Att släppa sina bebisar

Jag vet ju inte vem du anlitat och har inte läst dina avtal så jag vet inte. Men jag hör att om någon vill lura dig så går det.

Men det kanske är din bästis som är jurist, jag vet inte. Eller en cool jurist på mindre ort.

Men branschen är genomrutten
Varför ska man lämna ut blandraser på foder och liknande?
Förstår verkligen inte vitsen med den här typen av avel nej jag förstår inte varför man ska föda upp i sån skala hos skk heller men där har man ändå en klubb i ryggen.
 
Varför ska man lämna ut blandraser på foder och liknande?
Förstår verkligen inte vitsen med den här typen av avel nej jag förstår inte varför man ska föda upp i sån skala hos skk heller men där har man ändå en klubb i ryggen.
Det är inte jag som lämnar ut på foder. Har inga alls på foder (någon utlånad/inackorderad bara som inte går i avel)

Men man kan faktiskt ha en klubb i ryggen med blandrasavel med. Det är riktiga föreningar med stadgar och regler de med.
 
Ok ! "På min tid" (när jag födde upp inom SKK) var det max 5 hundar på foder, men kanske att man kunde sälja hundar med bibehållen avelsrätt då bara att det inte var något som kom till mig. Fast minns iof att folk kunde leasa en tik...vilket är en sådan lösning ...bara att man kanske inte bestämt det redan när man släppte ifrån sig valparna.

Tack för svar!
Man kan fortfarande leasa in en tik för avel, men ett sådant avtal kan inte skrivas när man säljer sina valpar, utan tiken måste vara minst 18 månader. Detta för att man som uppfödare inte ska kunna ha förtäckta fodervärdsavtal (tyvärr finns det människor som tar alla chanser att kringgå regler och det är de som gör att fler och fler regler måste tillkomma).
 
Det är inte jag som lämnar ut på foder. Har inga alls på foder (någon utlånad/inackorderad bara som inte går i avel)

Men man kan faktiskt ha en klubb i ryggen med blandrasavel med. Det är riktiga föreningar med stadgar och regler de med.
Vilken klubb har man som liknar skk för blandraser? Som har egna kontrakt och som man kan ringa om råd?
 
Varför ska man lämna ut blandraser på foder och liknande?
Förstår verkligen inte vitsen med den här typen av avel nej jag förstår inte varför man ska föda upp i sån skala hos skk heller men där har man ändå en klubb i ryggen.
Man behöver inte ha en stor uppfödning alls för att använda fodervärdar. Det kan räcka med att man inte kan/vill ha fler än ett visst antal hundar hemma, men ändå vill behålla en lovande valp ur en kull. Jag har under årens lopp haft några hundar ute på foder (aldrig fler än en åt gången) och jag har fött upp 11 kullar på 25 år. Ingen speciellt stor uppfödning, men om man, som jag inte kan tänka sig att placera om hundar som inte håller måttet för avel eller som blivit pensionärer, så blir det ändå lätt en del hundar här hemma. Jag har planer på att sätta ut en hanvalp på foder i framtiden. En tidigare valpköpare som bor nära och som haft tre hundar från mig genom åren blir den perfekta fodervärden.
 
Vilken klubb har man som liknar skk för blandraser? Som har egna kontrakt och som man kan ringa om råd?
Cockerpoo föreningen uppfyller de två krav du nämner, även om de föredrar mejl så kan man ringa kvällstid. Skulle förvåna mig om inte labradoodle föreningarna funkar ungefär lika.

Sedan är det naturligtvis ideellt arbete och mer amatörmässigt, men kanske bättre koll. Och de säger vad de tycker såå är det någon som inte följt reglerna får du som köpare veta det.


Sedan säger jag inte att det är som skk som ju har heeeeelt Andrea ressurser
 
Eftersom jag nämnde valpen tidigare i tråden kan jag uppdatera med att hon varit här sen i torsdags nu. Hon får både torrfoder, blötfoder och färskfoder, vilket hon var invand på redan hos uppfödaren. Hon har varit helt bra i magen hela tiden.

Så ska man fortsätta med anekdotisk bevisföring så fungerar det uppenbarligen utmärkt.
 
Cockerpoo föreningen uppfyller de två krav du nämner, även om de föredrar mejl så kan man ringa kvällstid. Skulle förvåna mig om inte labradoodle föreningarna funkar ungefär lika.

Sedan är det naturligtvis ideellt arbete och mer amatörmässigt, men kanske bättre koll. Och de säger vad de tycker såå är det någon som inte följt reglerna får du som köpare veta det.


Sedan säger jag inte att det är som skk som ju har heeeeelt Andrea ressurser
Jag föreläste i genetik mycket för ganska många år sedan på cockerpopklubbens uppfödarträffar på Ekerö, Sthlm.
Jag måste säga att det var en av de grupper uppfödare som jag upplevt vara mest hungriga på info och var på den tiden mycket imponerade över deras avelspolicy mm.
Sen kan man såklart kritisera allt, ex fattar ej varför man inte blandar in hundar med lättare öron som är högre benägna på huvudet och ser att man bitvis offrar mycket för färgavel, men nog fan är det 100 gånger bättre "kultur" för hundarna än inom SKK.
Tack!
 
Man kan fortfarande leasa in en tik för avel, men ett sådant avtal kan inte skrivas när man säljer sina valpar, utan tiken måste vara minst 18 månader. Detta för att man som uppfödare inte ska kunna ha förtäckta fodervärdsavtal (tyvärr finns det människor som tar alla chanser att kringgå regler och det är de som gör att fler och fler regler måste tillkomma).
Hmmm...vad menas med förtäckta fodervärdsavtal?
Jag har över 30 hundar (mest tikar men också hanar) på sådana kontrakt (alltså att jag säljer valparna så), men använder ju en väldigt liten del av de hundarna....och då betalar jag ju för det (en valp eller 2000 kr språng och 1500 kr /valp om det är tik, något mindre för hanar). Det blir ju som att jag spolar tillbaka tiden och "gör fodervärdshundar" av de hundarna vid ETT tillfälle (använder inte de hundar som sålts på detta sätt mer än en gång). Hur skulle jag kunna "missbruka" detta, menar du? Om det nu är det du menar, ber om ursäkt för om jag har misstolkat det hela.
 
Varför ska man lämna ut blandraser på foder och liknande?
Förstår verkligen inte vitsen med den här typen av avel nej jag förstår inte varför man ska föda upp i sån skala hos skk heller men där har man ändå en klubb i ryggen.
Meh.....
Av samma anledning såklart. För att kunna vara mer kräsen med sina kriterier.

Blandrashundar är de hundar som lever längst, vad säger det dig?
Förstå hur man då levlar upp om man också selekterar noga, gör de funktionsmedicinska tester som är lämpliga och kanske också använder sig av den idag väldigt utvecklade möjligheten att gentesta (ex Embark health).

Våra raser i sluten population lider av extremt grotesk inavel, även numerärt stora raser.

Avel över rasgränser är framtiden, hur kan ni ha missat det?

Varenda undersökning som gjorts, all vetenskap och verkligen all logik pekar på samma sak:
Att avla över rasgränser och att samtidigt selektera är det absolut bästa sättet att avla.

Sk purebreeds är sjukare än alla andra hundar i snitt och ändå är ni så många som, på fullaste allvar, lever i villfarelsen att en SKK-reggad hund skulle vara något slags kvalitetsmärke.
För hur är det möjligt att vara intresserad av avel och genetik, ha kunskap nog att förstå att det inte går att förbättra den genetiska variationen inom sluten population, utgå ifrån att endast vissa raser behöver inkorsning och att det i något fall skulle räcka med tillfälliga inkorsningar...typ 2 stycken på cavalier?

Driver ni med oss eller driver ni med er själva? Förstår ni att ni håller på att avla bort våra fantastiska raser?

https://peerj.com/articles/15718/?f...4T8KDcgU72Gaj6qrxi2AVz79C29-_lSvN7NdOcBPx11Fs
 
Meh.....
Av samma anledning såklart. För att kunna vara mer kräsen med sina kriterier.

Blandrashundar är de hundar som lever längst, vad säger det dig?
Förstå hur man då levlar upp om man också selekterar noga, gör de funktionsmedicinska tester som är lämpliga och kanske också använder sig av den idag väldigt utvecklade möjligheten att gentesta (ex Embark health).

Våra raser i sluten population lider av extremt grotesk inavel, även numerärt stora raser.

Avel över rasgränser är framtiden, hur kan ni ha missat det?

Varenda undersökning som gjorts, all vetenskap och verkligen all logik pekar på samma sak:
Att avla över rasgränser och att samtidigt selektera är det absolut bästa sättet att avla.

Sk purebreeds är sjukare än alla andra hundar i snitt och ändå är ni så många som, på fullaste allvar, lever i villfarelsen att en SKK-reggad hund skulle vara något slags kvalitetsmärke.
För hur är det möjligt att vara intresserad av avel och genetik, ha kunskap nog att förstå att det inte går att förbättra den genetiska variationen inom sluten population, utgå ifrån att endast vissa raser behöver inkorsning och att det i något fall skulle räcka med tillfälliga inkorsningar...typ 2 stycken på cavalier?

Driver ni med oss eller driver ni med er själva? Förstår ni att ni håller på att avla bort våra fantastiska raser?

https://peerj.com/articles/15718/?f...4T8KDcgU72Gaj6qrxi2AVz79C29-_lSvN7NdOcBPx11Fs
Om så är fallet så varför är TS valpar så känsliga i magen när massa andra från sluten population inte har dessa problem?
 
Om så är fallet så varför är TS valpar så känsliga i magen när massa andra från sluten population inte har dessa problem?
Pudlar har verkligen magproblem väldigt utbrett och är ofta kräsna och/eller har dålig aptit.
Men jag har ingen aning om ifall det beror på det, ifall TS liksom många andra cockerpoouppf har mycket större andel pudel i sina hundar än spaniel eller något heelt annat.

Det som har kommit fram handlar ju om ett genomsnitt eller ser du TS namn när i studien?

Och det är inte frågan OM det är så att blandraser ÖVERLAG (i genomsnitt, generellt osv) lever längre eller inte. Det är så. Vakna!
 
Finns ingen anledning att inte ge valpar blandad kost. Finns dessutom studier som visar på att det minskar risken för atopi. *
Så låt valpen äta matrester med gott samvete.
Mina valpar har gladeligen ätit vad de fått framför sig från 8 veckors ålder. Har dessutom någon som föredragit torrt foder framför uppblött. Då har den fått äta det - inget konstigt. Liten hund ,med vuxenvikt på ca 7 kg. De har tänder som fungerar
 
Pudlar har verkligen magproblem väldigt utbrett och är ofta kräsna och/eller har dålig aptit.
Men jag har ingen aning om ifall det beror på det, ifall TS liksom många andra cockerpoouppf har mycket större andel pudel i sina hundar än spaniel eller något heelt annat.

Det som har kommit fram handlar ju om ett genomsnitt eller ser du TS namn när i studien?

Och det är inte frågan OM det är så att blandraser ÖVERLAG (i genomsnitt, generellt osv) lever längre eller inte. Det är så. Vakna!
Kan vara dags att sluta med lögner som att blandras är friska. Blandraser är inte friskare än linjerna dom kommer ifrån.
 
Kan vara dags att sluta med lögner som att blandras är friska. Blandraser är inte friskare än linjerna dom kommer ifrån.
Läs den forskning som finns.
Läs den informationen som finns om exempelvis MHC.
Det råder ingen tvekan.
Vakna! Våra raser försvinner i rasande takt, att bevara dem kräver frekvent inkorsning. Alltså inte punktinsatser.
Det är matematik, inga åsikter.
 
Eftersom jag nämnde valpen tidigare i tråden kan jag uppdatera med att hon varit här sen i torsdags nu. Hon får både torrfoder, blötfoder och färskfoder, vilket hon var invand på redan hos uppfödaren. Hon har varit helt bra i magen hela tiden.

Så ska man fortsätta med anekdotisk bevisföring så fungerar det uppenbarligen utmärkt.
Ska prova med att ge mamman blandad mat så kanske mina valpar fixar det med.
 
Pudlar har verkligen magproblem väldigt utbrett och är ofta kräsna och/eller har dålig aptit.
Men jag har ingen aning om ifall det beror på det, ifall TS liksom många andra cockerpoouppf har mycket större andel pudel i sina hundar än spaniel eller något heelt annat.

Det som har kommit fram handlar ju om ett genomsnitt eller ser du TS namn när i studien?

Och det är inte frågan OM det är så att blandraser ÖVERLAG (i genomsnitt, generellt osv) lever längre eller inte. Det är så. Vakna!

Troligen beror det ju på miljöfaktor, att tiken bara får färskföder.

Pudelhanarna har varit renrasiga och olika, de flesta i pudelavel, men jag känner ju inte dem. Tikarna med renrasiga.

Jag vet inte hur stort problem magarna är med pudel, men det har ju min teori innan denna tråden.

5050 hittills, men gör nog backcross mot pudel snart för att para den med 50/50.
 
Finns ingen anledning att inte ge valpar blandad kost. Finns dessutom studier som visar på att det minskar risken för atopi. *
Så låt valpen äta matrester med gott samvete.
Mina valpar har gladeligen ätit vad de fått framför sig från 8 veckors ålder. Har dessutom någon som föredragit torrt foder framför uppblött. Då har den fått äta det - inget konstigt. Liten hund ,med vuxenvikt på ca 7 kg. De har tänder som fungerar
Ska börja med att ge tiken blandkost.
 
Kan vara dags att sluta med lögner som att blandras är friska. Blandraser är inte friskare än linjerna dom kommer ifrån.
Det finns flera anledningar till att de ofta blir friskare och några att de inte blir det

Friskare
Outcross effekt
Ej avel på tight standard

Inte friskare
Avel på otestade djur
Okunskap om att båda raserna har samma sjukdomar
Okunskap om fysiologiska konsekvenser

På mitt försäkringsbolag har blandras samma villkor som de raser som inte har undantag och väldigt låg premie.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 715
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 563
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 361
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi börjar seriöst fundera på en jycke till framöver. Har en 7-årig kastrerad hane som väl inte har den bästa mentaliteten i...
2
Svar
32
· Visningar
2 563
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp