Att lära sig gå i värmen ...

Mitten

Trådstartare
Ja, Elina har ju äntligen så stilla börjat gå :banana:

Men fortfarande kryper hon en del, och ramlar rätt ofta. När vi är ute i hettan och inte på gräset, så innebär detta att hennes små ljuvliga knän behöver skyddas. Att krypa på asfalt är en smärtsam upplevelse annars :crazy:.
Det som funkar är jeans. Men jag liiiider så med henne att stolpa runt i jeans, strumpor och lära-gå-sandaler när det är så varmt !! Hur har ni gjort som är i samma sits?

Hon är igång heeela tiden, inte still en minut, och kryper mest och går lite men det slutar ju alltid på knä :D

Sv: Att lära sig gå i värmen ...

Svårt det där. Tuva kryper ju bara, men hon är ju bara 10 månader så hon är väl inte igång på samma sätt som Elina. Men jeans är väl jättevarmt nu? Tuva är klibbig nu fast hon bara har tunika.
Kan du inte hålla handen vid asfalten eller försöka hålla er borta från den? :D

Tja, att hålla henne på en plats är typ omöjligt, helst vill hon springa i ca 120 km/tim med sin lära-gå-vagn på gångvägen här utanför ... det ÄR varmt med jeansen, men hon verkar inte bry sig :confused:.
Vi är bara ute 15-30 minuter, sen går vi in och vilar ungefär lika länge innan vi går ut igen. Men det är jobbigt att alltid oroa sig för att hon skall bli varm. I vagnen har hon såklart mindre kläder, men skall vi leka på tomten eller lekplatsen - ja, då blir det de där jeansen :(.

Hon är 15 månader imorgon.

Kanske hon inser att det är läge att börja gå då ;) Har aldrig skyddat Rasmus, inte ens när vi bodde en vecka på mantorp i deras asfalterade depå. Han höll sig på sin filt eller kröp på händerna och fötterna ;)

Och är det inte enklare att gå barfota?

Det som händer om hon är utan byxor och/eller skor är att hon springer iväg med vagnen längs asfalten, sedan ramlar hon efter 4-5 steg, och gråååååter och skrapar sig så illa ... och skorna hade hon mest för att trallen var skållhet, så det gick inte att gå utan skor där (vi hade skor allihopa).

Jag har inte riktigt hjärta att låta henne ramla och göra sig illa 'så lär hon sig', för hon gör sig ju så jätteilla. Det känns som om hon är lite på vippen nu, om hon blir liiiite stadigare så kan jag sätta på henne mindre skydd än jeans. Men nu går hon 4-5 steg, ramlar, kryper, går några steg, springer med vagnen, ramlar... Eftersom hon dessutom springer ganska fort med vagnen så skraaaaapar hon ju hela benen, inte bara sätter ner benen så det blir punktmärken. Hon älskar att kuta runt med den där vagnen, och när hon ramlar med byxor så blir hon inte alls lessen utan fortsätter bara, och jag vill ju uppmuntra att hon testar och att hon går.

Men jag är rädd att hon blir så varm med dem. Jeans och T-shirt är ju varmt på mig nu... jag brukar iofs alltid ha jeans med henne så att jag själv skall känna hur varmt det blir :idea: (och hennes är ju tunnare än mina)

Finns det inte knäskydd för barn :crazy:

W har ett par jeans från Name it som heter typ Very eller nåt. De är supersköna, luftiga och framförallt tunna. Annars har han ett par tunna mjuka "linne"byxor. Han får gå och krypa barfota på altanen och gräsmattan. Funkar super!

trekvartsjeans/ långa shorts! :)
Och skinntossor på fötterna:
appleturkos.jpg

Det finns knäskydd för barn som lär sig gå. Men man får väl inte länka till en webbsida?? :confused:

Skickar pm till dig :)

Senast ändrad av en moderator:

Lite luftigare bomullsbyxor som du syr på förstärkning vid knäna? går väl att sy på insidan om det inte ska synas för mkt..

För min dotter funkade det bra med vilka byxor som helst, även lite tunnare variant, för att hon inte skulle skrapa sig. Idén med att sy på förstärkning vid knäna vid behov var ju jättebra! Och även 3/4 byxor eller lite längre shorts (som går ner över knäna) är ju en bra idé. Sandaler är ju bra i värmen också (men varför ska hon ha strumpor i? måste ju bli jättevarmt)

Måste hon gå med vagnen på asfalten då när det är som varmast?

Det funderade jag också på.

Och jag funderade också på det här med hur nojjig man är ibland som förälder.

Sätt på barnet tunna byxor och sandaler utan strumpor, eller andra lätta skor och släpp barnet lös så att hon lär sig. Blir hon för varm märker du det snart. Serva med mycket vatten att dricka eller hälla över henne.

Barn ÄR faktiskt inte porslinsdockor som går sönder väldigt lätt. ;)

Jag tycker oxå att det låter som att vagnen är problemet. Den gör att hon får upp mer fart än vad hon klarar av. Finns det ingen skruv som gör att hjulen går trögare. Det finns det på vår lära-gå-vagn.

Jag hade valt ett par tunna, svala byxor. Då blir det i alla fall lite skydd för huden, men ändå inte så pass skyddat att hon kan ta större risker än vad hon är mogen för.

Alltså, vagnen står på det trögaste. Men det hindrar henne inte nämnvärt tyvärr. Och jag tar bort den ibland, och då kan hon ju krypa runt ... men hon ÄLSKAR att vara ute och promenera med vagnen. Plus att jag tänkte att det var bra att hon liksom lär sig gå. Utan vagnen blir det mer krypa och äta grus :D.

Generellt behandlar jag henne inte som en porslinsdocka, men va fan, att skrapa upp hela knäna gång på gång är ju smärtsamt - och jag vill ju att hon skall gå och vill uppmuntra det. Hon ramlade hårt en gång när hon började, och sen gick hon inte på en månad för att det var läskigt.
Vi brukar till exempel gå på gångvägen ca 400 meter bort till lekplatsen. Då vill hon ju gå med sin vagn. Väl där byter jag till korta byxor, eller iaf tunnare, och sen byter jag igen när vi går hem :D.

Och hon får klara sig utan skydd SEN, men nu är det ett lite kritiskt skede och jag vill inte skrämma henne.

Måste hon gå med vagnen på asfalten då när det är som varmast?

Ja alltså det har ju varit kokhett lääänge, och mitt på dagarna är vi inne - men det är ju larvigt varmt ute jämt. Och det är ju gå med vagnen hon vill göra ... men som sagt jag tar bort den ibland. Men det är ju en övervägning om vad som är 'bäst', därav frågar jag Buke som ALLTID vet bäst :D

Litet tillägg till alla :

Jag vet att jag låter lite i försvarsställning nu, men om jag trodde att min lösning var den bästa skulle jag inte frågat här ... jag lyssnar på er alla och tar åt mig och tänker om, så tack för all input :bow:

Och Elinas jeans är ju inte vuxentjocka, de är ju rätt tunna (men fortfarande för varma, tycker jag).
Idag skall jag prova andra byxor, långa och lite tunnare :).

Lite luftigare bomullsbyxor som du syr på förstärkning vid knäna? går väl att sy på insidan om det inte ska synas för mkt..

Det var lite sån lösning jag funderade på, och ville kolla om någon annan gjot något sånt :idea:

Kan ni inte hålla er på gräsmattan istället? Och lämna vagnen inne annars?

Litet tillägg till alla :

Jag vet att jag låter lite i försvarsställning nu, men om jag trodde att min lösning var den bästa skulle jag inte frågat här ... jag lyssnar på er alla och tar åt mig och tänker om, så tack för all input :bow:

Och Elinas jeans är ju inte vuxentjocka, de är ju rätt tunna (men fortfarande för varma, tycker jag).
Idag skall jag prova andra byxor, långa och lite tunnare :).

Jag förstår att du inte vill att ditt barn ska skada sig, det vill man ju inte som förälder. :D

Men jag tror som så här att de flesta byxor faktiskt funkar mot skrapande knän och så. Eller om du är osäker kan du ju fortsätta som nu med tjockare till lekplatsen och tunnare där och sen byta om igen. Alternativet är ju att du låter henne köra på gräs, det skulle vara skitbra träning för henne också, då får hon lite muskler och blir lite stadigare :)

Det här med att det är för varmt, låt henne dricka mycket och skölj av hår och ansikte med vatten så tror jag inte det är någon fara för henne.

Kan ni inte hålla er på gräsmattan istället? Och lämna vagnen inne annars?

Tja, vi har ingen jättegräsmatta, och hon VILL ju dit ut hela tiden. Hon är kvar på gräset när vi badar och leker med vatten, men annars vill hon gärna tassa över till lekparken eller så. Och hör hon andra barn skall hon ju absolut iväg och kolla. Jag KAN ju hålla henne kvar, men då blir det liksom inte så mysigt och roligt - skulle HON få välja skulle hon nog hellre ha långbyxor än att hålla sig still.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka