att räkna foderstart!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fjording90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 060
F

fjording90

är intrieserad av att lära mej räkna egen foderstart. så är det någon som kan formlen för att räkna foderstar så skulle jag vara glad om ni delade med er den!:)

Sv: att räkna foderstart!

köp boken Hästens näringsbehov och utfodring av Cristina Planck och Margareta Rundgren, skaffa dig en bra gymnasieminiräknare, papper och penna.

Ta sedan reda på vad din häst väger, bra att veta i många fall.

Läs i boken och följ instruktionerna. Se över den färdiga foderstaten med en del kritiska frågor: Kan hästen äta allt detta, eller får den för lite ts? ( torrsubstans) Kan jag köpa och betala för allt detta? Kan jag praktiskt sett fodra med detta?

Sen fodrar du på och kollar hela tiden på hästens hull och allmäntillstånd, och om det behövs så drar du ifrån eller lägger till!

Håll även lite koll här på forumet- och passa på att fråga när duktigt folk finns i närheten!

Lycka till:)

Sv: att räkna foderstart!

På Kraft.se hittar du foderstats uträknare som har lärt mig att räkna ut foder stat...samt finns det många böcker på ett väl soterat biblotek..!!! lycka till !!!:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 998
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka