Att ta valpar i samarbete med uppfödaren..

Sv: Att ta valpar i samarbete med uppfödaren..

Att ta valpar själv skulle jag fundera bra länge på. Det är ju bra att ha stöd av uppfödaren men det blir ju då du som har det fulla ansvaret. Vilket betyder att du måste ha möjlighet att, om alla valpar inte blir sålda, ha dem kvar ett bra tag (i princip, inte kommer detta att hända men man vet ju aldrig om ett par valpar inte säljs och då står man där med extra hundar ett tag).
Jag har en relativt liten ras (shetland sheepdog) och tycker att det är ok om ett par valpar skulle stanna kvar p.g.a. att de inte blir sålda, men att ha 1-3 RR extra är ju en helt annan sak. :angel:
Även om valparna blir sjuka, har du råd, tid och plats i hjärtat för hjärtesorg? Det kan ju hända att tiken inte kan dia och då får du sitta uppe om nätterna för att mata 6-10 valpar (eller vad nu rasen kan få ;) ), eller att valparna visar sig vara defekta på något vis och måste avlivas, eller att en eller flera valpar är för svaga vid födseln och dör eller får någon sjukdom.
Har du ekonomin till om något händer?

Sedan måste du ju tänka på att du riskerar ju din tik i och med att du vill avla på henne. Tyvärr är det ju så, man får nog fundera på om det verkligen är värt att ta en hel valpkull på henne för att få fram en enda valp som du vill ha. Tycker du det, så kör på det, annars skulle jag nog titta på att köpa en valp. Då vet du ju också vad du får, ofödda valpar kan det ju bli hursom med.

Jag skulle nog hyra ut min tik om jag verkligen ville ha en valp. Att man inte får se hunden på 3 månader väger nog upp för faktumet att jag får en liten valp som kommer att leva med mig i förhoppningsvis 15 år till. Dessutom är 3 månader inte så länge :)

Jag är ju förvisso uppfödare själv, så för mig är valet rätt självklart. Jag hade dock inte rekommenderat att ta valpar till vem som helst, för det är jäkligt mycket jobb och kostar mycket pengar också för den delen.

Alltså hade jag köpt en valp, om jag vore du.

Jag har en tik hemma, och jag äger både hennes mamma och pappa som också bor här hemma. Jag kan säga att det blir inga kopior av föräldrarna ändå, så du kan lika gärna leta upp en riktigt trevlig valp istället. Då slipper du lämna bort din tik, slipper punga ut med allt som det kostar för att ta en valpkull osv..
Visst är Monster lite lik sin mamma, och lite lik sin pappa. Absolut. Men hon är också en stark, helt egen, individ - och har långt ifrån ärvt allt från sina föräldrar som jag älskar hos dom. Så du har inga garantier på att få en likadan valp, om du sparar efter din tik.

Att ta valpar själv skulle jag fundera bra länge på. Det är ju bra att ha stöd av uppfödaren men det blir ju då du som har det fulla ansvaret. Vilket betyder att du måste ha möjlighet att, om alla valpar inte blir sålda, ha dem kvar ett bra tag (i princip, inte kommer detta att hända men man vet ju aldrig om ett par valpar inte säljs och då står man där med extra hundar ett tag).
Jag har en relativt liten ras (shetland sheepdog) och tycker att det är ok om ett par valpar skulle stanna kvar p.g.a. att de inte blir sålda, men att ha 1-3 RR extra är ju en helt annan sak. :angel:
Även om valparna blir sjuka, har du råd, tid och plats i hjärtat för hjärtesorg? Det kan ju hända att tiken inte kan dia och då får du sitta uppe om nätterna för att mata 6-10 valpar (eller vad nu rasen kan få ;) ), eller att valparna visar sig vara defekta på något vis och måste avlivas, eller att en eller flera valpar är för svaga vid födseln och dör eller får någon sjukdom.
Har du ekonomin till om något händer?

Sedan måste du ju tänka på att du riskerar ju din tik i och med att du vill avla på henne. Tyvärr är det ju så, man får nog fundera på om det verkligen är värt att ta en hel valpkull på henne för att få fram en enda valp som du vill ha. Tycker du det, så kör på det, annars skulle jag nog titta på att köpa en valp. Då vet du ju också vad du får, ofödda valpar kan det ju bli hursom med.

Jag skulle nog hyra ut min tik om jag verkligen ville ha en valp. Att man inte får se hunden på 3 månader väger nog upp för faktumet att jag får en liten valp som kommer att leva med mig i förhoppningsvis 15 år till. Dessutom är 3 månader inte så länge :)

Svarar båda:

Ja ni har ju helt rätt i allt ni skriver! Och det är just dessa saker som gör att jag tvekar. Jag vet inte om jag vill riskera tiken. Jag vet inte om jag orkar/klarar att ta egna valpar.

Det som Bebben skriver om att avkomman inte blir en kopia är ju självklart! Det vet jag!
Men det är ändå väldigt lockande.

Jag oroar mig inte över att välja hane eller att inte veta hur jag gör vid förlossningen. Blir det av så måste jag ha någon erfaren med mig. Att få sitta uppe på nätterna osv är inte heller ett jätteproblem. Men jag oroar mig över att inte hitta köpare, att inte kunna hjälpa köpare med valparna, att tiken ska skadas..
Jag är medveten om att det skulle kosta pengar men det är också en sådan sak som inte bör vara det stora problemet.

Det är iallafall jättebra att läsa vad ni skriver! Och jag hoppas att fler vill dela med sig av sina tankar!
Jag har ju lååång tid på mig att fundera men jag gillar att vara ute i god tid med planering osv..

Det som Bebben skriver om att avkomman inte blir en kopia är ju självklart! Det vet jag!
Men det är ändå väldigt lockande.

Jo jag vet precis vad du menar ;) det är speciellt att ha en liten bebis från sin egna hund, en liten mini efter din älskade. Speciellt om den äldre dör så har man en bit kvar. Men det kan man ju också få om man letar efter samma linje som din tik kommer från. Eller helt enkelt skicka iväg tiken till uppfödaren så hon får huvudansvaret. Då vet du att allting går rätt till i alla fall!
Har du pratat med uppfödaren? Hon kanske kan ge lite råd och tala om ifall hon tycker att du skulle klara av det eller inte. Det är ju svårt att säga utan att känna dig om du skulle kunna fixa det. :)

En sak till också: du måste (eller ja måste och måste men det är det mest ansvarsfulla) alltid vara beredd på att köpa tillbaka en valp som det inte gått som det ska med. Det händer ibland att köparna ångrar sig, blir allergiska (eller "allergiska" ;) ), inser att det kräver för mycket tid/pengar/kunskap o.s.v.
Sedan just detta med att man får bistå med kunskap och stöd till sina köpare. Dels det första med att faktiskt välja ut rätt köpare till rätt valp och dels att bistå med råd och hjälp resten av hundens liv.
Nu är ju inte alla uppfödare perfekta kunskaps-hamstrare som har alla svar på alla frågor, eller ens särskilt stödjande mot sina köpare, men man ska ju göra allt man kan för att inte riskera att det går snett.

Jag har pratat lite med uppfödaren, men inte så mycket..
Hon har sagt att hon gärna ser att Camaro går i avel. Jag sa att jag inte visste om jag kunde klara det själv, då sa hon att hon gärna ställer upp.

Innan jag pratar mer med henne så vill jag nog fundera lite längre själv. Vad jag vill och vad som verkar rimligt..
Men jag är ganska övertygad om att hon skulle peppa och stötta.

Ja det är ett väldigt stort ansvar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 376
Senast: Zoya
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka