Att köpa rea-varor i matbutiken

Köper du fyndvaror med kort datum till nedsatt pris trots tillräcklig inkomst?

  • Nej, jag lämnar dem till personer som har sämre ekonomi än jag.

    Röster: 4 1,3%
  • Ja, men bara om det finns mer än en av den vara jag ska köpa och jag tar aldrig den sista.

    Röster: 7 2,3%
  • Ja, jag tar de varorna jag behöver oavsett om hur många det finns.

    Röster: 233 75,9%
  • Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare.

    Röster: 63 20,5%
  • Ja, jag tömmer hela disken oavsett vad det är för varor.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    307
Jag brukar kolla "rea hyllan", är student så behöver spara dom kronor jag kan, så kan jag köpa fyra fläckiga bananer för 15 kr köper jag hellre det än 2 gulgröna för 25 kr typ. Tänker att det är först till kvarn, men skulle inte tränga mig förbi andra för att "hinna först".
Vissa butiker är väldogt duktiga på att ta reda på korta datum och sälja till bättre pris vilket är jättebra enligt mig
 
Jag brukar kolla "rea hyllan", är student så behöver spara dom kronor jag kan, så kan jag köpa fyra fläckiga bananer för 15 kr köper jag hellre det än 2 gulgröna för 25 kr typ. Tänker att det är först till kvarn, men skulle inte tränga mig förbi andra för att "hinna först".
Vissa butiker är väldogt duktiga på att ta reda på korta datum och sälja till bättre pris vilket är jättebra enligt mig

Lite knapplån:
Jag har aldrig varit med om att någon behöver tränga sig utan folk passerar den hyllan precis som alla andra i butiken.

I våra butiker finns det oftast en hylla för reducerade torrvaror, en för kylvaror (typ färdigrätter, sallad etc), en för kött och ibland en hylla i frysen. Samtliga fyllts på kontinuerligt under dagen, men bästa fynden brukar ske tidig förmiddag eller typ två timmar före stängning. Någon timme före tömmer de hyllorna och det går i matsvinn skulle jag tro. Ibland får de butiksanställda plocka gratis innan det slängs. :)
 
Med tanke på hur mycket bra mat som går rakt från hyllan till sopcontainer så känns "kort datum"- korgarna mest som greenwashing.

Aldrig levt på så lyxig mat som när jag dumpstrade regelbundet.
Jag tror det där skiljer väldigt mycket mellan olika butiker. Den butik jag handlar i tror jag lägger allt kött i kort datum disken, torrvaror samt frukt och grönt är det sämre med. Brödet vet jag att det inte säljs ut billigt utan hämtas upp och ska skickas till förbränning men vet att det går till andra ändamål. Den andra butiken i byn lägger mer i kortdatum disken men frukt och grönt kommer dit så sent så det mesta är oanvändbart annat än som hönsfoder vilket är lite synd. Skulle vara mycket bättre om sorterade ut tex salladen innan den är lika sladdrig som en blöt golvmopp eller bananerna innan de är nästintill ruttna.
Visst är det mycket green washing i det stora hela men lite är i alla fall bättre än inget.
 
Jag tror det där skiljer väldigt mycket mellan olika butiker. Den butik jag handlar i tror jag lägger allt kött i kort datum disken, torrvaror samt frukt och grönt är det sämre med. Brödet vet jag att det inte säljs ut billigt utan hämtas upp och ska skickas till förbränning men vet att det går till andra ändamål. Den andra butiken i byn lägger mer i kortdatum disken men frukt och grönt kommer dit så sent så det mesta är oanvändbart annat än som hönsfoder vilket är lite synd. Skulle vara mycket bättre om sorterade ut tex salladen innan den är lika sladdrig som en blöt golvmopp eller bananerna innan de är nästintill ruttna.
Visst är det mycket green washing i det stora hela men lite är i alla fall bättre än inget.

Där är faktiskt min butik bra, de gör små papperskassar av frukt&grönt som inte är tipptopp men det är aldrig ofräscht. Den kostar 25 kr och jag upplever den som rejält prisvärd, det är mycket i den (det brukar vara ca hälften frukt och hälften grönsaker). Jag tycker det är en rolig utmaning att hitta på någon maträtt utifrån vad som finns i den.

Edit: Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att den brukar väga omkring två kg.
 
Torrvaror? Finns det många sådana som står på hyllan så länge att de ens kommer i närheten av bäst före innan de säljs? Jag har bara sett typ utgående sortiment och skadade förpackningar.
 
Torrvaror? Finns det många sådana som står på hyllan så länge att de ens kommer i närheten av bäst före innan de säljs? Jag har bara sett typ utgående sortiment och skadade förpackningar.
Det finns men inte vanligt
Ofta saker som säljer dåligt och de brukar försvinna igen
Och så kan det bero på slarv av antingen lagerpersonal eller butikspersonal där man hela tiden ställer nya grejor framför :crazy:
 
kn: Vi har inte så mycket röda lappar och är det det så har varan nog oftast gått ut så det brukar jag inte gå på.
Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
På min tid eller vad man ska säga så sorterade man bort varor där bäst-före låg tre dagar eller mindre framåt i tid. Inte tex butikspackat såklart som kan ha kort datum redan från start, men generellt.
 
Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
På min tid eller vad man ska säga så sorterade man bort varor där bäst-före låg tre dagar eller mindre framåt i tid. Inte tex butikspackat såklart som kan ha kort datum redan från start, men generellt.
Jo man får sälja varor där bäst före datum passerat men ingen köper
Därför är det bättre att sänka varan i tid
https://www.hallakonsument.se/frago...tt-salja-mat-som-har-passerat-bast-fore-datum
Man får inte sälja varor där sista förbrukningsdag passerat
 
Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
På min tid eller vad man ska säga så sorterade man bort varor där bäst-före låg tre dagar eller mindre framåt i tid. Inte tex butikspackat såklart som kan ha kort datum redan från start, men generellt.
Undrar om inte det ändrats nyligen? För att förbättra möjligheten att sälja ut fullt dugliga varor istället för att slänga dem. Men jag tror de måste märkas eller skyltas så köparen är medveten om det utan att behöva vända och kontrollera märkningen?
Har bara ett vagt minne av att ha läst... så kan inte lova att jag har rätt.

(köpte f.ö. mozarella som passerat BF senast igår)
Edit: @Snowball När jag var tillbaka för att köpa fler så var hela högen borta så någon mer än jag gör det.
Edit 2: Bättre läsa länken ovan än mitt inlägg ovan.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte butikerna får sälja varor där bäst-före passerat? (Trodde det iaf)
På min tid eller vad man ska säga så sorterade man bort varor där bäst-före låg tre dagar eller mindre framåt i tid. Inte tex butikspackat såklart som kan ha kort datum redan från start, men generellt.
Bäst före får säljas efter utgång. Utgånget Sista förbrukningsdag får däremot inte säljas. Ah andra hann före mig.
 
Undrar om inte det ändrats nyligen? För att förbättra möjligheten att sälja ut fullt dugliga varor istället för att slänga dem. Men jag tror de måste märkas eller skyltas så köparen är medveten om det utan att behöva vända och kontrollera märkningen?
Har bara ett vagt minne av att ha läst... så kan inte lova att jag har rätt.

(köpte f.ö. mozarella som passerat BF senast igår)
Edit: @Snowball När jag var tillbaka för att köpa fler så var hela högen borta så någon mer än jag gör det.
Numera står det tex på bla mjölk bäst före och sen ofta bra efter
Men folk är generellt skeptiska än så länge alla fall till att köpa varor där bäst före har passerat
Tillägg men det kanske är på väg att ändras :)
 
Numera står det tex på bla mjölk bäst före och sen ofta bra efter
Men folk är generellt skeptiska än så länge alla fall till att köpa varor där bäst före har passerat
En affär som plockar ut i direkt anslutning till datum, rear och talar om varför har jag inte problem med. Är det inte nedsatt, om flertal dagar passerat (och det inte är typ torrvara/konserv) eller om det står kvar som vanligt på hyllan skulle jag inte köpa.
Har dels att göra med att butiken visar att de har koll och då litar jag på att förvaringen också varit ok under tiden varan stått där, dels med att jag inte ser det som en juste deal om inte priset är justerat.
 
Där jag oftast handlar går de igenom köttdisken varje morgon, korta datum sätts ner med 50% och placeras längst fram. Jag köpte en fantastisk, stor svensk oxfile nyårsdagen til halva priset ett år. Ångrar att jag inte köpte mer. Den styckades sedan upp hemma, paketerades i mindre paket och åkte in i frysen det som inte åts upp samma eller dagen efter. :d

De har ofta mycket bra kött som säljs ut varje morgon, fräscht överlag i hela butiken och det finns nästan alltid nedsatta varor av mejeri, ost, kött, fisk som går åt snabbt. I entrén har de kyldiskar för korta varor och det händer att jag köper på mig större mängder ost och kött som min familj får av om de kommer hit eller jag åker till dem. De gånger de säljer ut t ex juice åker jag ofta hem med 10 åt gången.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp