så även en väldigt sent kastrerad hund kan ändras i beteendet! Revirkissandet minskade också avsevärt.
 
Vi kastrerade vår senaste veckan efter att han kommit. Och den före honom kastrerade vi också, men den första behöll vi okastrerad.

Helt okomplicerat bägge gångerna. Lite groggy på eftermiddagen, lite vimsig dagen efter. Körde handsprit (gel) på såret, funkade mycket bra. Smärtstillande de första dagarna.

Bägge kastraterna var några år (4 respektive 6 år) när de hamnade under kniven.
 
Igår tog vi beslutet att kastrera vår hanhund. Vi har vetat länge att han är kryptokid (har diskuterat det med er här på Buke också) och bestämde oss för att vi skulle ta beslutet i samråd med veterinär när han får sin 1-års spruta. Igår var vi där, och efter att ha pratat med veterinären en stund bokade vi in en tid 2 december. De kunde hitta den andre testikeln in ljumsken så det var en liten lättnad att de inte behöver gå in i buken när de ska operera.

Så, jag undrar om det är några fler här inne som har kasterat sina hanhundar? Är lite nyfiken på om ni märkte några förändringar hos hunden eller om han förblev precis samma hund som innan? Något tips eller någonting jag ska tänka på?

Vill helst undvika att höra mardrömshistorier då jag är en mycket ängslig matte som det är :o Är nervös för narkosen. Men vet ju om att det oftast går bra. Har låtit kastrera två katter innan hos samma veterinär och det har gått exemplariskt.

Bägge mina Kineser är kastrerade.

Emil var lite drygt 3 år och Jimmie 22 månader när det gjordes. Den största skillnaden har jag märkt på Emil och den är bara positiv. Han har inte längre ont av löptikar (innan matvägrade han och kissade inne så fort det fanns en löptik i närheten) och han har blivit ännu tryggare i sin framtoning.

På Emil användes självupplösande stygn men de har gått från det hos min veterinär så Jimmies stygn fick tas där. Inga problem med läkningen på någon av dom.

Hade babybody med klippt svanshål på bägge så de hade nästan inte tratt alls.

Tillägg:
I Emils fall var det hans dåliga mående vid löptikar som var avgörande för kastrering och i Jimmies fall att han verkligen inte är något bra avelsmateriel. Då han dessutom är en djävul på att smita så kändes kastrering som ett gott alternativ.
 
Senast ändrad:
Undrar lite samma som Vallhund. Klart det kan svida, men att det skulle fösämra läkningen har jag inte hört. Vi människor använder ju sårsprit ganska flitigt för att hålla ett sår rent.
 
På vilket sätt skulle sprit göra att sår läker sämre, och vad innebär det i praktiken för läkningen?

Sprit tar bort bakterier, både bra och dåliga. På hel hud gör det inget, men på trasig hud - såsom ett operationssår - så gör det att sårläkningen tar längre tid.
 
Igår tog vi beslutet att kastrera vår hanhund. Vi har vetat länge att han är kryptokid (har diskuterat det med er här på Buke också) och bestämde oss för att vi skulle ta beslutet i samråd med veterinär när han får sin 1-års spruta. Igår var vi där, och efter att ha pratat med veterinären en stund bokade vi in en tid 2 december. De kunde hitta den andre testikeln in ljumsken så det var en liten lättnad att de inte behöver gå in i buken när de ska operera.

Så, jag undrar om det är några fler här inne som har kasterat sina hanhundar? Är lite nyfiken på om ni märkte några förändringar hos hunden eller om han förblev precis samma hund som innan? Något tips eller någonting jag ska tänka på?

Vill helst undvika att höra mardrömshistorier då jag är en mycket ängslig matte som det är :o Är nervös för narkosen. Men vet ju om att det oftast går bra. Har låtit kastrera två katter innan hos samma veterinär och det har gått exemplariskt.
Kastrerade min dvärgpinscher när han var 2,5, gick fint! Han var lite trött när jag hämtade honom, men piggnade på sig snabbt. Märkte ingen större skillnad på honom efteråt, mer än att han la på sig lite lättare så bytte foder.
 

I rena sår är sprit ej rekomenderat då det är cytotoxiskt (skadar cellerna). Slog snabbt i en gammal kursbok och där stod ex detta.
"Antiseptic solutions are used early in wound management to reduce bacterial numbers and reduce chances of infection. They are contraindicated in clean wounds because all antiseptics have some cytotoxic effects and may be more damaging than beneficial to wound healing." (Fossum et al, 2013. Small Animal Surgery, 4ed)

Blir sår efter ex kastration smutsiga trots att detta ska undvikas genom att rasta hunden där det är rent, så rekomenderas det generellt att man sköljer av såret med riktligt med NaCl-lösning.
 
Senast ändrad:
Så här såg Ivan ut timmarna och dagen efter snippet:

dsc_0512_503dd9e3e087c33001000088.jpg


dsc_0516_503dd9ec9606ee3b6e00007e.jpg


Sen fick han en uppblåsbar krage :)

Och så här bloggade jag två veckor senare:

Nu är det två veckor sedan Ivan kastrerades.
Här kommer en rapport:
  • Hans sår och stygn är helt borta, och jag misstänker att ärret kommer att bli finare om ett litet tag. Nu är det fortfarande lite knöligt.
  • Han hade uppblåsbar krage på sig till och från, mest till första veckan och mest från andra veckan. Sedan i söndags har han inte haft den alls.
  • Jag skulle gissa att han har gått upp lite drygt 100 gram i vikt.
    När han kastrerades vägde han knappt 3,6 kilo och jag skulle tro att han väger drygt 3,7 nu. Han är märkbart rundare över ryggen, vilket känns väldigt bra. Han har ju alltid varit en liten spink förut, med utstickande ryggrad, kors och höfter.
  • Den allra största skillnaden är att han har blivit jättebusig. Han är lika pigg och kvick som förut, men det är mycket mer bus och lek. Han är lite fånigare och clownigare, och liksom lite mer avslappnad.
  • Han har inte kissat inomhus en endaste gång (vad jag vet...) och det känns sannerligen som en seger. Även på promenaderna kissar han färre gånger.
  • Billy tycker inte att Ivan är det minsta konstig. Han har nosat lite på såret emellanåt, men annars är allt som vanligt.
 
I rena sår är sprit ej rekomenderat då det är cytotoxiskt (skadar cellerna). Slog snabbt i en gammal kursbok och där stod ex detta.
"Antiseptic solutions are used early in wound management to reduce bacterial numbers and reduce chances of infection. They are contraindicated in clean wounds because all antiseptics have some cytotoxic effects and may be more damaging than beneficial to wound healing." (Fossum et al, 2013. Small Animal Surgery, 4ed)

Blir sår efter ex kastration smutsiga trots att detta ska undvikas genom att rasta hunden där det är rent, så rekomenderas det generellt att man sköljer av såret med riktligt med NaCl-lösning.
Tack!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
765
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 612
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 430
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 608
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp