Pga brist på svar i pluggtråden så lyfter jag ur denna fråga och lägger denna under vuxna då jag främst vill diskutera detta ur ett pedagogiskt perspektiv. Sticker den iväg åt andra håll så får moderator givetvis flytta den
Det jag undrar kring är era tankar kring hur man lär ett barn (säg 5-8år) att läsa? Hur tänker ni, vad gör ni rent praktiskt med barnen och vad har ni lärt er är "korrekt"?
Vi, logopedstudenter, lär oss att det finns två olika angreppssätt: top-down med fokus direkt på textförståelse och läsvilja samt bottom-up med mer traditionellt ljudande av enstaka bokstäver och ord. Jag blir ju direkt jätteskeptisk till top-down metoden då den helt saknar vetenskapligt stöd för våra patientgrupper (dyslexi, språkstörning etc). Men jag är inte lärare och jag har inte heller någon egen erfarenhet av top-down sen jag lärde mig läsa. Hade därför varit jätteintressant att få höra hur ni som faktiskt är utbildade i pedagogik tänker och resonerar kring det hela. Även erfarenheter från er föräldrar som har barn i lågstadieåldern just nu.
Som larare kan jag saga att en metod inte fungerar for alla. Vi har alla lite olika metoder att processa information och inlärning fungerar därför lite annorlunda for oss alla. Som lärare tittar man pa barnet och följer upp det som barnet tycker verkar lättast och tycker ar KUL. Det ar svart att Lara sig om det ar tråkigt.
Mitt aldsta barn ville prompt Lara sig skriva har han var 4 ar ... 5 myror ar fler an 4 elefanter lärde honom i bara ett avsnitt. De larde honom också att ljuda. Han hade verktygen och satte ihop det han ville Gora.
Han lar sig bast genom att Gora eller se ... Han kan lyssna pa music och plugga samtidigt, men om det blir tal blir han distraherad.
Min mellan son ar dyslexic och vi laste MASSOR for honom. Han älskade att bli last for, sa att da och da stanna till, peka pa ord och prata om det fungerade alleles utmärkt for honom. Han läste flytande, om an något långsamt, i andra klass och skriver fortfarande som vuxen som en kratta.
Han lar sig bast genom att Gora och pillade pa allt genom hela sin uppväxt. Han har svart att fokusera om det ar mycket ljud runt om och behövde någorlunda tyst har han skulle Lara sig något. Musik och framförallt tal var absolut "out of the question" om han skulle kunna tillgodogöra sig och inlarnings processen skulle fungera.
Den yngste telningen ville inte Lara sig lasa da han älskade att bli last for (och vi laste ju minsann inte for hans äldre broder, sa hans slutledning var att om man kan lasa blir man inte last for. Han trodde inte pa att de inte villa att vi laste for dem

) men sa fort han bestämde sig for att Lara sig lasa själv i frosta klass sa kunde han lasa. Da larde han sig att lasa Svenska (med mycket markliga uttal

) från Kalle Anka och andra serietidningar.
Han lar sig bast genom att hora och spelade allt från musik till hade TVn pa nar han pluggade ... och lärde sig bast om jag förhörde honom pa vad en skrivning skulle handla om, men ljud förhindrade inte pa något satt att han kunde fokusera pa inlärning.