Att ta emot betalningar från utlandet

D

Dainty

Vad är bästa sättet att ta emot betalningar från utlandet, jag tänker då på när man säljer produkter från sitt företag? Postgirot? Utländska checkar tas väl inte emot här?

Jag är i första hand inställd på att ta det via postgirot men vill kolla om nån känner till bättre sätt. Avgifter slipper man väl inte undan, antar jag?
 
Du kan lösa in utländska checker i svenska banker (kanske inte alla valutor, men dollar är ju gångbart i de flesta länder), men de tar hutlöst betalt så väljer du den lösningen så ska det vara stora belopp. Den 'billigaste' banken jag hittade tog 170:- och det var ett par år sedan.
 
Hm, det är inget bra alternativ för mig eftersom det kommer att handla om ganska små summor, kanske runt 400-1.000 kr åt gången.

Är det någon som använt sig av Paypal eller något sätt att ta emot kreditkortsbetalningar? Paypal får mycket kritik på nätet, så jag känner mig mycket osäker på deras service.
 
Det billigaste sättet att ta emot betalningar från utlandet är att den i utlandet skickar pengarna direkt till ditt svenska konto. Det kostar en slant för dig att ta emot den (i den bank jag jobbar i kostar det 60 kr), men som någon påpekade är checkar dyra och privatcheckar från andra länder kan vara svåra att lösa in.
 
Ja, det är visst 60 kronor på min bank också. Sen får väl betalaren betala en avgift till sin bank också. Men jag tror det är det enklaste och säkraste sättet för mig som inte gör stora affärer.
 
Det dar med att overfora pengar fran utlandet kan vara ett krux (jag har spenderat manga timmar pa att fa en vettig losning pa att overfora pengar fran mitt amerikanska konto till mitt svenska).

Det billigaste ar att skicka en postvaxel/cashierscheck, vilket kostar ca $2 att skaffa har, darefter tar min svenska bank 100 kr for att losa in den. Nackdelen ar att man far rakna med att det totalt tar ca 2-3 veckor, dvs fran det att man bestaller cashierschecken till att den ar inne pa svenska kontot, detta trots att man skickar checken med expressmail.

Snabbare varianter i form av vire transfer (overforing per telefon) kostar runt $30-40.

Paypal har jag ingen egen erfarenhet av, men jag kanner till dem som anvander det for att kopa saker i utlandet, tex via ebay.

Lycka till!
 
Tack tack! Du har alltså inte fört pengar direkt från ditt svenska bankkonto till ditt amerikanska bankkonto?

Jag har forskat lite och funnit att jag kan öppnat ett nordiskt konto som tillåter billiga transaktioner inom Norden, och inom EU verkar det inte vara särskilt dyrt att betala till konto (om jag inte missat nåt finstilt). Det är utanför Europa det blir knepigare, men å andra sidan kommer det nog att röra sig om ganska få försäljningar.
 
Jag har nyligen flyttat till Sverige från utlandet och skickar regelbundet hit pengar från både EU-länder och icke EU-länder. Det jag har kommit underfund med är att det är billigast och smidigast att skicka direkt till mitt svenska bankkonto. Det tar bara någon dag och det kostar inte mycket.
 
Nej, jag har inte overfort pengar fran mitt svenska konto till mitt amerikanska. Jag skulle dock kunna tro att det ar betydligt lattare, min bank har i USA ar toppen att ha att gora med :)
 
Ja, det börjar luta åt att jag helt enkelt skickar räkning och de får betala till mitt bankkonto.

Tack för alla svar!
 
När det gäller EU-betalningar så är det viktigt att den som betalar använder ditt internationella kontonr (har alla fått nu) kallas IBAN och BIC kod. Då kostar det endast 10 kr att skicka (från min bank i alla fall) och hittills har ingen jag betalat i Tyskland fått betala någonting för att ta emot pengarna. Använder man däremot de gamla nationella kontonummerna så kostar det både för att skicka(60:-) och ta emot (har varierat från 50 - 150:-) pengar från utlandet.
Dina IBAN och BIC koder brukar stå på kontoutdragen från de flesta banker.
 
Tack! Det ska jag kolla upp noggrant! Har mitt IBAN-nummer i alla fall. Vet att min bank tar avgift om de måste fylla i nåt manuellt, ifall det saknas nåt i inbetalningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 859
Senast: Rosett
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp