Vad kan man äta till frukost?

Sasse

Trådstartare
Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt mättande. Jag är ofta trött, okoncentrerad, klarar inte av fysisk aktivitet, förrän jag fått i mig mer mat (lunch) och funkar då bättre till eftermiddagen. Jag vill äta bättre frukost, men min mage tål INGENTING.

Min drömfrukost hade varit kvarg med bär med nötter och fröer. Mättande och gott. Men jag tål kvarg dåligt, och jag kan byta ut det mot yoghurt, men inte naturell yoghurt som jag inte heller tål.
Eller smoothie / smoothie bowl. Men bär och frukt går generellt också bort.

Ibland funkar dock smoothie med fryst banan, protein och mjölk. Men inte för ofta.

Bröd är lite njae. Havre funkar bättre än vete, och knäcke funkar bättre än mjukt bröd - men inget av det är speciellt mättande.

Varma rätter - nope, min mage tål det dåligt.

Ägg - kokt eller stekt, går bara bra om jag är sugen på det, annars inte.

Pannkakor, omelett - funkar som helgfrukost enbart.

Gröt kan jag äta rent generellt, men det är något med konsistensen som gör att jag tröttnar, dessutom blir jag hungrig igen på rekordtid.
Overnight oats är lite samma, eventuellt mer mättande, men tröttsamt.

Chiapuddingar kan jag äta, men gillar inte konsistensen. Tvingar mig ändå.

Keso kan jag äta, men kräver något till.

Diverse nötspreads kan jag äta, så länge det inte är choklad i. Choklad på morgonen går inte oavsett form.

Allt ovan går bra att äta en annan tidpunkt på dagen än frukost. Men vid dagens första mål är min mage överkänslig och jag kan bli rätt dålig. Har testat att fasta, men av olika anledningar är det inte heller ett bra alternativ. Jag mår ändå dåligt, och mina problem med energilöshet förbättras inte av att vara hungrig. Jag måste äta något helt enkelt.

Är laktosfri också såklart, annars hade det funnits mer produkter att testa.

Istället för att gissa sig till vad jag eventuellt kan äta - vad äter ni på morgonen?
Kanske finns det någon inspiration jag kan hämta, kanske något jag inte testat redan.

Äter keso i en skål med färsk frukt eller bär. Har på müsli eller krossat knäckebröd. Dricker te till. Sen är jag mätt tills det är dags för lunch, troligtvis p.g.a. höga proteinhalten i keso. Har köpt lite fina skålar i olika färger så det känns lite fint och inspirerande på vardagsmorgnar.

Jag äter 3 skivor pågenlimpa i bilen. Bara för att det är lättätet. Kan inte sätta mej och äta frukost när jag ska nånstans utanför det måste bli i bilen. Är alldeles för trött och blir ännu tröttare om jag sätter mej.
På helgen kan jag antingen ta mackor eller vaniljyoghurt med crunchys och ev nån macka.

Antingen keso med bär, kvarg med havregryn eller krossade havrekuddar, hårt bröd med keso eller havregrynsgröt.

På vardagar tar jag en proteinshake till frukost (runt 06.30), bestående av mjölk, grekisk yoghurt och proteinpulver med olika smak (och isbitar i shaken, MYCKET viktigt :D) . Jag har aldrig varit en frukostmänniska, men en shake är lätt att få i sig och jag mår mycket bättre av att få energi (och hög del protein) snabbt på morgonen.

Sen blir den en second breakfast på jobbet vid 9, som kan vara allt mellan en ostfralla, en proteinbar eller en overnightoats, t.ex.

Min standardfrukost är 1 skiva lingongrova, en tallrik yoghurt och varm oboy 😁 är det en jobbdag äter jag sedan fil och musli vid 9-tiden.

Jag äter Arlas vaniljkvarg med hasselnötter och bär. Helst färska, men det har man ju inte råd med hela tiden så större del av tiden är det frysta bär som jag i morgondimman lyckas värma i micron så det blir en sås...
Det är den enda frukosten jag aldrig tröttnar på och kan äta om och om igen.

Äter väldigt lite, är inte hungrig direkt på morgonen. Äter filmjölk med russin eller bara lite kvarg när jag ska jobba.
Ska jag inte iväg på något särskilt tar jag bara ett glas mjölk och äter sedan smörgås efter promenad med hunden.

1 knäckemacka med skinka
1-2 dl lättfil med upptinade bär
Kaffe med mjölk
Min Viktväktarfrukost.

Sen äter jag lunch 11:00

På helgen lägger jag till en knäckemacka med ost eller ägg och kaviar och müsli för då blir lunchen senare.

Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt mättande. Jag är ofta trött, okoncentrerad, klarar inte av fysisk aktivitet, förrän jag fått i mig mer mat (lunch) och funkar då bättre till eftermiddagen. Jag vill äta bättre frukost, men min mage tål INGENTING.

Min drömfrukost hade varit kvarg med bär med nötter och fröer. Mättande och gott. Men jag tål kvarg dåligt, och jag kan byta ut det mot yoghurt, men inte naturell yoghurt som jag inte heller tål.
Eller smoothie / smoothie bowl. Men bär och frukt går generellt också bort.

Ibland funkar dock smoothie med fryst banan, protein och mjölk. Men inte för ofta.

Bröd är lite njae. Havre funkar bättre än vete, och knäcke funkar bättre än mjukt bröd - men inget av det är speciellt mättande.

Varma rätter - nope, min mage tål det dåligt.

Ägg - kokt eller stekt, går bara bra om jag är sugen på det, annars inte.

Pannkakor, omelett - funkar som helgfrukost enbart.

Gröt kan jag äta rent generellt, men det är något med konsistensen som gör att jag tröttnar, dessutom blir jag hungrig igen på rekordtid.
Overnight oats är lite samma, eventuellt mer mättande, men tröttsamt.

Chiapuddingar kan jag äta, men gillar inte konsistensen. Tvingar mig ändå.

Keso kan jag äta, men kräver något till.

Diverse nötspreads kan jag äta, så länge det inte är choklad i. Choklad på morgonen går inte oavsett form.

Allt ovan går bra att äta en annan tidpunkt på dagen än frukost. Men vid dagens första mål är min mage överkänslig och jag kan bli rätt dålig. Har testat att fasta, men av olika anledningar är det inte heller ett bra alternativ. Jag mår ändå dåligt, och mina problem med energilöshet förbättras inte av att vara hungrig. Jag måste äta något helt enkelt.

Är laktosfri också såklart, annars hade det funnits mer produkter att testa.

Istället för att gissa sig till vad jag eventuellt kan äta - vad äter ni på morgonen?
Kanske finns det någon inspiration jag kan hämta, kanske något jag inte testat redan.
Jag äter gröt med hackat äpple, linfrö och nötter i samt sojamjölk till. Ibland chiapudding med bär och en ostmacka på helgen.

Min ena avkomma har haft jätteproblem med att äta frukost, och jag fick bra hjälp av Buke en gång i tiden. Dels tipset att dricka ett glas juice för att boosta blodsockret fort efter nattfastan. Följer man vanliga ätråd är det ju no-no med såna blodsockerkickar, men för honom leder det till att han faktiskt blir i skick att äta något mer till frukost istället för inget alls. Det andra tipset var proteinshakes eller näringsdrycker. Retar inte hans mage, och kall dryck är lättare för honom att få i sig än varm. Det är hans standardfrukost sen flera år tillbaka, och sen vi började med det är han mycket piggare (nåja, för att vara tonåring) i skolan på morgnarna och fungerar bra.

Jag äter havregrynsgröt med ett ägg vispat i inför tillagning. Blir lite krämigare än bara havregryn och jag håller mig mätt längre. Smakar inte ägg över huvud taget, det hade jag inte fixat på morgonen. Har också blåbär, pumpakärnor och skivad banan på. Och mjölk. Skulle nog kunna ha typ socker och kanel eller nån sylt/mos, andra fröer eller nötter i stället, men håller mig till det jag gillar till jag tröttnar. Vilket inte hänt på flera år 😁

Jag ater inte frukost alls for att magen inte klarar det. Daremot startar Jag dagen med en energi dricka (magen har ocksa sagt ifran pa kaffe :nailbiting:) sa Jag vaknar. Nar Jag varit vaken I 4-5 timmar ater jag lactosfri naturell grekisk yogurt med farska blabar och oftast lite granola.

Jag älskar ostmackor och juice så det blir det oftast men nu lägger jag även till en proteinshake för att få i mer protein och hålla mig mätt längre.

Mannagrynsgröt gillar jag annars (utan topping), eller yoghurt med frukt och lite müsli.

Äter Kesobullar (superlätta att baka) och en kopp te. Bullen delar jag och har smör och ost på, och på underdelen en tesked hemmagjord marmelad (viktigt att det är på underdelen)
Det godaste, enligt mig, ihop med Keso är tärnad apelsin 🍊

Första frukosten (vid 6-snåret) är en Red Bull och en snickers, så jag får i mig mina mediciner och kickstartar dagen, kan inte äta något riktigt så tidigt. Också lätt att ta med mig ut i lammhuset.
Second Breakfast, vid 9 ungefär, är gröt med rårörda lingon, proteinpulver och mjölk på vintern och vaniljkvarg med jordgubbar, proteinpulver, russin och krossat knäcke alt filmjölk med samma tillbehör på sommaren. Kan bli någon smörgås också, ofta med ost.

Äter chiapudding med kvarg i, bär och granola samt Nötsmör till. Dricker kaffe och C-vitaminbrus (sockerfri).

På helger/lediga dagar blir det gärna en fralla eller något typ av bröd med vegopålägg, ibland avslutar jag med en med marmelad.

Ägg äter jag kokt då och då, antingen löskokt/mjukost med salt eller hårdkokt skivat på surdegsknäcke med salt.

Min vanligaste frukost är någon typ av mörkt bröd med kokt ägg och kaviar på. Earl grey med honung och havremjölk till.

När jag ätit äggmackor för länge tröttnar jag på det och då kör jag ostmacka med tomat och flingsalt istället. Gurka om tomaten är slut.

När det är varmare ute brukar jag bli sugen på grekisk/turkisk yoghurt med bär/frukt och granola.

Bubblare som äts med oregelbunden frekvens är gröt - havregryn eller mannagryn - med sylt och mjölk och ibland också pannkakor när det finns tid till det.

Jag äter Axas Granola Strawberry med mjölk i veckorna. Jag har generellt svårt att äta tidigt på morgonen. Inte för att magen blir dålig, utan för att jag mår lätt illa. Illamåendet blir värre om jag inte äter, eftersom det beror på lågt blodsocker.
Just den Granolan är inte så hiskeligt söt som många andra jag har testat och jag håller mig mätt mellan 6.30-12 på typ 1.5dl.

Liknande trådar

Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 246
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 239
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i... 2
Svar
36
· Visningar
2 251
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka