Att skicka grejer... kostnad o vikt

sassiball

Trådstartare
Jag har en spekulant på en enkel ponnysele, någon som vet vad det kostar att skicka en sådan? jag har ju ingen vikt på den så det blir lite gissning. Postkontoret har ju stängt nu så jag har inte möjlighet att åka in och väga den förrän på måndag. Hur gör ni andra som sålt /köpt saker begagnat?

Sv: Att skicka grejer... kostnad o vikt

Jag har skickat en hel del grejer med post och problemet med en sele är inte vikten utan att få ner den i en hyfsat liten kartong. Stora lådor kostar mer i frakt. Travselar (för stor häst) och sadlar har jag skickat flera gånger och du får nog räkna med 250kr om du inte kan knöla ner den i en väldigt liten låda ;) då kan du få det billigare.

Stora tunga saker försöker jag undvika att skicka med posten då det kan bli hutlöst dyrt. Skickade en 17 kg tung westernsadel nedåt i landet. Med bussgods gick det på 450 kr, att skicka den med posten hade gått på nästan 1200 kr.

Skickade en engelsk sadel för 120 kr med bussgods, hos posten hade det landat på ca 500 spänn. Så det lönar sig (för köparen) att du har kollat upp olika alternativ.
Tryck ned den i en så liten låda du kan, väg sedan lådan med selen i, mät hur stor lådan är och kolla vad det kostar hos olika ställe.

Jag föredrar att bara skicka med posten om det är mindre saker. Stora tunga paket tar jag med bussgods.

Håller med dig, det blir bussgods här framöver! Och mycket bättre service än posten.

En nackdel med Bussgods är att man i vissa fall får vänta L Ä N G E på pengarna. Jag har fått vänta många, många veckor på XX 000 kr, mitt i sommaren. Ombudet var inte så sugen på att separera från mina pengar, och höll dem därför löjligt länge.

Även i andra fall har jag fått vänta veckovis på pengarna, inte så roligt.

Hur menar du nu? Antar att du menar i de fall där köparen betalar i samband med att denne hämtar ut sitt paket eller?

Jaså? Men jag har kommit överens med köparen att hon ska sätta in pengar för både vara och frakt innan jag skickar alls.

Ja, precis. Skickar man mot efterkrav kan det bli en sur upplevelse för säljaren.

Jag har fått en del skickat till mig via Bussgods som tagit omvägar från Göteborg till Malmö via Luleå. Och vilat sig i Luleå ett par dagar innan återresan ner. Lite drygt när man sitter och väntar.

En annan sak som inte alls funkar med Bussgods är deras godsspårning.

Ah. Har bara använt dem när köparen betalat i förväg och där blir det inga problem. Det var ju lite synd att det kan bli så, visste jag faktiskt inte. Har inte varit med om att paketet tagit omvägar heller. Har förvisso inte skickat med bussgods så jättemånga gånger.

Jag vet att det funnits en annan tråd om just Bussgods och deras tabbar, det var en lång rad och så pass omfattande att jag kände att jag inte var i minoritet. Har sedan dess slutat använda Bussgods.

Ajdå, lät ju inte så bra. Ska se om jag kan hitta den och läsa lite.

Stora tunga saker försöker jag undvika att skicka med posten då det kan bli hutlöst dyrt. Skickade en 17 kg tung westernsadel nedåt i landet. Med bussgods gick det på 450 kr, att skicka den med posten hade gått på nästan 1200 kr.

Skickade en engelsk sadel för 120 kr med bussgods, hos posten hade det landat på ca 500 spänn. Så det lönar sig (för köparen) att du har kollat upp olika alternativ.
Tryck ned den i en så liten låda du kan, väg sedan lådan med selen i, mät hur stor lådan är och kolla vad det kostar hos olika ställe.

Jag föredrar att bara skicka med posten om det är mindre saker. Stora tunga paket tar jag med bussgods.

Då har du nog kollat priserna väldigt dåligt hos Posten paket max 20 kg kostar 325:- om det är mer än 2 m i omkrets och därmed skrymmande så kostar det 480:-.
En vanlig engelsk sadel kostar 180 el 230:- växlar då de väger lite olika mkt.
Dessutom är detta relativt nya priser (kommer inte ihåg när de höjdes) innan var det tom billigare.

Bussgods är totalt banlysta här har fått flera saker skadade när det skickats med dem, paket har försvunnit och man förstår varför när en vän berättade att det stod en hel hög med bussgods paket som blivit avlastade på en station helt obevakade i säkert nästan en timme utan en kotte i närheten innan de hämtades upp (hon satt och fikade och såg dem hela tiden, det passerade människor i strid ström förbi dem vem som helst hade kunnat norpa ett paket).
Dessutom så är det 4 mil att köra bara för att lämna in dem eller hämta för skall man vänta på deras utkörning så tar det minst en vecka från att paketet kommit till dem innan det körs ut, inte heller kan du betala till den som kör ut paketen om du skall betala med efterkrav utan då måste du först betala via internet till bussgods innan de levererar ut paketen.

Nej tacka vet jag posten paketen är framme efter 2 dagar, bor man dessutom på landet så tar brevbäraren med sig paketet om man vill det och man betalar direkt när man har paketet framför sig.

Jag var nere med paketen hos det lokala postombudet och bad dem kolla hur mycket de skulle kosta att skicka (dem vägde och mätte) och fick till svar att strax under 1200 kr resp strax under 500 kr skulle paket av den storleken och vikten kosta. Sen om deras beräkning varit rent åt helv.. så är det något de får stå för, men det var iaf det svaret jag fick av de två anställda som hjälpte mig på plats. Hade i förväg kollat på deras hemsida men ville vara på den säkra sidan då jag inte hade lust att själv ligga ute med någon mellanskillnad på frakten.

du kan väga den på vilken butik som helst som har postkontor (typ nästan alla ICA-butiker?)?! Eller så tar du om du har en hemvåg och väger dig själv först utan sele och sedan med sele så ser du vad den väger :)

Haha tack för tipset men jag vill under inga omständigheter veta vad jag själv väger :p

Det blir bussgods, mycket bättre service svarar i telefon när man ringer och lätt att hitta öppettider på nätet. Posten här får man först köra till för att läsa på dörren att oj där var visst stängt kom tillbaka om 3 timmar... Och ska man lasta bilen med småbarn först bara för en sån grej så blir man lite... ska jag säga irriterad?

Jag skulle ha skickat med Schenker, funkar helbra och man får ett idnummer så man kan följa paketet hela vägen till uthämtningsstället :) Jag har fått stoora saker skickade till mig utan att frakten har kostat mycket!

Hej!

Inte för att tala om att dom har 2 utlämningsställen i typ hela stockholm (hade senast jag kollade iaf) och bor man norr om stan (dvs inte i city) får man vackert hämta sina saker ett par mil SÖDER om stan.. Jippie!!

Posten har fördelen att man kan lämna in lite varstans och oftast har ombuden mycket dålig koll på saker som skrymmande och storleksgränser- det gör att det ofta blir billigare än av man tror. De stora saker jag skickat har gått på runt 400 tror jag.

/Lavinia, som jämför alternativen och inser att en dags åkande för att skicka eller ta emot med bussgods tar defintivt bort den eventuella förtjänsten.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
R
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 226
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 491
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka