Att räkna realistiskt?

-Remont-

Trådstartare
Den enkla biten om man ska räkna ut inkomst och utgifter som egen företagare tycker jag är en sak: veta hur mycket moms som ska betalas in och vilka utgifter på den inkomsten som ska betalas in.
Givetvis är det olika för vad inkomsten gäller.

Men säg en summa på en inkomst 5000kr där momssatsen är 25%.
Hur mycket skatt ska då dras på den summan också (ungefär)?
Eller är det en sån sak som är helt omöjlig att svara på? Att det beror på fler saker?

Sv: Att räkna realistiskt?

Den enkla biten om man ska räkna ut inkomst och utgifter som egen företagare tycker jag är en sak: veta hur mycket moms som ska betalas in och vilka utgifter på den inkomsten som ska betalas in.
Givetvis är det olika för vad inkomsten gäller.

Men säg en summa på en inkomst 5000kr där momssatsen är 25%.
Hur mycket skatt ska då dras på den summan också (ungefär)?
Eller är det en sån sak som är helt omöjlig att svara på? Att det beror på fler saker?

Hur mycket skatt du ska räkna med, beror ju på din totala inkomst under året (dvs inkomst av näringsverksamhet, inkomst/underskott av kapital, och inkomst av tjänst).

När det gäller inkomst av näringsverksamhet i enskild firma/handelsbolag, så beräknas ju skatten på vinsten (dvs intäkter minus kostnader), inte på intäkterna. I kostnaderna ingår även sociala avgifter, som baseras på företagets resultat.
Har du haft inkomst av tjänst så får du lägga till detta belopp. Om den totala inkomsten är stor kanske du måste betala statlig inkomstskatt. Annars kan du räkna med den kommunalskatt som det är där du bor.
Det är dock inte helt korrekt eftersom grundavdraget är olika stort beroende på vad man tjänar. Ibland har man också möjlighet att utnyttja olika avdrag. Så skatter och skatteplanering är ganska komplicerat.

Har du, eller tänker du starta eget företag, kan det vara en bra idé att anlita en redovisningskonsult i början, för att göra budget och kalkyler. Eller om du har någon ekonomikunnig i din omgivning. Ibland kan du också få hjälp genom nyföretagarkurser etc i kommunen. Ett skatteprogram, där du kan göra olika simuleringar är också ett bra hjälpmedel.

Säg att du fakturerar 10.000, varav moms 20% (det blir 25% när man lägger på moms men 20% av totalpriset när man inkluderar moms) och kostnaderna är 5.000. Då blir ditt "resultat" 10.000-2.000-5.000=3.000 kr.
På detta ska du betala sociala avgifter, för enkelhetens skull räknar jag här med 33% av 3.000 kr = 1.000. Då återstår 2.000 kr som du ska skatta för. Om du bara har kommunal inkomstskatt så kan vi också för enkelhetens skull räkna med 35% av 2.000 kr = 700 kr (då har jag inte tagit hänsyn till grundavdrag etc).
Kvar blir 1.300 kr som du kan förfoga över i "lön".

Dett är ett mycket förenklat räkneexempel, men det är ungefär så man får räkna.

Jag är mest nyfiken på det med att folk säger att egna företagare bara behåller runt 1/3 av det som kommer in. ;)
Jätte tack för den utförliga förklaringen. Jag hängde med utan problem i den.

En fråga till: "På detta ska du betala sociala avgifter"... ska = måste, eller ska = bör?
Och vad innebär sociala avgifter? Pension, försäkringar?

Jag är mest nyfiken på det med att folk säger att egna företagare bara behåller runt 1/3 av det som kommer in. ;)

En fråga till: "På detta ska du betala sociala avgifter"... ska = måste, eller ska = bör?

Ska = måste. Ej valfritt. Precis som en arbetsgivare MÅSTE betala arbetsgivaravgift.

Att man behåller bara 1/3 är inte så märkligt. Ett aktiebolag har knappast en vinstmarginal på 30% på sin bruttoomsättning heller, eller rättare sagt, det är högst ovanligt.

Det är dessutom av vinsten man behåller kanske 1/3 (beroende på skatt i övrigt som inlägget ovan går igenom). Låt säga att du under ett år lyckas dra in en 500.000 kr exkl. moms i fakturering/försäljning. För att nå den försäljningen har du haft avdragsgilla kostnader på 300.000 exkl moms (resor, varor i inköp, investeringsavdrag, etc etc). Då är vinsten 200.000 kr exkl moms, som du ska skatta för.

Den summan läggs på övriga inkomster som du haft under året (anställning? annat?) och skatten räknas ut. Har du inga andra inkomster så kan skatten bli så låg som runt 50%, dvs du behåller 100.000 kr. Har du stora andra inkomster så kan skatten bli uppemot 75%, dvs du behåller 50.000 kr. Men å andra sidan har du då stora andra inkomster så du lär klara dig bra ändå.

(Mitt exempel är schablonmässigt och innehåller inga exakta siffror men förmedlar förståelse hoppas jag.)

Det går inte att räkna på en enskild faktura och se "vad du får av den". Det måste sättas in i sitt totala skattemässiga sammanhang, men det är bara att anta lite bra siffror för totalen.

Senast ändrad:

Sociala avgifter är obligatoriska avgifter som ska (=måste) betalas till staten på ersättning av arbete, det är dels arbetsgivaravgifter som arbetsgivaren betalar på utbetalda löner, och dels egenavgifter som egenföretagare betalar på företagets vinst. Det är inte frivilligt, utan obligatoriskt. Arbetsgivare redovisar och betalar in arbetsgivaravgifter varje månad (arbetsgivaravgifterna för juli månads löner betalas in och redovisas i augusti osv). Egenföretagare redovisar och räknar av en gång om året (i samband med deklaration och skatteberäkning för företaget).

Egenavgifterna (de sociala avgifter som man ska betala för "sitt eget arbete", fvs företagets resultat, i en enskild firma) är from 1 juli 2010 28,97% (tidigare 2010 29,71%), alltså något lägre än i räkneexemplet ovan.

Har man anställda ska man betala arbetsgivaravgifter på deras löner, som i normalfallet är 31,42% år 2010 (det finns undantag beroende på de anställdas ålder osv, som kan göra att de blir lägre eller inte behöver betalas alls).
T ex, har du en anställd som tjänar 10.000 kr i månaden brutto, så gör du först ett skatteavdrag. Vi kan anta att den anställda bara betalar kommunal inkomstskatt på 30%, det innebär ett avdrag på 3.000 kr (egentligen ska du dra skatt enligt tabell, så beloppet kan bli något annorlunda, men det bryr vi oss inte om nu). Vid löneutbetalningen så betalar du ut 7.000 kr till den anställde, och i samband med uppbördsdeklarationen månaden efter så betalar du in den anställdes skatt, 3.000 kr till skattemyndigheten samt arbetsgivaravgiften på 31,34 %= 3.134 kr till.
Dvs den anställde har kostat dig 10.000 kr i lön + 3.134 kr i arbetsgivaravgifter = 13.134.
Men den anställde får bara ut 10.000 - skatteavdrag 3000 kr = 7.000 kr.

(Kommunalskattesatsen varierar mellan ca 29-35 % beroende på vilken kommun du bor i).

Så oavsett om man har eget företag, eller är anställd så går en stor del av vinsten/lönekostnaden till kommun och stat.

Ska se om jag hänger med (tack för tålamodet med era bra förklaringar!)...

På inkomsten dras det i ordning

* Kostnader för att ha den inkomsten (inköp, hyra, körersättning m.m)
* Moms på det som blir kvar (=vinst?) (om man nu räknar in momsen från början)
* Skatt, enligt skattetabell (?)
* Sociala avgifter (28,97%)

Så om det efter kostnaderna dragits av är kvar 300 000kr så försvinner 25% = 240 000kr kvar.
Sen dras skatt, säg 30% för enkelhetens skull = 168 000kr kvar.
Sen sociala avgifter 28,97% = 119 330,4kr kvar.

Utgår från att det är en egen företagare med inga andra inkomster än det egna företaget.
Har jag fått ihop det rätt i skallen nu?

Moms och skatt betalas in till skatteverket, gäller det även de sociala avgifterna?

Känner mig lagom nyfiken i en strut. :o

Så om det efter kostnaderna dragits av är kvar 300 000kr så försvinner 25% = 240 000kr kvar.

Utgår från att det är en egen företagare med inga andra inkomster än det egna företaget.

Moms och skatt betalas in till skatteverket, gäller det även de sociala avgifterna?

Nej, det blev fel.

Ordningen blir:
1. Moms läggs på varje enskild försäljning - har inget med vinsten att göra.
2. Kostnader dras av.
3. På vinsten betalas sociala avgifter (motsvarar arbetsgivaravgifterna för en anställd). (Där finns en regel om att man först får dra bort 25% av vinsten)
4. Sedan läggs den återstående vinsten på din totala inkomst och beskattas utifrån din individuella situation.

För en enskild firma redovisar man allt i sin inkomstdeklaration. Man betalar allt till Skatteverket.

Beroende på storlek på företag och önskemål kan man antingen redovisa moms varje månad - eller köra årsvis i inkomstdeklarationen.

Precis som det står i inlägget ovan, så är det fel ordning, och ordningen är viktig för att beloppen ska bli rätt i storlek. Men rätt ordning framgår i föregående inlägg.

Vill bara tillägga att det också är viktigt med rätt skattesats - 25% när du lägger på moms, t ex 8.000 + 25% = 10.000.
20% när momsen ingår i beloppet, t ex 10.000 inklusive 20% moms.

Jag känner mig något trög i skallen idag. :o
Och lite klumpig när jag skriver. :p

Så om den total inkomsten är 500 000kr (inkl moms) och det blir 300 000kr kvar efter att utgifterna för inkomsten är betald (också inkl moms).
Så är det momsen som räknas bort först?
Jag blandar alltid ihop det med 20% och 25%, men jag brukar tänka /1,25 och *1,25 för att få till det rätt. Annars blir det villervalla i min skalle...hm...nu hoppas jag att det stämmer. :o

Efter det är det sociala avgifter? 240 000kr minus 28,97%?

Och därefter skatt, vad nu det må bli beroende på inkomst m.m.

Om den uträkningen stämmer bör det bli:

300 000kr/1,25 = 240 000kr
240 000kr * 0,2897 = 69 528kr...240 000-69528 = 171 472kr
171 472 * (t.ex.) 0,30 (skatt) = 51 441,61kr = 171 472 - 51 441,61kr = 120 030,39kr

Ledsen men jag behöver skriva ner och räkna själv för att mattetänkte ska gå in i skallen och sätta sig. *harkel*

Misstänker att jag petat in något fel fortfarande?

Jag känner mig något trög i skallen idag. :o
Och lite klumpig när jag skriver. :p

Så om den total inkomsten är 500 000kr (inkl moms) och det blir 300 000kr kvar efter att utgifterna för inkomsten är betald (också inkl moms).
Så är det momsen som räknas bort först?
Jag blandar alltid ihop det med 20% och 25%, men jag brukar tänka /1,25 och *1,25 för att få till det rätt. Annars blir det villervalla i min skalle...hm...nu hoppas jag att det stämmer. :o

Efter det är det sociala avgifter? 240 000kr minus 28,97%?

Och därefter skatt, vad nu det må bli beroende på inkomst m.m.

Om den uträkningen stämmer bör det bli:

300 000kr/1,25 = 240 000kr
240 000kr * 0,2897 = 69 528kr...240 000-69528 = 171 472kr
171 472 * (t.ex.) 0,30 (skatt) = 51 441,61kr = 171 472 - 51 441,61kr = 120 030,39kr

Ledsen men jag behöver skriva ner och räkna själv för att mattetänkte ska gå in i skallen och sätta sig. *harkel*

Misstänker att jag petat in något fel fortfarande?

Det här ÄR lite komplicerat, så om du inte har hållt på med det innan så är det helt normalt att allt inte går in på en gång :) Det är också svårt att förklara pedagogiskt :angel:

När det gäller momsen får du tänka om, den är inte beroende av kostnader eller vinst, utan bara av intäkterna. Dvs fakturerar du för 10.000 så ska detta inkludera moms för 2.000 kr, oavsett om kostnaderna du har är 5.000 eller 3.000. Moms kan man säga är en skatt på omsättningen = försäljningen. (Men kom ihåg att du får dra momsen på de inköp som du gör, så har du köpt varor för 2.000 så får du kvitta den ingående momsen på 400 kr mot den utgående på 2.000, så det du betalar in är 1.600 kr).

En annan sak du kan tänka på att sociala avgifter är en kostnad för företaget, medan skatten på inkomsten i en enskild firma är din privata omkostnad (den redovisas i din deklaration men inte i företagets bokföring).

Jag har ett underskott sen jag startade verksamheten, fick köpa in traktor, renovera stall osv. Jag kämpar för att komma upp till noll. Så jag har ju ingen vinst att betala sociala avgifter för och det är skit....Ingen pension eller sjukpenning. Efter fem år börjar jag närma mig ett överskott Hurra! Det är väldigt viktigt att ta allt "vitt" så man kommer ifrån underskottet.

Den aspekten har jag aldrig tänkt på...alltså att ingen vinst = inga sociala avgifter. Det blir ju också lite bakvänt.

lilith
Det med momsen får jag nog gå och fundera lite på så jag får det rätt i skallen.
Jag har haft hyffsat koll på läget, men har lyckats förtränga/glömma bort det mesta inser jag. :p

Jag har ett underskott sen jag startade verksamheten, fick köpa in traktor, renovera stall osv. Jag kämpar för att komma upp till noll. Så jag har ju ingen vinst att betala sociala avgifter för och det är skit....Ingen pension eller sjukpenning. Efter fem år börjar jag närma mig ett överskott Hurra! Det är väldigt viktigt att ta allt "vitt" så man kommer ifrån underskottet.

Men ibland är det bra att ha ett underskott i företag. Särskilt om du har möjlighet att ha flera företag. För om du sedan tjänar pengar i företaget behöver du inte "skatta" på vinsten då du har underskott sedan tidigare. Vi har gjort så att vi har flera företag varav ett utav dem är ett rent förlust företag där vi har byggt ett stall för knappa miljonen och köpt jordbruksmaskiner osv. Sen har vi två andra företag där vi har bla travhästar. Då travhästarna börjar tjäna pengar så "flyttar vi över" dem till förlustföretaget och behöver på så sätt inte skatta på pengarna som hästarna tjänar:idea:

Räkna att du kan stoppa 1/3 av det du tjänar "i fickan". Resten går till annat "sånt där du måste betala" ;)

Väldigt enkelt och inte helt 100 men räknar du så vet du att du har pengar att betala alla måsten.

Genom att göra avancerade transaktioner mellan företag kan man lyckas med att balansera skatten tidsmässigt - vilket kan vara en poäng. För att inte begå skattebrott i de transaktionerna bör man ha kontakt med en duktig bolagsjurist.

Dock blir det, under en längre tid, alltid samma skatt som ska tas ut på ett visst resultat och företagande. Så då spelar det ingen roll att man har 10 företag som fördelar det hela eller kör allt i ett och samma. Lyckas man mycket bättre än det, ligger man på fel sida av lagen.

Om företagen hör ihop verksamhetsmässigt finns normalt ingen anledning att ha flera företag.

Ett företag som drivs medvetet med underskott är helt olagligt och är en form av skattebedrägeri. Så underskott är aldrig bra, även om det är helt naturligt i starten av en verksamhet.

Men jag kanske har missat något? Varför skulle inte travhästarna redan från start kunna ingå i företaget som investerat i annat? Underskottet skjuts framåt - och den dagen hästarna börjar tjäna pengar kvittas det bort (dvs på de första pengarna betalas ingen vinstskatt).

Först måste jag bara kommentera hur intressant läsning alla gör det här till!! :bow:

Jag vill passa på att ställa en "dum" fråga.
Det finns ju a och f skattsedel, men också fa...
Min konstiga fråga blir: är fa = f och a, eller är det en egen kombination: fa?
Alltså om någon har en fa skattsedel, kan den personen då övergå till enbart f-skattsedel utan att ansöka om det igen?
Hoppas att någon förstår hur jag menar.

Först måste jag bara kommentera hur intressant läsning alla gör det här till!! :bow:

Jag vill passa på att ställa en "dum" fråga.
Det finns ju a och f skattsedel, men också fa...
Min konstiga fråga blir: är fa = f och a, eller är det en egen kombination: fa?
Alltså om någon har en fa skattsedel, kan den personen då övergå till enbart f-skattsedel utan att ansöka om det igen?
Hoppas att någon förstår hur jag menar.

FA-skattsedel innebär att man både har verksamhet och kan arbeta som anställd. Dvs när man gör ett uppdrag i den enskilda firman använder man den som F-skattsedel (man ska alltid ange på fakturan att man "innehar F-skattsedel" samt sitt org nr), och om man har en anställning vid sidan om så använder man den som A-skattsedel, så att man behandlas som en "vanlig" anställd.

Senast ändrad:

Det bästa är om du tänker bort momsen helt! Dvs den "lever sitt eget liv". I all bokföring, när du gör budgetar och balansräkningar får du inte ta med momsen tillsammans med "allt annat".
Försök och tänk tex så här (25 % moms):
Denna månad tjänar jag 40 000 kr exklusive moms.
(dvs 50 000 med moms, moms in = 10 000 kr)
Jag har kostnader på 12 000 exklusive moms.
(dvs 15 000 med moms, moms ut = 3000 kr)
Jag har då "tjänat" 28 000 kr som jag skulle kunna ta ut i lön.. På den summan ska sedan alla avgifter och skatter beräknas.
Vid sidan av alltihop har vi också en momsskuld till staten på 7000 kr som också ska betalas, men de pengarna har du ju redan, så det drabbar egentligen inte ditt företag alls, momsen ska alltid bli "noll".
Man har ett skattekonto som man sätter in alla pengar till staten på, i det har fallet då ca (om vi använder 1/3 regeln för enkelhetens skull) 25.000 kr (skatter, avgifter och moms)
Du får över att roa dig och leva av ca tio tusen, lite olika beroende på skattesatser!
Hoppas jag inte nu i hastigheten gjort nåt riktigt räknefel:crazy:, det var ett tag sen jag var egenföretagare...:angel:

Senast ändrad:

Jo det är jag med på.
Jag menar mer om kombinationen av en fa skattsedel lever sitt eget liv eller om det är just en f och en a skattsedel samtidigt.
Alltså om man vill utveckla det så man inte är anställd längre utan enbart har eget företag är det då bara att köra på f-skattsedeln, eller en ny ansökan måste göras?

Det tankesättet kändes som att det kan fungera bra i mitt huvud! Spelar inte så stor roll för min del om det blev räknefel, mer hur tänkandet kring allt är.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 854
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 591
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka