Att rida ut

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Janina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 437
J

Janina

är en sak vi ej får göra där jag rider. Gubben som jag rider hos känner att han har ett sånt stort ansvar för oss så vi får bara frida i hopphagen eller dressyrpadocken. Jag tycker det är hemskat att en häst ska behöva gå på en o samma bana hela tiden. Hjälper ej att man frågar om man får ta en tur i skogen för han vill ej det. Vad gör man :confused:

Om han äger hästarna finns det ju inte mycket att göra mer än att försöka prata

nej de sant....men man vill ju komma ut med hästarna lite.... aja de är han djur så han får väl bestämma. När jag hade egen häst så red jag ut minst 1 gång i veckan...de är så härligt att galoppera på stubbåkrarna ju=))

När jag red hos en annan så fick jag i ca 2års tid aldrig rida utanför ängen just under deras hus... hästen var en riktig gentleman och gjorde aldrig nåt som skulle kunna bli farligt. Att jag inte fick rida ut på vägarna eller upp längs någon skogsstig var för att ägaren kände så mycket ansvar ifall något skulle hända och ja förstår henne... sen red hon själv också å då red hon ut men jag vet inte hur det är där du rider. Är det nån annan som också rider hästarna och kanske får rida dem ute? annars låter de lite fel att de ska behöva gå på bana hela tiden... men de är inte så mycket att göra åt. Ägaren bestämmer helt och hållet över sina hästar...

Prata med honom och berätta precis vad du tänker göra ute i skogen. Kanske bara få honom att gå med på att ni skrittar en runda först.
Hoppas ni kommer igång att rida ut snart. :D

okej...för guben rider ju inte sina hästar alls... utan vi är väl 4 tjejer sammanlagt som rider där. men han är så rädd om oss o att inget ska hända...så vi får väl helt enkelt acceptera det!! :(

jo men du jag tror ej han vil det...är så rädd om oss ju=/
o hästarna är ju rädda av sig så fort man kommer utanför gården :(

Han har inge ansvar jag skulel säga till att jag är myndig och kan ta vaa på mig själv=)
Menhäsatrna måste få komma ut och JAG vill inte bara rida runt runt på samam ställe..S'g att risken att hästen tröttnar och börjar trillskas är större om ni fortsätter så här än omni rider ut =)

Börja med att fråga varför ni inte får rida ut.

Du skrev att hästarna är osäkra utanför stallområdet.
Han kanske vet att hästarna är osäkra?
Jag skulle inte heller släppa ut tjejer att rida på mina hästar om de är osäkra och jag är medveten om det.

Jag vet ju ioförsig inte hur gammal ni är men är ni yngre så kanske någon äldre eller vuxen kan följa med några gånger? Eller fråga om ni bara får gå ut och promenera med hästarna i skogen.

Det finns lösningar på allt. :)

Nu vet jag inte hur gamla ni är, men jag har varit i samma sits själv när jag (eller vi, vi var ju fler)var i 12-13 årsåldern.

Vi red i ett travstall, och de flesta hästarna var jättesnälla, men vi fick INTE ge oss ut på vägarna, utan bara rida i de inhägnade skogsbackarna och rasthagarna. Dels var de rädda om hästarna såklart, en del var ganska värdefulla, men det var även för vår egen skull.

Efter ett par år började vi känna oss lite duktiga och tyckte det blev ganska tråkigt att rida runt i hagarna, så det blev några små turer på "förbjudet område". Och då började olyckorna hända... En svårt stukad fot och ett NÄSTAN insparkat öga var inte att leka med! :crazy:

Plötsligt förstod man varför det fanns regler att följa...

Så gör som hästägaren vill, det finns nog anledningar till att det är som det är. Och är ni inte myndiga så är det faktiskt andra människor som är ansvariga om det händer något, inte ni själva.

Och jag tycker att gubben gör helt RÄTT ! Oj, vad hemsk jag är.

Men jag skulle ALDRIG utsätta vare sig barn(ungdomar) eller hästar för de risker som det kan vara med uteritter.

Mina barn får rida ut enbart i sällskap av en vuxen så enkelt är det med den saken.

Men att räkna en 19-åring som barn är väl att ta i lite väl mycket?

Okej om hon inte ridit mycket innan det har ju inte framgått riktigt än.

Jag visste inte hur gammal trådskrivaren var. Jag drog nog en förhastad slutsats.

Tycker fortfarande att det är helt upp till hästägaren att bestämma vad man vill utsätta hästar och ryttare för.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka