Vad har du för hem som kräver arbete varje kväll?
![]()
Varje kväll är det såklart städning, matlagning, tvätt, disk, snöröjning/klippning osv. Vardagskvällarna rymmer dock inte så mycket mer än det, så resten får vi ta igen på helgerna.
Jag förstår faktiskt inte hur andra kan ha så mycket tid? Vi hoppas på att denna situation är lite av en fas och att vi kanske kan få tid att fjällvandra lite eller i alla fall fiska ihop, i framtiden alltså. Nu är det kört, vi snackade om att åka på en weekend till Estland för att bli av med lite eurobonus-poäng men ja... Vi får se.
En vanlig vardag jobbar båda minst 8 h, vi säger 8 för att ha något att räkna på. 8 h bör i alla fall jag sova för att det ska vara tummen upp. 2 h går åt till ponnyn, ca 50 min restid totalt, säg 40 min till hygien/ta på sig kläder/skita-tid. 30 min lunch minimum på jobbet. Matlagning/tvätt/städ/handla mat/diska osv är nog absolut 1 h om dagen. Sambon har sitt jox att fixa med, serva bilar, se till att maskiner och redskap fungerar, lite bygge osv.
Då är vi uppe i 21 av 24 h. Vill jag träna på gymmet (vilket blir tillsammans med sambon) blir det ytterligare två timmar inkl. restid. Då finns 1 h kvar att packa upp träningsväskan, varva ner, betala ev. räkningar, prata med en vän/släkting, ha sex, äta middag osv. Tar vi en löprunda får vi såklart mer tid över till annat. Skita i träningen helt är inte så bra, vi mår båda bra av lite rörelse.
Vardagarna hinner inte jag eller sambon med så mycket annat än det "vardagliga". På helgerna passar vi som sagt på att göra sånt som kräver mer tid, som att sköta skogen, fixa ved, repa på gamla bostadshuset eller fortsätta färdigställa nya bostadshuset. Utöver detta tar det en hel del tid att klippa och hålla 1 hektar tomt i skick, speciellt när vi är fyra vuxna individer med olika åsikter om vart allt ska vara
Jag tycker även om att odla så sommartid har vi ca 300 kvm grönsaksland att sköta om utöver en del bärbuskar och några växthusplantor. Är även ordförande i ridföreningen och sammankallande och protokollförare i arbetsutskottet, det tar också sin lilla tid och stora engagemang.