Att välja bank

MikaTela

Trådstartare
Jag har nu velat i snart ett år om jag ska byta bank.
Det som framför allt har hållt mig kvar är pga jag har varit i behov av att kunna lösa snabba överföringar mellan min mor och mig, samt sambon.
Nu har ju dock Swish kommit och jag har börjat öppna tanken på att byta bank.

Jag är infödd i Swedbank och hade det fram till några år sen då jag bytte till en liten lokal sparbank istället (också under Swedbank).
Dock är jag nu så fruktansvärt missnöjd med sparbanken, dom lägger på nya avgifter utan att meddela sina kunder och är inte alls till mötesgående.

Därför kikar jag nu på andra alternativ.
Jag har varit inne på jämförssidor och där har jag fastnat för Forex och Ica banken, nu vill jag ha lite info hur det verkligen fungerar.

Det jag är ute efter är ett lönekonto med visa/mastercard och e-sparkonton med bra ränta.
Jag vill inte behöva betala en massa för varken kort eller internetbank, utan minimalt helst men självklart förstår jag att det kostar.

Nu undrar jag lite vad ni har för fördelar med era banker och speciellt er som har Ica och Forex.
 
Jag har Ica-banken (bland annat). Jag har mastercard-kort där för att det är fördelaktigt utomlands då de varken tar avgifter eller valutapåslag. Så de där 25kr per månad är snabbt intjänat för min del med tanke på mina resvanor. De har en väldigt bra app som är enkel att hantera och man kan ha mobildosa. Sen handlar jag på Ica en del. Räntan är låg, men till skillnad mot många banker har de ändå ränta på lönekontot. Sparkonton har jag ingen koll på då jag har dem på andra banker/ställen.
 
Jag har Länsförsäkringar. Bytte för ett par år sen pga att vi köpte hus och tog våra huslån där.
Vi har en fantastisk bankman som svarar snabbt på mail och är väldigt tillmötesgående/kundinriktad.
 
Har Handelsbanken och fördel är att Internetbanken inte kostar alls (är det enda storbanken som kör det?). Får alltid personlig kontakt när man har ärenden som inte är skötbara via nätet, och en enormt bra och snabb service. Dessutom är det aldrig kö till kassan de få gånger man har sådana ärenden. (På Swedbank i stan är det ALLTID lång kö).

Mycket bra Mobilbank med många bra funktioner.

Har lönekonton, huslån och företagspaket hos banken. Sparkonton annorstädes pga nollräntan som gäller.
 
Jag kom på också att Swish-kopplad bank är ett måste om jag ska byta ifrån Swedbank - orkar inte med att vänta på inbetalningar flera dagar när det ska föras över.
 
Handelsbanken är bra, gratis internetbank som sagt och man kan ha ett s.k. Frikort (utan årsavgift).
ICAs internetbank är också gratis.
Båda har swish.
 
Jag har Handelsbanken och rekommenderar det varmt.

När det gäller kort är kreditkort de mest fördelaktiga, enligt mig. Där får du bonus, poäng, reseförsäkring och erbjudanden - och de brukar ha noll kronor i avgift. (Det förutsätter dock att du betalar hela fakturan varje månad och inte släpar efter, så att du slipper kreditränta osv.)

Jag hade kört på Handelsbanken och deras frikort (gratis maestro), och sedan kompletterat med kreditkort från annan leverantör efter levnadsvanor. Ica har, till exempel. Annars har supremecard bra kort :)
 
Vilken bank man föredrar beror ju också på hur personalen är och i förekommande fall vem man får som personlig bankman. Vi råkade ut för en personlig bankman som vi inte alls kom överens med. Vi bytte därmed bank från Handelsbanken till SEB och det har vi inte ångrat en enda dag. Vi är nöjda pga vår fantastiske personlige bankman men också med SEB:s internetbank, som är mycket bättre än Handelsbankens. Jag har swish, bankapp i mobilen, bankkort samt kreditkort. Någon avgift förekommer, men jag är inte säker på hur mycket. Inga stora summor iaf.
 
Bara positiva erfarenheter av Ica banken, har även alla försäkringar där och fick rabatt då. Inga problem om man har frågor eller behöver råd, svarar snabbt (bara skickat meddelanden och fått svar snabbt, men även låneansöka etc har gått mkt smidigt).
 
Vilken bank man föredrar beror ju också på hur personalen är och i förekommande fall vem man får som personlig bankman. Vi råkade ut för en personlig bankman som vi inte alls kom överens med. Vi bytte därmed bank från Handelsbanken till SEB och det har vi inte ångrat en enda dag. Vi är nöjda pga vår fantastiske personlige bankman men också med SEB:s internetbank, som är mycket bättre än Handelsbankens. Jag har swish, bankapp i mobilen, bankkort samt kreditkort. Någon avgift förekommer, men jag är inte säker på hur mycket. Inga stora summor iaf.

Se där. Någon som dragit helt motsatt slutsats. Jag blev (och är) fet-trött på SEBs heldumma internetbank och mobilbank som jag tvingas använda emellanåt på jobbet och hade tidigare privat, men blev omedelbart förälskad i Handelsbankens dito.

Sedan, när det begav sig, bytte jag dock "huvud"-bank från SEB till Handelsbanken av samma anledning som ni bytte. Den personliga bankmannen/kontakten vi fick var överlägsen på Handelsbanken, som natt och dag.

(Jag har också Swish, bankapp i mobilen och bankkort - det enda som kostar är bank/kreditkortet, 225 kr per år)
 
Man kan ha flera banker.
Jag har 4 st av olika orsaker.
Väldigt många märkliga utbetalningar hamnar automatiskt på Swedbank så den är en av mina banker.
Annars så kommer det konstiga och opraktiska utbetalningsavier.

Om du bara har Swedbank av det skälet så är det MKT lätt att åtgärda! Det stämmer att ett antal storföretag och myndigheter använder Swedbanks utbetalningssystem "SUS" - men på Swedbanks hemsida kan man enkelt anmäla ett konto i annan bank som man vill få dessa pengar till. Då behöver man alltså varken ha Swedbankkonto eller få utbetalningsavier. Bara googla "Swedbank SUS" så hittar du det. Och man behöver inte vara Swedbankkund för att logga in och ändra heller - utan använder bara sitt vanliga BankID på samma sätt som när man t ex loggar in på Skattemyndigheten eller Försäkringskassan! Eller föresten, jag kan lika gärna dela med mig av länken direkt: SUS - ändra kontonummer
 
Jag har Handelsbanken (internetbank) som är helt gratis. Överföringar till andra konton i Handelsbanken går över direkt, till andra banker tar det några timmar. Så har jag Statoil Mastercard där man får bonus så fort man betalar med kortet som inte kostar något. Det man handlar t ex 1-31 i maj betalar man i slutet av juni. Det brukar dimpa ner en bonuscheck på 100,- lite då o då, och den kupongen går man in på en Statoil så får man 100,- i handen. Fördelen med Handelsbanken är också att om man behöver kontanter så går man bara in på bankkontoret och får pengarna i handen. Man kan även växla till annan valuta.
 
Jag bytte från Swedbank till Handelsbanken för några år sedan och jag är så väldigt jättenöjd. Mycket personligare, enklare, mindre köer (på mitt lokala kontor i alla fall). :)
 
Bytte också från Swedbank till Handelsbanken för några år sedan i samband med husköp, har inte ångrat det en sekund! Har varit lite massflytt från Swedbank här i stan, väldigt mycket pga kundbemötandet, särskilt runt husaffärer. Min syster som fortfarande har Swedbank fick väldigt konstiga råd inför kommande försäljning/köp. Dock finns det nötter överallt men dessvärre, för Swedbanks del, verkar många ha samlats där :grin:
 
Om du bara har Swedbank av det skälet
Nu så är det inte bara det, men det har spelat roll.
Så jag uppskattar verkligen tipset.
En anledning försvann.

Jag flyttade alla mina stora affärer från Swedbank av samma anledning som många andra, otrevligt bemötande på lokalkontoret.
Det finns ingen anledning att låta sin bank ägna sig åt att vara oförskämd mot en.
Nu så är Länsförsäkringar min huvudbank och jag är mycket nöjd på alla sätt och vis.
 
Hur mycket kontakt har ni med banken? Jag har aldrig kontakt med min, men det kanske beror på att jag tex inte äger min bostad?
 
Hur mycket kontakt har ni med banken? Jag har aldrig kontakt med min, men det kanske beror på att jag tex inte äger min bostad?

Så lite som möjligt. De är inkompetenta och otrevliga, men just nu orkar jag inte ta mig för någon flytt eftersom det är rätt mycket som ska flyttas. Och sedan vill jag vara säker på att flytta till bättre, inte bara annorlunda.
 

Liknande trådar

Äldre Hur gör folk för att få så låga bolåneräntor? När jag tog mitt bolån så kände pappa en på banken som fixade Swedbanks rörliga ränta och...
Svar
12
· Visningar
1 369
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp