Att ta valpar i samarbete med uppfödaren..

MiniLi

Trådstartare
Om man har en tik som man vill ta valpar efter men inte känner att man har kunskapen för att göra det själv, är det vanligt att man går ihop med tikens uppfödare och gör någon form av deal?
Hur kan då en sådan överenskommelse se ut? Vad är det vanliga?
Tänker på pengar, ansvar, val av hane osv...

Sv: Att ta valpar i samarbete med uppfödaren..

Visst skulle man kunna göra det men skriv papper. Och kolla med SKK, jag vet inte vad de säger om saken.
Det enklaste borde väl vara att dela allt lika; inkomster/utgifter, tiden man har dom osv. De lär väl registreras i uppfödarens kennelnamn och förmodligen (förhoppningsvis) har uppfödaren mer erfarenhet och vetskap om vilken hane som är lämplig som partner så jag tycker att denna ska få välja. Man skulle väl aldrig komma på idén att gör så med en uppfödare man inte har förtroende för.

Ska du stå som uppfödare till kullen och sälja valparna eller uppfödaren?

Har uppfödaren kennelnamn brukar hon vilja stå som uppfödare för att kullen ska få kennelnamnet,
speciellt om hon ska sälja kullen (annonsera, ta emot valpköpare osv)
Då är enklast (och vanligast) att man ”säljer” tiken till uppfödaren
och uppfödaren tar över ägandeskapet så att hon kan rega. valparna på sitt kennelnamn.

Om man väljer detta så skriver man ett köpekontrakt (samma som när man säljer valp)
På pris skriver man in vad man kommit överens om, fast summa ( eller att man ska ha en valp)
eller % efter antal valpar. (Exempelvis 1000:-/valp) eller vad man kommer överens om.

Glöm inte att skriva in att tiken ska säljas tillbaka till dig senast (datum och pris typ 1:-)
brukar vara när valparna är ca 9 veckor då valpköpare gärna vill kunna träffa tiken,
om man inte bor nära varandra så man kan åka dit när valpköpare kommer
då kan man så klart skriva över tiken på dig tidigare.

Skriv också vad som händer om tiken dör (inte riskfritt att valpa)
Det vanligaste är att man har tiken livförsäkrad i fullt värde och du som ägare får ut försäkringen,
vanligast är att uppfödare veterinär försäkrar tiken
och du behåller liv försäkringen och endast tar bort vet.delen under låne perioden,
men även det kan man lösa på olika sätt huvudsaken är att man är överens.

Fördelen med att ”sälja” tiken till uppfödaren är många, skriver ner vad jag spontant kommer att tänka på,
finns säkert fler fördelar:
Uppfödaren har på detta sätt fullt ansvar för tiken/valparna och står för alla kostnader.
Man slipper alltså hålla på att disk. utgifter, som är betydande när man föder upp en kull
och bra mycket enklare än om man ska dela på kostnader.
Ev veterinär kostnader står uppfödaren också för.
Och det är hennes ansvars försäkring som täcker om tiken skulle ”ställa till med något”
(om hon har tiken hos sig har du tik/valpar hos dig är det självklart din)
Sedan händer det att tikar går tomma också, då har uppfödaren bara utgifter (hanhunden)
som ägare till tiken är det hon som står för det.

När det gäller val av hanhund så är det först och främst den som ska stå som uppfödare till kullen som bestämmer det, ska du stå som uppfödare så kan din uppfödare tipsa/lämna förslag
men slutligen är det ditt beslut/ansvar detta eftersom den som står som uppfödare har ansvaret mot
valpköpare och då bör man ha bestämt allt själv, från val av hanhund, till foder, valparnas miljö under uppväxten osv.

Behåller man tiken hemma, vilket man kan komma överens om även om uppfödare ska stå för kullen, så kommer man självklart överens om vilket foder och annat.

Jätteviktigt att man har förtroende för varandra och framförallt att man kan disk/prata med varandra, allt är inte möjligt att täcka med kontrakt, saker som ingen räknat med kan inträffa.

Lycka till alltid lika underbart med valpar!:love:

Senast ändrad:

Man kan ju annars leasa ut sin tik till uppfödaren. På SKK heter det väl Låneavtal, har jag för mig (har ingen personlig erfarenhet av att leasa ut tik, men vet att det förekommer).

Som alltid gäller det väl bara att man har STORT förtroende för sin uppfödare (både gällande erfarenhet, ärlighet och i hundhantering), klarar av att vara ifrån sin tik länge (tik ska väl valpa hemma hos uppfödaren och även växa upp hemma hos uppfödaren om det inte ska räknas som bulvanuppfödning OBS! Inte hundra på dessa regler) samt att man har vägt in alla nackdelar och risker som finns i samband med valpning.

Sälja tiken tillfälligt? Nej det vill vi verkligen inte!

Har kollat runt och hittat SKKs avtal för leasing av tik, där lämnar man tillfälligt ifrån sig avelsrätten vilket bör innebära samma sak som du pratar om.

Det är absolut inget bestämt (och fler år kvar innan det ens kan vara aktuellt), men jag vet att uppfödaren skulle vilja och jag vet att jag själv gärna skulle vilja ha en avkomma. Men vet inte om jag vågar med tanke på riskerna och att jag dessutom måste lämna från mig tiken ett bra tag..
Det är inte aktuellt att tiken ska valpa hos oss eller att vi ska stå som uppfödare, då försvinner ju själva poängen..

Tack för ditt svar ändå!

KL
Någon som har erfarenheter av detta med leasing?

Haha, gött att vi skrev om leasning nästan exakt samtidigt ;).

Det är absolut inget bestämt (och fler år kvar innan det ens kan vara aktuellt), men jag vet att uppfödaren skulle vilja och jag vet att jag själv gärna skulle vilja ha en avkomma. Men vet inte om jag vågar med tanke på riskerna och att jag dessutom måste lämna från mig tiken ett bra tag..Det är inte aktuellt att tiken ska valpa hos oss eller att vi ska stå som uppfödare, då försvinner ju själva poängen..

Jag har samma tankar som du, det hade varit fantastiskt att få en avkomma efter sin egna tik om hon visat sig vara tillräckligt bra för att gå i avel... Men det jag fetstilat ovan är det som får mig att känna nej nej nej :crazy:. Det är ju alltid en risk med att ta valpar....

Jaa..
Min tik är fortfarande ung så det är en del som ska falla på plats innan det ens skulle kunna bli aktuellt.. MH, röntgen, växa färdigt..
Men hon är helt underbar och att få en mini-camaro vore drömmen :love:

Men riskerna som sagt..:crazy:

tik ska väl valpa hemma hos uppfödaren och även växa upp hemma hos uppfödaren om det inte ska räknas som bulvanuppfödning OBS! Inte hundra på dessa regler)

Nej, tiken måste inte valpa hos uppfödaren!

Däremot ska uppfödaren sköta all kontakt med valpköpare, allt skrivande av kontrakt etc.

Behåller man tiken hemma, vilket man kan komma överens om även om uppfödare ska stå för kullen, så kommer man självklart överens om vilket foder och annat.

Jätteviktigt att man har förtroende för varandra och framförallt att man kan disk/prata med varandra, allt är inte möjligt att täcka med kontrakt, saker som ingen räknat med kan inträffa.
:love:

Det går adlelse utmärkt att ha tiken hemma, som jag skrev.
Jag har inte haft valpar de sista 10 åren, på den tiden fanns bara leasing avtal för utlandsägda hundar som lånades in till Sverige, men det finns tydligen nu.
Har dock ingen aning om hur det är formulerat.

Jag har däremot vid flera tillfällen ”köpt” tikar tillfälligt, det har varit smidigt och bra, inget krångel med vem som ska betala vad eller hur man ska dela rättvist.
Tiken har varit min (på pappret) och jag har stått för alla utgifter.
Tikägaren har fått det vi har kommit överens om på ett avtal.
Möjligt att de här leasing avtalen är formulerade på något liknade sätt, ska se om jag hittar ett sådant att kolla på

Det viktiga är att man kan prata med varandra och har förtroende, det är viktigare än allt annat, ett avtal kan aldrig innehålla allt, kan mycket väl uppstå saker som ingen av parterna tänkt på.

Nu har jag hittat det!

Är i stort sätt samma avtal som jag skrev som bilaga till köpekontraktet
när jag tillfället köpte tiken, bortsätt från några små saker.
Kopiar av avtalet om någon inte har sett det: (rödtext min komentar)

Följande avtal gäller från t o m (högst 1 år)
(här hade jag exakt datum och aldrig längre än att valparna var max 9 veckor)
Tikägaren upplåter genom detta avtal avelsrätten på ovanstående tik till låntagaren.
Upplåtelsen avser rätt för låntagaren till en valpkull med minst en levande valp som uppnår 5 veckors ålder.
Upplåtelsen innefattar rätt för låntagaren att disponera tiken vid parning
högst 2 veckor, vid valpning högst 3 veckor före och upp till 10 veckor efter valpningen.
(Här kunde vi ha annan överenskomelse beronde på hur tikägaren ville ha det)
Låntagaren handhar parning, valpning och uppfödning.
Låntagaren svarar också för veterinärkostnader och liknande kostnader som är förenade med parning, valpning och vård av tiken efter nedkomsten och svarar också för kostnader för foder åt tiken under den tid tiken vistas hos låntagaren.
Ersättning för upplåtelsen skall utgå enligt något av följande alternativ (endast ett alternativ
kan kryssas):
Ersättning utgår till tikägaren med en valp om tiken nedkommer med mer än x
levande valp(ar).
Första val av valp tillkommer tikägare... låntagare...
Vid en levande valp utgår ersättning med kronor x
Ersättning utgår med kontant belopp på x kronor per levande valp
Ersättning utgår med kontant belopp på kronor x
Tikägaren har tiken liv-/veterinärförsäkrad i..
Försäkring under låneperioden tecknas av låntagaren
(här hade jag endast vet.vård, livförsäkringen hade tikägaren för enkelhetens skull och att det belopp som utföll från livförsäkring var det som gällde som ersätning om tiken dog)
Om tiken inte blir dräktig eller om tiken inte nedkommer med någon levande valp utgår ingen ersättning

KL

Puttar upp tråden lite då jag fortfarande går och funderar..

Någon som har erfarenhet av att leasa/låna ut sin tik för valpning?

I mina tankar har jag fyra alternativ:
-Leasa ut tiken till uppfödaren och få en valp i betalning, måste lämna bort tiken i typ 3 månader.
-Leasa ut tiken men låta henne valpa hemma hos oss. Är dock inte säker på om detta går att ordna rent praktiskt då uppfödaren bor en bra bit bort.
-Ta valpar själv. Självklart med stöd och hjälp av erfaren uppfödare.
-Köpa valp.

Kan ni inte berätta lite om era tankar och erfarenheter?
Hur skulle du gjort om du var i min situation?

Jag vill alltså allra helst ha en valp efter min egen tik då hon har allt jag önskar av en RR.

Jag är ju förvisso uppfödare själv, så för mig är valet rätt självklart. Jag hade dock inte rekommenderat att ta valpar till vem som helst, för det är jäkligt mycket jobb och kostar mycket pengar också för den delen.

Alltså hade jag köpt en valp, om jag vore du.

Jag har en tik hemma, och jag äger både hennes mamma och pappa som också bor här hemma. Jag kan säga att det blir inga kopior av föräldrarna ändå, så du kan lika gärna leta upp en riktigt trevlig valp istället. Då slipper du lämna bort din tik, slipper punga ut med allt som det kostar för att ta en valpkull osv..
Visst är Monster lite lik sin mamma, och lite lik sin pappa. Absolut. Men hon är också en stark, helt egen, individ - och har långt ifrån ärvt allt från sina föräldrar som jag älskar hos dom. Så du har inga garantier på att få en likadan valp, om du sparar efter din tik.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 380
Senast: Zoya
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka