Bukefalos 28 år!

Att klippa en Pudel...

J

jennypennyphu

Har börjat misstänka att det finns endel pudelfantaster som glider omkring här i Forumet :smirk: Därför måste jag nu få fråga lite frågor som jag osökt börjar fundera på jämt då jag tänker pudel - och kanske främst storpudel eftersom dessa verkar vara de pudelägare som har hundar som är klippta ganska "normalt" utan lejonmanar och bollar på alla betänkliga ställen. Jag riktar mig alltså till er som har hunden, så att säga, klippt rakt av - utan krusiduller! :)

Frågorna är som följer:
När ni klipper era hundar, gör ni det själva eller anlitar ni någon annan??
Är detta svårt att lära sig?
Finns det inte en avsevärd risk för fula hack och jack i klippningen då pälsen är så "krullig"?
Hur kort klipper ni pälsen när ni klipper och hur ofta behöver ni klippar/år?
Växer pälsen olika fort/mycket hos olika hundar beroende på färg?

Stilla min nyfikenhet är ni snälla!! :bump:
 
Innan du klipper i en pudelpäls så skall den vara nybadad och pälsen skall vara kardad och fönad så att den är RAK. Då kan du klippa den jämt och de får inga fula hack i den Ja såvida du är lite säker på handen då :)

Jag har inte märkt någon skillnad i hur fort pälsen växer på de olika färgerna. Vi har jaft vit, svart, brun och silver. Vissa pälsar har dock mer underull och de tovar mycket lättare än de som mest har den lite hårdare pälsen. Vi har jaft både och av alla färger.

Jag tycker att de skall rakas, badas och klippas en gång per månad för att inte bli ofrächa i pälsen. Hundar som har mycket hår i ansiktet brukar ofta börja lukta illa.

Våra hundar har haft allt från nedklippt till 30 cm utställningspäls beroende på vad de gör. Själv tycker jag att det är jättefult med nedklippta pudlar. Att klippa bort alla deras vinklar och deras resning tycker jag är att genera hunden :(
 
Jag klipper min hund själv - med sax... :o - men det blir faktiskt riktigt fint. Det gäller bara att se till att man har gott om tid när man ger sig på det.
Har inte tänkt på hur ofta det blir, men klippning i öron och runt mun och ögon blir ju lite oftare.
Jag brukar klippa lite igen dagen efter ett storklipp när det ploppat upp lite nya tottar ur pälsen här och var.
Det är inte hela världen om klippningen blir lite knas någon gång - det växer ju ut FORT igen! :D
 
Tillägg:
Min hund är absolut inte ofräsh i pälsen och han luktar aldrig illa. Däremot är han lite "rufsig" och ser inte direkt ut som en typisk pudel, men så vill jag ha det.
 
Fast ändå inte... De är som inte riktigt avlade för det. Skulle de ställas ut utan päls så skulle de nog se annorlunda ut. En nedklippt pudel ser ut som en stabbig limpa med fyra smala ben och stort huvud. Usch. Det gör enormt mycket att spara lite i nacken och så lite lite på benen. Kroppen kan klippas 1-3 cm. Ngn som är duktig på att klippa kan spara precis så lite päls som det bara behövs för att de skall se trevliga ut. Är man inte kapabel eller anser att man har tid att sköta 2-5 cm pudelpäls så borde man kanske fundera...
 
Jag klipper inte min pudel själv, men jag har tänkt köpa en maskin och lära mig. Jag lämnar honom på klippning 4-5 ggr/år så det blir ju en del slantar ändå. Jag ställer inte ut min hund, men vill gärna att han ska vara vacker ändå.
PS just nu har han bollar och man, han är jättesöt DS
Fluff
 
Jag klippte alltid vår pudel själv, förutom första gången då vi lämnade in honom. Han var enbart till sällskap och aldrig i närheten av en utställningsring. Vintertid fick han vara ganska långhårig och lurvig, sommartid klipptes han alltid ner rejält men fick behålla en liten tofs på huvudet.

De två "frisyrerna" som han hade syntes det aldrig några ev. "felklipp" och han var lika glad och fin oavsett hårlängd. :smirk:
 
Jag tycker förstås att alla pudlar är söta men....
Det vackraste jag vet är en pudel i utställningsfrisyr med stor man och bollar på benen. :love: Men då kan man ju inte klippa själv om man inte är utbildad,tyvärr.
Fluff
 
Tack för bilderna, det var kul att se... Alltså, jag har endast haft privilegiet att träffa två storpudlar, och då de är lejonklippta har jag bara helt enkelt svårt att ta hunden på allvar. Men nerklippta är de riktigt trevliga - tänk vad ett utseende påverkar!!
 
Har en snart 13-årig pudeldam som jag klipper själv. Det man skall investera i om man själv vill börja klippa är en kilppmaskin av bra kvalitet samt bra saxar. Det tar tid att klippa sin pudel, 3 timmar är ingenting. Hela köket flödar av hår - men det är lätt att städa upp.
Jag tycker det är för dyrt att lämna in på "salong" så lär man sig klippa själv tjänar man in många kronor på att skaffa en klippmaskin.
Min pudel är överlycklig när vi klipper ner henne, precis som om hon tycker det är jätteskönt att bli av med all päls. När pudeldamen äntligen är färdig kommer båda mina andra hundar springande för då vet dom att det är dags för ngt gott för att nu är klippningen äntligen över.............. :rofl:
 
Jag klipper ner han själv med sax :angel:
Skall dock till frissan med honom efter nyår tänkte jag så han får lyxxas till lite, dock föredrar jag att ha kort på honom utan speciell frisyr då han inte används till utställning och då han trivs bäst i kort hår.

Här hos frissan kan man tror jag hyra utrustning och köra själv om man inte har egen utrustning. Kurser i hur man klipper anordnas titt som tätt vad jag har förstått :)

Bild på min vovve
 
jo, det gör ju tyvärr det. Jag är själv uppvuxen med storpudel och hon va som en syster..helt underbara hundar :love:
skulle verkligen inte kunna tänka mig att växa upp med en annan ras :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon och jag funderar fortfarande på hund efter förra årets alla "fail" (som nu känns som om det var någon mening med). Vi har köpt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 385
Senast: Seabaz
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 670
Senast: Åsa A
·
Katthälsa Min ena skogis har länge haft problem med pälsen. Den har känts fet, tjock och tovig. Jag har försökt att både bada och kamma henne, men...
Svar
6
· Visningar
1 622
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Tänkt skaffa en till hund i framtiden, inte på studs, men senare. Har ingen större erfarenhet av pudlar men har alltid velat ha en...
Svar
12
· Visningar
5 080
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp