Att ringa på en annons, hur gör man?

blueeyedboy

Trådstartare
Knepig rubrik kanske. men jag känner mig så osäker!!
Tittar runt efter häst just nu, och jag är rädd för att verka oseriös/okunnig när jag ringer på någon annons. Jag har gjort detta förut, eller det var väl mamma som ringde kanske, när jag var yngre och letade häst.

Nu har jag haft ett uppehåll på säkert sex år, och känner mig sugen på något eget igen. Men jag känner mig så förvirrad och grön på detta. Vad sjutton ska man fråga när man ringer på en annons igentligen?! Hur ger man ett bra första intryck?

Jag har en superduperfin 3årig hingst som jag är intresserad av som står på ett stuteri. Det är bara det att jag kan inte ha hingst, utan isåfall måste den kastreras.
Hästen är renrasig och jag vet inte om den är tänkt att avla på, står inget om det på hemsidan, den verkar inte vara utställd heller enl. hemsidan..
Men om jag ringer och säger att jag vid eventuellt köp måste ha honom kastrerad, kanske det ses som världens skam om den nu är i avelssyfte (?)
Jag vill inte att folk ska få uppfattningen att jag är oseriös för jag är säker på att jag kommer ge min blivande häst ett mycket gott hem!
Jag kan ingenting om det här med renraser med allt vad det innebär. Utställningar osv..Det jag vet är att det är en ras som skulle kunna passa mig utmärkt, och jag vill verkligen inte sumpa denna chansen genom att verka puckad. Första intrycket av en människa är ju ganska viktigt.
Det är inte viktigt för mig att köpa en renrasig häst, men just denna råkade vara det.

Det är ju liksom ingen ide att ens åka och titta på hästen om den inte kan kastreras, så det måste jag ju säga ganska snart. Känns ju dumt att köpa en häst som kan vara positiv inom aveln i rasen, då är det bättre att någon annan som håller på med sådant gör det, om ni förstår.

Har jag gjort en höna av en fjäder? :angel: eller hur lägger ni upp det om ni ska ringa på en annons? Det bästa är kanske att skriva ner på ett papper dem frågeställningarna man har så man inte glömmer något. Vad har ni för frågetällningar?
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Du kan väl börja samtalet med att fråga varför han är hingst fortfarande?
Säg att du är intresserad av honom som ridhäst men inte som avelshingst. Har de då tänkt sig att han ska in i aveln kan de vara tydliga med det och inse att du inte är rätt spekulant till deras hingst.
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Hej , jag tycker att du ska vara precis som du är. Säg att du är intresserad av rasen men att du letar efter ridhäst och se vad de säger. Jag tror på att man kommer längst med att vara så ärlig som möjligt. Jag brukar också beskriva mig själv lite och berätta vad jag kan erbjuda så kan de (som känner hästen bäst) få ett hum om de tror att man passar eller inte.

Jag har ringt och kollat på hur många hästar som helst det senaste året och även om jag har haft svårt för att hitta hästen med stort H så har det varit väldigt roligt att träffa så många trevliga människor :) !
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Jag har själv ringt på många hästar men jag tycker att det Anikin skrev var jättebra! :bow:
Nämligen det att beskriva sej själv och berätta hur mycket man kan. Det tycker jag låter himla bra!!
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Tack för era svar! Jag har nog bara varit väldigt uppstressad/förväntansfull och nervös inför allt detta med ny häst. Jag är en sådan som alltid börjar fega och tvivla på mig själv när det gäller vissa saker, helt utan anledning igentligen.

Jag tog kontakt med ägaren och det gick jättebra.

Tack för er hjälp på vägen =)
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Har jag gjort en höna av en fjäder?

Jajamen det har du!

Man läser annonsen och funderar över vad som står där och vad som inte står där. Sedan ringer man upp och om det är så att det stått "välriden" i annonsen så kan man ju bara ställa frågan vad de menar med välriden och inom vilken disiplin hästen ridits etc.

Står där att hästen är hingst och man själv vill ha en valack så frågar man bara om det är så att de är av uppfattningen att hästen borde visas som hingst eller om det skulle vara något problem med att få köpa honom som valack.

Om någon skulle tycka att du är dum när du ställer dina frågor är det ju deras problem - inte ditt! Jag ställde alla möjliga och omöjliga frågor när jag tittade på häst och kom ändå hem med en som var allt jag inte skulle ha enligt mitt "formulär" i huvudet... men mer rätt kunde det aldrig bli :love:
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Jag ställde alla möjliga och omöjliga frågor när jag tittade på häst

Det gör jag också. Frågar om alla möjliga saker som kommer upp i huvudet på mig. Om det är en bild på hästen i annonsen och jag tycker att det ser ut som att hästen har stor rumpa så skulle jag mycket väl kunna kläcka ur mig "Stämmer det att h*n har stor rumpa eller är det bara som det ser ut på bilden?"

Får hem en ny pålle nästa lördag, en mysig pensionär som äger honom nu och han skrattade till och med åt mina frågor ibland (även om jag inte frågade ifall hästen hade stor rumpa :D). Vi kom dock väldigt bra överens och han erbjöd mig utan att jag frågade ett bra mycket billigare pris eftersom han tyckte att det verkade som att hästen skulle få ett bra hem hos mig, tackade dock nej. Kalla mig dum om ni vill men jag vill betala för mig :rofl:
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Tack för era svar! Jag har nog bara varit väldigt uppstressad/förväntansfull och nervös inför allt detta med ny häst. Jag är en sådan som alltid börjar fega och tvivla på mig själv när det gäller vissa saker, helt utan anledning igentligen.

Jag tog kontakt med ägaren och det gick jättebra.

Tack för er hjälp på vägen =)

Härligt att det gick bra :)

Men nu har du sagt A så nu måste du ju berätta vidare!
Ska/har du åkt och tittat på hästen? Blir det hästköp eller ej?
 
Sv: Att ringa på en annons, hur gör man?

Hehe :p Jag vågar inte berätta för mycket än, igentligen ska jag inte köpa häst förens nästa år var det sagt, men när jag såg denna hästen blev jag aldeles kääär :love: Jag har endå kollat runt på annonser i två år och aldrig kännt sånt "måste-ha"-behov förut.
Men jag har inte ens varit och tittat på hästen så det är långt ifrån klart. Har ingen stallplats heller, men det ska nog inte vara några problem verkar det som.
Håller på att prata med säljaren nu, så vi får väl se vart det hela slutar, kan berätta mer då =)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 885
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 216
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp