Att köpa rea-varor i matbutiken

Köper du fyndvaror med kort datum till nedsatt pris trots tillräcklig inkomst?

  • Nej, jag lämnar dem till personer som har sämre ekonomi än jag.

    Röster: 4 1,3%
  • Ja, men bara om det finns mer än en av den vara jag ska köpa och jag tar aldrig den sista.

    Röster: 7 2,3%
  • Ja, jag tar de varorna jag behöver oavsett om hur många det finns.

    Röster: 233 75,9%
  • Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare.

    Röster: 63 20,5%
  • Ja, jag tömmer hela disken oavsett vad det är för varor.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    307
Har aldrig tänkt på kort datum-lådorna som någon slags välgörenhetsinrättning och tycker mest att det låter dumt. Själv är jag sjukpensionär och det är verkligen inte fett, men jag har det ju bra mycket lättare än en ensamstående sjukpensionär med 73 barn. Var drar man gränsen?

Och att gå på utseende, herregud. Jag köper kläder begagnat eller på postorder när det är typ black friday och lånar pojkvännens leasingbil ibland. Kan absolut se ut att ha gott om cash ibland när jag kommer glidande i en ny elbil som inte är min och min finaste kappa jag fyndat när det varit rea på reapriset som jag betalat med avbetalning, men får ut mindre än jag skulle få på socialbidrag. Hittar jag billig kassler kan tant ge sig fan på att jag kommer fylla frysen.

Och helt ärligt, även om jag har en annan ekonomisk trygghet nu när pojkvännen blivit sambo eller om jag skulle vinna på lotto och bli miljardär så kommer den där fattigmentaliteten i att leta fynd och bunkra inte gå ur ryggraden i första taget. Jag är född in i fattigdom, det är för djupt rotat.
 
Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
På min tid eller vad man ska säga så sorterade man bort varor där bäst-före låg tre dagar eller mindre framåt i tid. Inte tex butikspackat såklart som kan ha kort datum redan från start, men generellt.
Det låter ju rimligt, jag har alltid varit lite förvånad när det står kort datum och datumet var igår. Idag är ju väldigt kort men fortfarande inom parametrar. Men de kanske kör på "bäst före" bra efter eller ngt.
 
Undrar om inte det ändrats nyligen? För att förbättra möjligheten att sälja ut fullt dugliga varor istället för att slänga dem. Men jag tror de måste märkas eller skyltas så köparen är medveten om det utan att behöva vända och kontrollera märkningen?
Har bara ett vagt minne av att ha läst... så kan inte lova att jag har rätt.

(köpte f.ö. mozarella som passerat BF senast igår)
Edit: @Snowball När jag var tillbaka för att köpa fler så var hela högen borta så någon mer än jag gör det.
Edit 2: Bättre läsa länken ovan än mitt inlägg ovan.

Nej det har inte ändrats nyligen så har det varit de 10 år jag arbetat som livsmedelsinspektör. Livsmedel som är säkra att konsumera får säljas oavsett datum. Förenklat brukar vi säga att vid bäst-före får butiken bedöma om det är säkert men inte ska sälja vid passerat sista förbrukning. Exempelvis torrvaror och frysvaror klarar sig ju normalt långt efter bäst-före medan många kylvaror snabbare blir förstörda men nödvändigt inte farliga för det. I lagstiftningen står inget ordagrant om detta utan bara att livsmedel som släppa ut på marknaden ska vara säkra att konsumera.

De måste inte skylta på något särskilt sätt men för att göra kunderna nöjda så kan det vara bra att det är extra tydligt när det är kort eller utgången datum på varor. Många verkar inte kolla datum när de handlar och sen ringer till mitt jobb och klagar på butiken.
 
Tänkte på den här tråden idag när jag var och handlade, ganska välfylld kort-datum hylla (lilla ica har en liten kyl + ställ för frukt/grönt med kort datum), så blev 2 butikslagade matlådor med korvstroganoff, påläggsskinka, bananer, 2 förp veggo potatisgratäng åt syrran till julmaten 😅
 
Jag har förresten rea-fyndat idag!Det är också en grej jag gärna använder kort datumm-hyllan till: att prova nya saker jag inte vill betala multum för ifall jag inte gillar det. :D
Idag kom jag hem med brysselkål med kastanjer, maplebacon och honungssmör. Färska alltså, som man tillagar i ugnen. Ska bli spännande! Hade aldrig drömt om att köpaför fullpris, men nu kostade det ungefär en tjuga och det kan det vara värt.
 
Jag skulle nog skämmas om jag tog allt som fanns själv, oavsett bra eller dålig ekonomi.
Jag tycker det är lite ohyfsat att "roffa åt sig" allt själv, det räcker väl med att ta det man behöver?
Men däremot kan jag absolut ta 1-2 paket, kanske 1 till den dagen, och 1 att frysa in för ett senare tillfälle.
 
Bakade lussebullar idag.
Avkomman kom lastad med ingredienser. Mjölk på kort datum, jästen likaså.
Eftersom mjölken skulle användas idag och jästen likaså skulle det inte spelat nån som helst roll om hen köpt på normalpris eller med röd lapp.
 
Min pappa hade en riktigt fattig barndom och han har blivit lite av en samlare. Han hade ett framgångsrikt företag på en mindre ort där alla kände till honom och enligt hans anställda var det allmänt känt på orten att min pappa roffade åt sig och fyllde frysen på reavaror framför näsan på alla låginkomsttagare. När mamma fick höra att det skvallrades om saken förbjöd hon honom att köpa reavaror på orten.

Sparsamheten har smittat av sig på oss barn, även om vi inte är lika extrema. Vi kollar självklart först vad som finns i kort datum-hyllan, först till kvarn ju!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp