Att redovisa sina källor...

M

Mummelmy

Jag brukar kika runt i det här forumet lite då och då för att jag finner att det finns mycket intressant och för att man kan lära sig en del nytt och få användbara tips. Men i en del trådar/inlägg tycker jag att det saknas något mycket väsentligt, nämligen redovisningen av källorna till informationen (Jodå, det finns också en hel del som talar om varifrån de hämtat sin kunskap).

Det är helt ok att dela med sig av egna praktiska erfarenheter och dessa kan säkert många gånger vara till hjälp för andra. Men det är när man använder sig av litteratur, internetartiklar, eller hänvisar till undersökningar som man i mitt tycke faktiskt måste redovisa källorna. Varför är det nu då så viktigt att redovisa dessa källor? Jo, för att detta är det enda sättet för den enskilde att kunna göra en egen oberoende tolkning om man så önskar. Därtill är det ej alla artiklar, undersökningar etc. som grundas på beprövad vetenskap, det kan även vara intressant att få veta hur pass stor undersökningsgruppen varit, om det funnits en kontrollgrupp, om studien genomförts på hästar (det går ej att dra generella slutsatser från undersökningar gjorda på andra djurslag utan att man själv fått ta ställning) eller andra djur och liknande uppgifter. Med andra ord: Min mening är ej att uppmana alla som argumenterar med hjälp av litteratur etc. att de ska redogöra för eller citera hela texter utan bara att de ska redovisa var faktauppgifterna kommer ifrån, läsaren måste få möjlighet att på egen hand läsa ursprungsinformationen (är man intresserad så tar man sig också tiden att leta upp källan).

Ytterliggare ett argument för att man ska redovisa källor är att det ger möjlighet för andra att öka sin egen kunskap och lära sig något nytt (för vad har man att vinna på att ej dela med sig?).

Något som man ej kanske i första taget tänker på är att en hel del undersökningar finansieras av företag. Med andra ord så kan dessa undersökningar sägas utgöra en typ av smygreklam. Och i mitt tycke är det lätt att man som konsument blir lurad - för vilket företag vill lyfta fram negativa sidor av sin produkt?

Ett sätt att redovisa källor är så här (fler sätt finns);
Litteratur: Författare, årtal, bokens titel
Internet: adress, (datum när texten lästes)
artikilar: Författare, tidningens namn, artikelns namn, nummer/årtal
 
Sv: Att redovisa sina källor...

Strålande inlägg!!! :bow: :bow:

Jag tycker även att det är kanon med länkar till "fakta" sidor istället för egna tolkningar av desamma.
 
Sv: Att redovisa sina källor...

Nja, ibland så är det ju inte riktigt bra.
I vissa fall så får man ju inte återge text helt eller delvis.
Så då blir det ju Copyright problem.
 
Sv: Att redovisa sina källor...

Jag menar ej att man skall ta någon annans text och publicera som sin egen - mycket väl medveten om att det är ett brott mot copyright. Jag vill bara att skribenten ska skriva vilken bok eler dyl. som han/hon grundar sin argumentation på och vem som har författat denna. Att skriva ett referat eller att ta med ett kortare citat är ej att bryta någons copyright under förutsättning att det klart och tydligt framgår vem som skrivit ursprunget.
 
Sv: Att redovisa sina källor...

Ovanstående text angående copyright är min tolkning av Lagen om upphovsrätt till konstnärliga och literära verk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 316
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 813
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp