Bukefalos 28 år!

Att stå i transport

S

sante

Hej.
Vill se om ni har några bra tips.

Min häst hatar att just ÅKA transport. Hon går in, men hon vägrar att stå bunden och att stå vänd framåt.
Efter att hon i våras hoppat över bommen x-antal gånger ( hade halm framför bommen för att slippa kullerbytta)fick hon helt enkelt stå lös. Då vänder hon sig och åker baklänges. Detta fungerar hur bra som helst och hon står så under hela färden.
Dock är hon mycket svettig när hon kommer fram.
Hon är väldigt smart denna dam och jag har själv åkt transport och vet hur jävligt det´är att stå i den...men samtidigt känner jag mig inte säker att köra en häst lös, jag vill att hon ska stå uppbunden.
Då är frågan om man ska binda henne just baklänges, prova med att ha henne bunden vid bom igen?
Det bästa skulle ju vara att ha en lastbil...men nu har vi en transport och jag vet att hon tycker det är jätte kul att komma iväg.

Bra tips mottages och kanske liknande fall.
 
Sv: Att stå i transport

jag tycker att du kan försöka binda henne backlänges om det är så hon vill stå eller bilda henne framlänges utan bom.
 
Sv: Att stå i transport

Köp en transport där hästarna åker baklänges, det finns ju nu förtiden, tror UME har ngt sådant.
 
Sv: Att stå i transport

Först vill jag säga att jag lider med dig, det är inte kul att ha en häst som är svår att köra eller lasta.. Vet av erfarenhet då min unghäst hoppade över bommen som 1-åring och det har varit en lång process innan han nu som 3-åring har kommit över sin rädsla..

Om du har möjlighet att låna en lastbil och köra henne någongång så hon får vänja sig vid ljudet och att hon är uppbunden så är det väldigt nyttigt - jag gjorde det.

Sen såg har jag lasttränat mkt genom att han har fått äta sin middagsmat inne i transporten flera gånger i veckan. Detta har gjort att han fått förtroende för transporten igen

Om du har möjliget att byta transport så hon får åka åt andra hållet så är det ju oxå en idé men inte alltid en möjlighet..

Att ha henne obunden är ju inte på lång sikt en möjlighet då det är förbjudet.. Men det går ju alltid att binda hästen så den inte kan hoppa över bommen (kort grimskaft och gärna bunden i två st..). Kan låta lite grymt men tro mig det är mkt grymmare om hon kommer över och skadar sig..

Lycka till!!!
 
Sv: Att stå i transport

Har ni möjligheten att "träna om" henne från början?
Ta bara in henne i släpet en kort stund, sätt fast, lasta sedan ut på en gång. Klapp och beröm.
Bygg sedan på, att hon får stå längre och längre, var med henne i släpet i början.
När ni sen börjar köra så kör bara superkorta sträckor och se till att lasta av henne hemma. Bästa berömmet är väl att få se egna stallplanen när man kliver ut???
Tänk oxå på att vara X-tremt mjuk i körningen. Många hästar tycker att transporten är det värsta som finns för dom vet att "karusellen" börjar när man är i lastad. Så kör försiktigt i "början". Inga skarpa kurvor, inbromsningar, ja ni vet ....
Precis som att ni håller på att träna en helt grön häst. Lycka till!!!!
 
Sv: Att stå i transport

Hej Cessan!
Jag ifrågasätter inte att det är förbjudet att ha hästar lösa i transporten, men VAR står det?

Allt för unga ponnyer binder vi inte upp om de inte säkert kan stå uppbundna hemma, i sin vanliga miljö. En kompis till mig band upp sitt 8 månader gamla föl, som sen gick över bommen. Den trasslade till det så illa med ett bakben att, när den började sparka gick benet av med en smäll.
Det verkar som att om hästen själv får välja, åker den gärna baklänges. Det måste vara lättare att parera stötar med bakbenen än med fram.
Jag har bundit upp unghästar åt "fel" håll (tyvärr tar dom ju större plats då)just därför att de hoppat över bommen. Ett sätt att få hästen lugnare är att inte köra den ensam.
Lycka till "Sante" !
 
Sv: Att stå i transport

Ragnhild skrev:
Hej Cessan!
Jag ifrågasätter inte att det är förbjudet att ha hästar lösa i transporten, men VAR står det?

I Djurskyddslagen. Föl får INTE bindas upp medan vuxna hästar SKA bindas upp, har med lastsäkring att göra.

Sen är det om man ska vara petig inte bara att binda dem 'baklänges' i en vanlig transport, de ska ha visst utrymme framför bommen och kunna ta stöd med bringan mot bommen, vilket det sällan är utrymme för om man bara vänder dem. DESSUTOM är en vanlig transport gjord för att hästen ska åka framlänges. Hästar har 2/3 av vikten på framdelen och det är anpassat för att de ska åka framlänges, det är därför bommarna sitter just där de sitter och som de sitter. Det finns dock transporter byggda för baklängesåkning (UME har) att köpa.

Sen kan man ju alltid diskutera vilket som är bäst, häst som står 'fel' med lugnt, eller häst som står 'rätt' men lever rövare. Jag skulle ställa hästen baklänges, köra försiktigt och så snart det någonsin är möjligt köpa en transport gjord för baklängesåkande alt lära hästen att åka 'fint' framåt.

Man kan binda dem så de inte kommer över bommen, det begränsar rörelsefriheten dock, men i fallet pest eller kolera så kanske det är vad man måste göra. Förr fanns överklättringsskydd att köpa, det kanske finns än?

Har du provat att experimentera med att åka utan mallanvägg, med vägg men brett och utan vägg? Med lilla luckan öppen eller stängd, i olika transporter, med mat och utan mat etc, med kompis och utan kompis etc?

Det är enligt forskning bevisat att hästar åker bättre o de får åka baklänges (dvs med rumpan mot färdriktningen) och föl och unghästar som körs lösa vänder sig nästan alltid så de står baklänges. Så det är inte konstigt eg att din vill åka baklänges, men det ger ju en del problem för dig som ägare.

/Alexandra - som körde förra unghästen lös tills hon var 1½, och som band upp nuvarande unghästen när hon var 10 månader.
 
Sv: Att stå i transport

Står inte att hästar SKA bindas.
Från Jordbruksverkets föreskrifter:
"Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar skall de, om de hålls bundna, vara
bundna med ett löpande grimskaft eller på ett sådant sätt att de inte kan
ligga ned. Tama hästar skall bära grimma under transporten. När transporttiden
från avsändningsorten till bestämmelseorten överstiger åtta
timmar skall hästarna ha möjlighet att ligga ned. Föl får inte bindas.
När hästarna är placerade i fordonets längdriktning, skall det framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från frontväggen.
Bommen skall vara fästad så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka
eller liknande."
I allmäna råden står att vuxna hästar bör bindas upp.
PL
 
Sv: Att stå i transport

Tack för alla era svar!! :bow:

Hon har åkt transport bunden med mellanvägg, utan vägg. Hon har aldrig åkt med någon annan häst, har inte vågat då jag är rädd att hon skadar och stirrar upp den andra hästen.
Jag ska försöka att nu åka ut oftare, korta sträckor till något trevligt ställe. Hon står ju så lungt när hon är lös och åker baklänges, men jag vill såklart att hon ska kunna vara uppbunden och helst stå fram och ha stöd mot bommen. Jag ska köra nu i veckan och ska testa lite olika saker...men jag vill ännu inte ha någon med henne, tror att hon tycker det blir trångt och kanske får panik, men sen vill jag att hon ska kunna åka med kompisarna. De andra hästarna vi har är inga problem alls med att åka,jag vill ju att hon åxa ska vara lika duktig :crazy:

Fler förslag är välkommna!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att stå i transport

Hur stor är din pålle? Jag hade för många år sedan en islandshäst som levde rövare i släpet med nosen framåt men åkte hur lugnt och fint som helst baklänges.

Det såg ganska kul ut när jag kom med två pållar i släpet och de stod "skafötters".

När jag lastade vek jag mellanväggen åt sidan och pållen gick in och vände. Sattes sen fast i bakbommen. Den andra hästen lastades sen in i spiltan bredvid på vanligt sätt.

Eftersom islandhästar inte är så långa och jag hade fullstor transport monterade jag en extra omgång hållare för bakre bommen lite längre in i släpet. Så blev det lite bättre plats mellan bom och bakläm för huvudet.

Har kört väldigt många ohanterade unghästar lösa i strippat släp, ofta långa sträckor. De ställer sig så gott som alltid baklänges, gärna på diagonalen, under större delen av resan. Så helt klart står hästarna bättre med rumpan mot färdriktningen och föredrar detta om de får välja.
 
Sv: Att stå i transport

peter_lundin skrev:
Står inte att hästar SKA bindas.
Från Jordbruksverkets föreskrifter:
"Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar skall de, om de hålls bundna, vara
bundna med ett löpande grimskaft eller på ett sådant sätt att de inte kan
ligga ned. Tama hästar skall bära grimma under transporten. När transporttiden
från avsändningsorten till bestämmelseorten överstiger åtta
timmar skall hästarna ha möjlighet att ligga ned. Föl får inte bindas.
När hästarna är placerade i fordonets längdriktning, skall det framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från frontväggen.
Bommen skall vara fästad så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka
eller liknande."
I allmäna råden står att vuxna hästar bör bindas upp.
PL

Vad fasiken, jag ska genast beställa nya häften. I de jag har står det nämligen ska.

Förtolkar man det där så är det okej att de åker lösa (däremot får de som jag sa inte åka baklänges om man inte ser till att det finns plats för huvudet).

Fast det är värre att lösa problemet med vikt kontra hur transporten är gjord, men med en liten häst lär det inte bli någon jätteskillnad om man sätter en extra bom 60 cm in..
 
Sv: Att stå i transport

Äger en kraftfull dam på ca 600 kg och 1.55 i mankhöjd. En Irish Cob :smirk:

Hon står faktiskt på diagonalen när hon står baklänges, frågan är hur man ska kunna sätta fast henne baktill. Släpet lånas( ska köpa släp nästa år) så inga större funktioner kan man göra.

Men hon skulle nog behöva lite stöd bak, hon står kanske ihoptryckt stackarn.
Fasen vad svårt med dessa hästar som ska åka baklänges...men det måste väl gå att vänja dem vid att åka framåt??
 
Sv: Att stå i transport

Umesläpet har en vagn där hästarna åker baklänges.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Mia_R
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 504
Senast: Robina
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 107
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 496
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp