Att umgås/leka med andra hundar!

J

julia_v

Hur har era hundar det?

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?

Leker de med olika kön?

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då?
Varför?
Varför inte?

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?

Hur är din hund mot valpar?

MVH julia
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Hur har era hundar det?

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med? nej tyvärr, de har bara varandra. men Loke får gärna leka med andra hundar om de vill.

Leker de med olika kön? L: ja, M:leker inte så mycket med andra, och bara hanhundar.

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst? L: ja, M:nej. inte tikar eller hundar som lätt tänder till.

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön? L: gillar retrieverlekar, och helst med hundar som inte trycker ner honom. M: gillar också mest retrievers.

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund? L: ja, om den är snäll och både den hundens ägare och jag är överens. M: nej

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då? L: bara om han blir onödigt terrad. M: ja, om det finns risk för att hon skadar den andra.
Varför? därför att det är onödigt med höga vetkostnader. man märker ganska snabbt om det är en riktig fight eller inte. labben är väldigt snäll och gör inget tillbaka och då gillar jag inte att andra hundar trycker ner honom ännu mer.
Varför inte?

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås? L: i princip alltid lägst. men han funkar med alla. M: oftast högst.

Hur är din hund mot valpar? L: extremt tålmodig, M: ganska bra, men fostrande.
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?
Nej

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?
Nej

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?
Är den andre ägaren med på det så. Dock inte leka.

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då?
Jag brukar ignorera och gå avbryta hälsandet.

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?
Tekla är en bitch, jag tror hon är rätt hög. Sätter de flesta på plats.

Hur är din hund mot valpar?
Som mot de flesta andra hundar; morrar, visa tänder och "pratar".
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med? De har utvalda kompisar att leka med. 2-3 st.

Leker de med olika kön? Ja

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst? Överlag alla hundar. Den ena har svårt för lagotter pga deras språk

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön? Leker bäst med hundar som inte skiljer avsevärt i storlek.

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund? Nej

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då? Självklart!
Varför? Det är min skyldighet som ägare/ledare.
Varför inte?

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås? Båda ganska höga i rang.

Hur är din hund mot valpar? Båda fungerar bra, men tycker de är ganska jobbiga så de leker sällan, men fostrar på ett juste sätt.
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Hur har era hundar det?

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?
Ja, dom har 2-3 st dom får leka med

Leker de med olika kön?
Ja

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?
Mulle: njae... dom flesta går bra, men inte alla. Tuffsan: alla går bra å leka med även fast hon föredrar att leka med Mulle

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?
Mulle: nä Tuffsan: ja, helst med Mulle

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?
hälsa.. ja om den andra hundens ägare är med på det. Leka: nej, inte första gångerna vi träffas

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då? Ja
Varför? som någon annan skrev, min skyldighet som ägare/ledare
Varför inte?

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås? mulle: Rätt hög, Tuffsan: lägst oftast

Hur är din hund mot valpar? Mulle: Tålmodig, älskar valpar och dom kan göra i princip vad dom vill med han.
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med? Ja, fast bara några få och tyvärr lite för sällan.

Leker de med olika kön? Ja

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst? Nej

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön? Ja, större hundar funkar bättre än små. De får inte vara speciellt känsliga, men de får gärna säga till Selma om hon blir för jobbig. Äldre uppfostrande tikar är nog bäst. Hon leker bra med unghundar också men det kan bli lite väl mycket bus. :) De flesta hundar, speciellt de i hennes egen storlek och mindre, tycker att hon är för jobbig och bara backar undan. En av hennes "kompisar" SPRINGER iväg när han får syn på henne :D

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund? Nej.

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då? Det har inte hänt.. men skulle det hända skulle jag självklart försöka avbryta.

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås? Låg, men ettrig, jobbig och envis.

Hur är din hund mot valpar? Eftersom hon själv är ung och inte så bra på att leka försiktigt har hon inte fått träffa någon valp. fast vi känner ingen valp så även om vi skulle vilja så har det inte gått.
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?
Två stycken tikar som vi träffar regelbundet, men de är tyvärr inte särskilt lekfulla...
Leker de med olika kön?
Nej, han går inte ihop med vuxna hanar. Har fått prova slåss en gång för mycket, så jag undviker hanhundar hädanefter.
Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?
Allt utom vuxna hanar som sagt.
Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?
Han leker med alla som vill leka.
Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?
Ja, om det verkar passande. Jag har aldrig varit särkskilt hård på den punkten, han har fått hälsa på många hundar som valp/unghund.
Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då?
Varför?
Varför inte?
Ja, jag har lagt mig i de gånger det blivit allvarligt slagsmål. Har ingen lust att någon av parterna skadas, vilket är lätt hänt med tanke på storleken. Om jag gjort rätt eller fel låter jag vara osagt, har alldeles för lite kunskap om hur man ska bära sig åt.
Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?
Mesig och valpig mot tikar/unghundar/valpar (han är som en valp själv), väldigt tuff mot hanar men det kanske har med osäkerhet att göra.
Hur är din hund mot valpar?
Han älskar dem! :love:
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Hur har era hundar det?
Ganska bra, tror jag ;)

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?
Vi har ju två hundar, så dom har ju alltid varandra.
Hugo leker gärna med Tessan(BorderTerrier) och Albin (Tax)
annars föredrar han större hundar!


Leker de med olika kön?
Ja

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?
Oftast, blir han provocerad så hakar han på..
Men han älskar att bli jagad av andra hundar (lek) så alla
som går med på hans favvolek blir hans vänner direkt :D


Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?
Han gillar inte små hundraser, blev påhoppad av små lurvisar
när han blev valp. Samma sak hände med en Norrbottenspets


Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?
Ja, om ägaren tillåter det

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då? Ja
Varför? För att jag inte vill se några skadade hundar!
Är det bara lite smågruff så ignorerar jag det..
Varför inte?


Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?
Hugo är hög i rang, men är det en tik så tycker han att dom är lite
läskiga och sätter sig inte upp mot dom.


Hur är din hund mot valpar?
I förrgår träffade han grannens Sankt Bernhard valp, han blev överlycklig och fick hälsa på den lilla. Hugo var så jätteduktig och försiktig :love:
När dom tog upp valpen i famnen så satte han sig nedanför och tiggde.. såg precis ut som han sa "Snälla, kan inte jag få den" :D
Samma blick som när han ser att det görs iordning korv eller kött till middag här hemma
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?

nja. visst, hon träffar hundar när vi är på promenad, men hon gillar inte alla. hon har några få som hon gillar, bla 3 collier, 2 pudlar, alla shelties hon ser (samma ras som hon själv), och en Hugo som är nån sorts blandras. dom gillar hon.

Leker de med olika kön?

ja

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?

nej verkligen inte.

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?

ja, hon älskar shetland sheepdog vovvar (samma ras som henne), och collies (dom liknar ju henne också).

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?

om hon vill hälsa och hundens ägare tillåter så, ja. hon brukar inte vilja leka med hundar hon inte träffat förut.

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då?

har aldrig hänt men det skulle jag göra. jag skulle ta bort min hund därifrån, jag vill inte att hon ska skada andra hundar och inte heller att hon ska bli skadad.

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?

hon tror hon bestämmer allt. det är verkligen lek på hennes villkor. om den andra hunden blir för påflugen säger hon ifrån direkt, hon är ganska snobbig av sig också, speciellt mot hundar som vill leka/hälsa när hon inte vill.

Hur är din hund mot valpar?

dominant. men ibland leker hon med dom. om dom är rätt ras förstås. :D
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Kanske ska svara själv ;)

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?

Ja, leo har tre stycken rottistikar som han träffar regelbundet och
två av dem har han känt länge!

Leker de med olika kön?

leo tycker inte om andra hanar så han leker bara med tikar,
yngre hanar kan gå bra, men det blir enbart en massa "mätande"
så jag ser ingen anledning till det!

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?

Nja, kan och kan han leker "hårt" och "pang på", så större inte för rädda, raser
är det bästa..och som sagt bara tikar!

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?

Rottisar och schäfrar fungerar bäst! Annars större raser
och inte för veka, för då kan de bli rädda för hans framfusighet
och hårda lek.

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?

Ibland, om det är en tik.

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då?
Oftast inte

Varför?

Om det skulle bli slagsmål skulle jag gå in och avbryta, det har endast hänt när han el annan hund av misstag har hamnat i bråk med annan hane!
Varför inte?

För att jag tycker att de ska lösa det själva, blir leo för "på"
avbryter jag, även om det fungerar bra så kalar jag in honom
ibland för att kolla av att han lyssnar.

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?

Ranghög, bestämmer i stort sett alltid, vassa äldre tikar
är de enda som sätter han lite på plats

Hur är din hund mot valpar?

Ok, ganska bestämd, men gör dem inget illa.
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?
Ja, ett helt gäng med kompisar.

Leker de med olika kön?
Ozzy, min JR leker helst med tikar. Han kan leka med hanhundar som han känner. Tux leker med alla. Dock är jag ganska noga med vilka hanar jag låter honom umgås med just nu då han är i en känslig ålder. Jag vill inte att han skall hamna i konflikt.

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst? Tux, kan det. Ozzy kan det, det är mer en fråga om han känner dom eller inte. Han kan vara osäker med både tikar och hanar om han inte känner dom.

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön? Alla raser går bra men favoriter är nog labradorer och den egna rasen.

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund? Jag försöker ha en avslappnad attityd. Jag var petig innan men nu försöker jag ta det som det kommer. Jag går dock näst intill aldrig fram själv till främmande hundar.

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då? Varför? Japp, tolerar inget tjafs från mina hundar ffa inte med JRn då han mår bäst med tydliga regler.

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås? Min JR är ranghög för det mesta men med vissa tikar så 'taggar' han ned. Även min Kelpie är ranghög kille men han har andra egenskaper som balanserar upp detta bättre än min JR.

Hur är din hund mot valpar? Kelpien är hur go som helst mot valpar och barn, en riktig pärla. JRn tycker om att leka med valpar speciellt JR valpar. Dock gillar han inte när de kommer hem till oss...
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?
Japp, han är bästis med mammas hund o sen har han en annan liten kompis som han iofs tycker är helt galen men som han gärna leker med.
Sen har han en stor schäferkompis oxå som han gärna umgås med men han vill inte leka med henne.

Leker de med olika kön?
Jadå, alla som är snälla går bra.

Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?
Ja i princip. Dvs de som vill vara med honom då... Om dom är elaka blir han rädd.

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?
Han gillar hundar av typen Australian Sheperd, Border Collie samt de flesta småhundar. Men han gillar andra oxå, tror mest det har med de andra hundarnas temperament att göra, inte så mkt med ras egentligen. Han gillar hundar som är lika mjuka i sättet som han är själv.

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?
Om hunden är främmande men matte/husse välkänd så får de gärna leka om den andra hunden är vänligt sinnad.
Vid nåt särskilt tillfälle har han fått hälsa på helt främmande hundar o människor men det hör inte till vanligheterna.

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då?
Varför?
Varför inte?
Om det blir bråk på allvar lyfter/drar jag undan den som är i överläge. Gruffa kan de få göra ifred men blodigt allvar vill jag undvika.
För att undvika skador och sen har min hund varit väldigt harig tidigare, det börjar gå över nu och jag vill inte att han ska få men av att bli attackerad så vi får börja om från början igen...
Men tycker ändå de ska få en chans att göra upp själva så klarar dom det utan blodvite eller alltför hårda tag så får dom det!

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?
Låg. Har bara träffat en hund som han moppsat sig mot o den är MKT låg.

Hur är din hund mot valpar?

Snäll under uppsikt, annars kan han ibland vilja jaga dom.. Han tycker att det är kul av ngn anledning.. :o
 
Sv: Att umgås/leka med andra hundar!

Har de egna kompisar som de träffar regelbundet och leker med?
Ja, dagligen oftast. 4-5 stycken kompisar


Kan din hund leka/umgås med vilken hund som helst?
Ja, hon är så pass låg i rang. Brukar inte vara nåt problem

Leker den bäst med någon speciell ras/typ/kön?
Golden är en favorit, men annars nej

Låter du din hund hälsa/leka med en främmande hund?
Om jag först pratar med ägaren och båda är med på det

Om det blir tjafs/bråk, lägger ni er i då?
Har inte blivit det på 8½ år......

Hur är era hundar i rang gentemot andra hundar när de umgås?
Ganska låg, bestämmer dock över valpar och unghundar

Hur är din hund mot valpar?
Snäll och busig
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 475
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp