att köpa häst långt borta

doleron

Trådstartare
ni som köpt häst långt bortifrån, hur har ni gjort med besiktning av hästen?

har ni kört för att vara med på besikningen och ev fått köra hem utan häst om den ej gått igenom, eller har ni låtit säljaren besikta den och hämtat den när den är kollad av vet, eller gjort på något annat sätt?

Sv: att köpa häst långt borta

Jag lät ägaren veterinärbesiktiga hästen, sen ringde hon mig när hästen hade gått igenom UA och skickade protokollet på posten så kunde jag boka transporten, skriva kontrakt och betala innan hästen sattes på bil.

Ung häst köpt osedd men som jag hade hyfsad "koll på" genom dennes meriter. Hade det varit en äldre häst eller mycket dyrare hade jag nog velat ha mer koll på besiktningen men nu kände jag mig trygg med ägaren och veterinären.

hur lång tid var det mellan besiktning och du fick hem den?

Ca två veckor om jag inte minns helt fel, jag såg till att hästen var betald och hade tecknat en egen försäkring på hästen innan den ställdes på lastbilen. Att det tog tid berodde på att det inte fanns någon bil som körde den rutten på tider som passade oss före det datum som det blev, och jag ville ju inte boka lastbil innan besiktningen och sen behöva betala för en resa som inte blev av.

aha ok. har inte köpt häst på många många år (och då var det pappa som skötte allt :o ) så jag tänkte kolla lite hur andra gjort..
jag kommer nog att hämta hästen själv (om det blir köp dvs) och har väl en sisådär 40 mil att köra. så att köra den sträckan "i onödan" är ju inget jag är väldigt sugen på

om hästen hade skadat sig efter den var besiktad, hade du avstått från att köpa den?

Eftersom jag betalt hästen så var det ju min häst, förutom att han då befann sig på annan ort. Därav att försäkringen vart viktig, men hästen var fortfarande på säljarens ansvar tills den lastades, enligt kontraktet.

Det var till att överväga risker och förtjänster med att göra så, och det gick bra. Det var "bara" 45 mil men jag såg ingen anledning att köra den vägen, dyrt att köra och tar lång tid, dessutom så åker ju hästen generellt sätt bättre i lastbil än transport.

Nu köper jag inte hästen sådär jättelångt bort, tar ca 2 timmar att köra dit. Jag var inte hemma den dagen hästen skulle besiktigas, så hade inte kunnat närvara iaf. Sen litade jag tillräckligt på säljaren för att nöjas med att se protokollet i efterhand och prata med henne om vad vet hade haft för kommentarer.
Nu är det ingen dyr häst jag köpt, men hade det varit det hade jag absolut velat vara på plats vid besiktningen och inte bara höra om det via telefon i efterhand.

ni som köpt häst långt bortifrån, hur har ni gjort med besiktning av hästen?

har ni kört för att vara med på besikningen och ev fått köra hem utan häst om den ej gått igenom, eller har ni låtit säljaren besikta den och hämtat den när den är kollad av vet, eller gjort på något annat sätt?

När jag köpte min lilla pålle så ordnade säljaren besiktningen. Hon åkte till klinik med honom 2 dagar innan jag hämtade honom. Sen ringde hon och talade om att han var ua. Fick besiktningspappren samma dag som jag hämtade honom.:d

//Elsa:)

aha, men då är det vanligare än jag trodde. var som sagt år sedan jag köpte häst och då var det inte tal om någon besiktning heller för den delen, och så kul är det ju inte att köra "i onödan" :)

Det var till att överväga risker och förtjänster med att göra så, och det gick bra. Det var "bara" 45 mil men jag såg ingen anledning att köra den vägen, dyrt att köra och tar lång tid, dessutom så åker ju hästen generellt sätt bättre i lastbil än transport.

ja givetvis står dom ju bättre på lastbil, men om man inte bor längs en av de vanliga rutterna så skulle jag nog ändå få hämta och köra själv den sista biten iaf..

När jag hittade min häst 30mil hemifrån så åkte jag en gång och kika på henne, åkte ner och var med på besiktningen och åkte ner en tredje gång och hämtade henne.
Åker hellre en extra gång i "onödan" än att det blir strul efteråt. Vad är 100 mil extra när man ska köpa en häst för X tusen som ska hålla och passa i många år frammåt?
Jag kör säkert minst 2000 mil per år och att då en gång åka några extra mil är ju ingenting i det stora hela.

Jag var inte med vid besiktningen, vilket jag ångrar djupt i efterhand. Protokollet säger "allmänt gallig pga foderbyte & hård ridning 2ggr/dag" Nu undrar jag om de menar att gallorna i haserna & piphasen hörde till kategorin "allmänt gallig" ... Sen undrar jag hur sjutton de lyckades göra böjprov på bakbenen, då hon var fruktansvärt rädd om bakbenen när jag fick henne, och nu, ett år senare får fortfarande inte en veterinär ta i hennes bakben.. Knapps så att jag får lyfta dem mer än för att kratsa hovar... Dessa funderingar har kommit upp på senare tid.

Om jag köper häst igen kommer jag garanterat vara med vid besiktningen, kanske inte om den utförs på klinik eller liknande där jag kan vara säker på att det blir bra utfört. Min häst blev endast gårdsbesiktad av en för mig helt okänd veterinär som besiktade alla hästarna hos denne hästhandlare. Nu handlar det inte om allt för mycket pengar, men det känns ändå som att man vill vara på den säkra sidan, köpa en frisk häst.

Jag skulle inte köpa en häst utan att vara med på besiktningen oavsett hur långt bort den står (sålänge den befinner sig inom landet iaf).

När jag köpte min häst som stod 30 mil bort hade jag lite tur i oturen då han stod påvägen ned till mina föräldrar så jag åkte först och tittade på honom för att sen fortsätta hem till föräldrarna över helgen.
När det var dags för besiktning åkte jag ned och var med och åkte sen hem till mor och far för att åka och hämta hästen dagen efter.

Vi använde oss av en gårdsbesiktning med säljarens veterinär då det kändes helt okej för min del.
Säljaren hade varit väldigt ärlig med tidigare lindrig skada när hästen var ca 1 år och var noga med att berätta om hästens brister osv och det gör bara en seriös säljare.
Sen är jag själv inte född i farstun heller utan jag kan avgöra om en häst i allmänhet är vid god vigör och inte halt osv.

Om jag vore du skulle jag helt klart vara med på besiktningen då det är MÅNGA hästar som gått igenom trots fel och brister som du själv skulle upptäcka om du varit med och då aktivt kunna bestämma om du vill ha hästen eller ej.

Jag hade varit med på besiktningen, jag hade även bokat besiktningen. Man vet ju aldrig ifall säljaren har en kompisveterinär.

Sen hade jag ordnat så att affären kunde slutföras direkt efter besiktningen ifall jag godkände hästen. Då skulle jag ju kunna ta med mig hästen hem direkt och slippa åka 2 gånger.

Var och provredmin häst, bestämde att jag skulle köpa honom om han gick igenom en vanlig gårdsbesiktning. Ägaren beställde besiktning och jag hade inte lust att åka 20 mil enkel resa igen bara efter några dagar. Jag fick telefonnummer till vetrinären och pratade igenom besiktningen med honom. Var inga konstigheter så några dagare senare åkte jag och hämtade hästen.

Försäkrade hästen innan jag hämtade honom. Nu var det en häst i dom lägre prisklasserna. Kanske hade gjort annorlunda om det varit en dyr häst.

Tycker det var bra att prata med den vetrinär som gjorde besiktningen. Då fick man en färsk rapport och lite mer än bara det som stod på pappret. Lite allmänt intryck om det var en trevlig häst, hur han uppförde sig osv.

Jag åkte dit med transport och fick med mig hästen hem efter besiktningen :) var och provred veckan innan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 058
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 473
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka