Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

KL

Personligen tycker jag inte att en islandshäst är en häst till någon som inte har GOD ridvana. Den/de extra gångarterna som en islandshäst har komplicerar ridningen så kan man inte rida en tregångare så ska man inte skaffa sig en islandshäst om man inte har tillgång till MYCKET islandhästkunnig hjälp.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Tack vad snällt, men ärligt talat har vi inte ridit så dåligt på rätt länge med poängen därefter även om jag tyckte att domarna var snälla där;)
Förhoppningsvis går det bättre nästa gång.
Vet faktiskt inte ens vem du är:confused:

Du har rätt i att man ändrat ganska mkt inriktning i ridningen(& rätt o fodret, skötsel osv såklart), det är det som är bra med islandshästridningen.
Där har inte alla samma tradition utan många har gjort på sitt eget sät efter vilka metoder de tyckt varit bra.
Därför verkar islandshästryttare mer öppna för att testa nya saker & ta in lite andra stilar i sin egen ridning.
Mkt är under inneperioder oxå, bara kolla AR som många var inne på ett tag men som ebbat ut lite nu tycker jag.

Jag är ingen tävlingsryttare, med nuvarande häst har jag bara ridit vindurhösttävlingen-06, tävlade mer på -90-talet med min förra häst.
Men vi har stött på varann på Vallholt förra året bla, och någon annan har jag för mig. Dessutom satt jag på motsatt sida under seminariet "Den perfekta hästen" på Skapa i våras. Kände igen din kompis, men jag lider av ruskiga problem att känna igen folk utseendemässigt men har enormt minne på namn och speciellt de hästar de ridit:D men henne kan jag inte placera bara så här!
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Absolut, tänk att islandshästarna fortfarande har kvar samma rykte, förstår inte hur det kunnat upprätthållas det där med att alla kan rida islandshäst.

Och om jag inte är helt ute och cyklar så är islandshästen den tredje vanligaste rasen i Sverige. Sjukt att ryktet håller sig kvar.
Fast det kanske är så vanliga just för att massa nybörjare köper sig en... :crazy:
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

På så vis:laugh:
Jag vet inte direkt varifrån du henne igen henne men hon jobbar på just skapa, sedan bor hon utanför Boden åt Sörbyhållet, har kanske hållit till på Bodens & Råneås ridklubbar, har haft egna hästar osv, men du kanske har sett henne ngn gång när hon varit med mej på tävling?det var hon nog vid -06.
Världen är liten, men vad konstigt att du vet vem jag är fast vi inte träffats så mkt, men det rör ju sig säkert många hästmänniskor man egentligen känner här.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

På så vis:laugh:
Jag vet inte direkt varifrån du henne igen henne men hon jobbar på just skapa, sedan bor hon utanför Boden åt Sörbyhållet, har kanske hållit till på Bodens & Råneås ridklubbar, har haft egna hästar osv, men du kanske har sett henne ngn gång när hon varit med mej på tävling?det var hon nog vid -06.
Världen är liten, men vad konstigt att du vet vem jag är fast vi inte träffats så mkt, men det rör ju sig säkert många hästmänniskor man egentligen känner här.

Som sagt, hästar intresserar mig mycket, och när jag hörde att det fanns Islandshästar i Bodentrakten och dessutom såna som tävlade på Vallholttävlingarna lyckades jag räkna ut vilket ekipage det var! Dessutom gillar jag din vita häst!:laugh:
Jag bor själv utanför Boden, men åt andra hållet, men min lilla Tyra var ju bortsprungen i dina trakter sommaren 2005.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Även jag har tittat på Islandshästannonser lite till och från... jag har dock ingen erfarenhet av rida just islandshäst, men har mångårig hästerfarenhet från andra typer av hästar. I stort sett alla annonser jag hittade krävde "erfaren ryttare" som kunde "vidareutveckla" eller som hade "Potential för mer". Det gjorde mig lite kluven, eftersom jag gärna ville ha en trevlig häst att rida, ta långa ridturer, rida för instruktör osv. Dock planerade jag ingen tävlingskarriär med sikte på SM... men kanske nån tävling nån gång då och då.

Nu har jag lagt islandshästfunderingarna på hyllan ett tag, även om de finns i bakhuvudet. Kanske det blir en islänning nån gång, vi får väl se om jag lyckas hitta något som är lämpligt för mig :)

Jag letar precis en sån som du till ett svart 4 gångssto ;). Ingen nybörjarhäst för hon är under utbildning men ingen värsting, gillar bara inte grova hjälper och osäkra vingliga ryttare. Och hur f-n skriver man det på vettigt vis i en annons???
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Lyhörd eller känslig för hjälper kanske man kan skriva?
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Tack:laugh:Jag har fått många bud på honom men han stannar hemma hos mej;)
Nej det är inte så svårt att räkna ut sånt.Men oj, hur länge var hästen borta?vet inte om jag hört om det men jag flyttade till området först -06 så det kan vara därför.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Nu är jag ute och cyklar i den här tråden men jag kan inte låta bli:o


Tyra var 15 månader gammal när hon försvann natten mellan 5-6/7 i Åträsk ovanför Gunnarsbyn. Vi letade i princip dygnet runt, men till slut började jag misströsta och i slutet av augusti fyllde jag i försäkringspapprena och ställde dem bakom radion för senare postning och åkte till norra Norge och köpte en äldre vallack med liknande härstamning. Vi hann knappt mer än hem så ringde ett jaktlag en fredagmorgon och frågade om vi ägde en liten röd häst! Gissa om jag blev lycklig! Jag blev så chockad att jag bara grät och skrek och trodde nog inte att det var sant förrän vi hunnit upp dit (8 mil enkel väg) och såg det med egna ögon! Hon hittades 15 kilometer ovanför Åträsk långt in i skogen från Klingersel räknat. Helt oskadd och fräsch, men bäbismagen hade försvunnit och omvandlats till muskler såhon såg ut som en liten bodybuilder mer än en unghäst;) Jag har fött upp henne själv och nu är hon 4 år och inriden i vinter. Hon är efter Patrek fra´Brekkum undan Gaefa från Svarthällangården ue Hervar 963. Hennes mormor Gaeska fra´Hömluholtum tävlade på Vallholttävlingarna både i år och förra året, en söt liten fux med bläs från Västanåmarka Gård.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Vilken tur att hon inte var het förvildad när ni hittade henne:laugh:
Låter som ett riktigt träningsläger om man får skämta lite;)

Så du har 2 hästar, eller fler?hon var på bete där ute eller hade du hästen där?
Vet ju inte direkt några islandsmänniskor som bor åt mitt håll eller nära mej men det kanske jag har missat.
Korsförhör;)

Just ja, hon som du kände igen berättade at det försvunnit en häst här i trakten för många år sedan, men den hittades aldrig, ena halvan tror på en björn som var hungrig & andra halvan tror på försäkringsbedrägeri hehe.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Jag har 3 hästar, Vallacken jag köpte i Norge (han blev ju kvar så klart..:angel:) 18 år, välskolad bara jag lyckas hitta alla knappar. Han kommer från Maria som äger Skorri bla. Han är efter Heljar. Funderar på FS1 till hösten med honom och kanske någon töltklass, ställer aldrig mer upp i 4-gång sedan han drog med mig i galoppmomentet i finalen på Vindurtävlingarna -06, ytterst pinsamt:o. Bara med guds försyn och helskodda ridbyxors hjälp satt jag kvar och inte slog i hjäl mig för när han drar gör han det ordentligt!! Sen har jag ett sto Gaefa f-96 som jag avlar på, henne har jag ägt sedan slutet på -90-talet, en trevlig femgångare som är snäll och lätthanterlig. Och till sist då lilla yra Tyra, mitt hjärteblod:love:
Sen har sambon 3 varmblod, men jag vet inte om dom räknas :grin:
Har haft Islandshästar sedan -71 med några års uppehåll på -80talet då jag red halvblod och dressyr på fjordhäst:)
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Hade samma problem med ett sto jag hade, köpte en annan häst då hon bara drog i 4 gång i galoppen.Gick inte att galoppera, fick ställa hästen utåt & trava när de andra drog förbi med poängen 0 såklart.Hästen var inte rädd men rent jävlig, hon passade inte för tävling, passade inte till ngt egentligen då hon gav sig fan på att göra allt tvärtom:devil:

Men jag vet faktiskt fortfarande inte vem du är, försökte kolla deltagarlistorna oxå om jag ska erkänna, men du är helt anonym för tillfället:D
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

var inne på frostimports hemsida idag.
hon hade skrivit om det här att köpa häst.
tydligen så är det ganska vanligt att är man rädd för hästar och då köper man en islandshäst för att dom är så snälla och fogliga.
hon tyckte att man skall göra något åt sin rädsla innan man köper häst.
även den mest stabila häst har svårt att i längden fungera bra med en rädd ryttare.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

jag läste oxå det där för ett tag sedan, det är bra att man faktiskt skriver hur det är för jag antar att det är hårt tryck på sk familjehästar & att man då tror att man som ryttare kan sitta & skaka som asplöv men att hästen fortfarande ska sköta sig.Sanslöst tänkande.

jag har inte ens tänkt ngt på rädda ryttare, bara ryttare som är i början av sin ridkarriär & då såklart inte behöver en het tävlingshäst att rida på, utan en häst med bra lynne som inte testar alltför mkt, tex.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

i dag är det ju ochså vanligt att man köper häst som en hobby investering.
man har pengar och tycker islandshästvärlden är kul, att rida själv är inte det viktigaste.
man köper en dyr häst och får tillgång till att umgås med toppskiktet inom tränarvärlden när hästen skall tränas och tävlas.
helt ok för mig, det har varit så länge inom andra delar av hästvärlden.
dressyr, hoppning , trav mm
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

jag läste oxå det där för ett tag sedan, det är bra att man faktiskt skriver hur det är för jag antar att det är hårt tryck på sk familjehästar & att man då tror att man som ryttare kan sitta & skaka som asplöv men att hästen fortfarande ska sköta sig.Sanslöst tänkande.

Jepp sen tror det att det är hästen det är fel på när ridningen inte fungerar och ska reklamera hästen *suck*.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Det kan inte vara så att islandsfolket är ganska ärliga och raka i sina annonser; kanske borde ALLA skriva "ej till nybörjare" om sina hästar istället..? Oavsett om hästen är snäll eller inte, så borde det ju finnas kunskap bakom hästköpet. *bara en tanke...*

Och vad gäller eksemet, så tycker jag att det är som att säga att man är "lite" gravid... Antingen HAR man eksem eller INTE. (antingen ÄR man gravid eller INTE...). Svårt att vara LITE gravid...;)

Sålde min eksemhäst till en tjej (inte hennes första häst...;))i början av året. Hon frågar och frågar om eksemet, och jag ställer upp och svarar så gott det går. Den skyldigheten har man väl både hästen och köparen, att tipsa om det som funkat/inte funkat, för att göra deras tid så bra ihop som möjligt.
Vill ju att både hästen, köparen och även jag ska vara trygga och glada med den nya situationen!
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Det jag tänker på är när man sett eksem som verkligen synts, alltså inte avkliad man & svans utan stora bölder & sår på hästen.
Finns ju hästar som blir hysteriska & inte kan ridas på sommrarna, en sån vill man gärna inte köpa, då försvinner en stor del av meningen med att ha häst, att inte kunna motionera den på 5-6 mån.
Är det så att man inte skött om eksemet nog mkt för att det ska gå så långt?

Eller är det så att vissa hästar helt enkelt får hemska men av sina eksem, att de blir extra drabbade?
Många eksemhästar kan ju trots allt hållas näst intill symptomfria med rätt skötsel & täcke, helst att de får gå in under de jobbiga perioderna på dygnet.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Hm, det är ju lite svårt att svara för alla...
Men till MIN "köpare" tipsade jag om att börja med FULL eksemskötsel, och sen plocka bort nån liten bit i taget om hon märker att det funkar.
Jag köpte hästen själv som eksemfri, och fick sen en fullständig chock efter nån månad när hon blev jättedålig...
Första sommaren var en hemsk upplevelse, en kamp som nästan tog kål på oss bägge... Men redan nästa år vart hon bättre, när jag visste hur läget var, och kunde börja behandla redan innan hon blev angripen.
Han själv sett hästar med stora sår och bölder, och där ägarna bara menar att "ja, hästen har ju sommareksem..."
Tycker att det är ägarens skyldighet att se till att hästen är symtomfri (eller så gott som)!!!!
Om man inte klarar detta, så sälj hästen, eller avliva så den slipper plågas!!
Kan dock inte svara på om hästar kan ha så svåra problem att de inte fungerar alls, trots full eksemskötsel.
(skönt att fler än jag är vakna vid den här tiden på dygnet...;))
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 758
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp