Att välja bank

Även jag har haft Swedbank, men efter många år av okunnig personal och tråkigt bemötande så bytte jag, men jag fick bäst bemötande av nordea och har fått bra villkor på lån. Dock är ju sparkontona värdelösa med nuvarande ränteläge, så de har jag på lite andra håll för att sprida risk, men ändå få lite valuta för sparade pengar.
 
Jag kom på också att Swish-kopplad bank är ett måste om jag ska byta ifrån Swedbank - orkar inte med att vänta på inbetalningar flera dagar när det ska föras över.
Jag har SEB, ICA och Skandiabanken. Alla mina överföringsuppdrag dem emellan kommer fram samma dag. (Om jag begär tillräckligt tidigt på dagen förstås).
 
Jag har SEB, ICA och Skandiabanken. Alla mina överföringsuppdrag dem emellan kommer fram samma dag. (Om jag begär tillräckligt tidigt på dagen förstås).

Överföringar mellan konton i olika banker går via Riksbankens clearing och görs de inte för sent på dagen så kommer de alltid fram samma dag - oavsett mellan vilka banker det gäller. Förutsatt att det är en bankdag (=vardag) alltså. Men med Swish går det på sekunden - ÄVEN på kvällen eller under helgen! Dessutom ser avsändaren namnet på mottagaren innan pengarna går iväg så att man vet att pengarna hamnar hos rätt person. Det gör man ju inte vid överföring till konto (det vore olagligt - strider mot den hårda banksekretessen.)
 
Jag har nu velat i snart ett år om jag ska byta bank.
Det som framför allt har hållt mig kvar är pga jag har varit i behov av att kunna lösa snabba överföringar mellan min mor och mig, samt sambon.
Nu har ju dock Swish kommit och jag har börjat öppna tanken på att byta bank.

Jag är infödd i Swedbank och hade det fram till några år sen då jag bytte till en liten lokal sparbank istället (också under Swedbank).
Dock är jag nu så fruktansvärt missnöjd med sparbanken, dom lägger på nya avgifter utan att meddela sina kunder och är inte alls till mötesgående.

Därför kikar jag nu på andra alternativ.
Jag har varit inne på jämförssidor och där har jag fastnat för Forex och Ica banken, nu vill jag ha lite info hur det verkligen fungerar.

Det jag är ute efter är ett lönekonto med visa/mastercard och e-sparkonton med bra ränta.
Jag vill inte behöva betala en massa för varken kort eller internetbank, utan minimalt helst men självklart förstår jag att det kostar.

Nu undrar jag lite vad ni har för fördelar med era banker och speciellt er som har Ica och Forex.
Jag har ica o Swedbank.
Tycker ICAbanken är fantastisk på alla sätt!! Bra service, smidig internetbank, de har faktiskt ränta (om än låg).

Enda anledningen till att jag har kvar swedbank är för att jag bor utomlands o det är bra o ha två banker o kort om något händer. Swedbank är dyrt och de saknar service och internetbanken är osmidig och oprofessionel i sitt utformande.
 
Hur mycket kontakt har ni med banken? Jag har aldrig kontakt med min, men det kanske beror på att jag tex inte äger min bostad?
Ingen kontakt alls...senast jag var in där var nog när jag fått en utbetalningsavi som jag skulle sätta in på kontot, det var 2009.
Det mesta kan man ju göra via internetbanken.
 
Själva huset har jag inte varit inne på annat än hälsa på mina gamla kollegor. Har nordea internetbank. Sen har jag SWB också och undrar hur jag ska få ut pengarna där, måste väl gå in där. Eller låta pengarna stå kvar till dödagar.
 
Själva huset har jag inte varit inne på annat än hälsa på mina gamla kollegor. Har nordea internetbank. Sen har jag SWB också och undrar hur jag ska få ut pengarna där, måste väl gå in där. Eller låta pengarna stå kvar till dödagar.
När jag bytte bank gick jag bara in på den nya bankens kontor och sa att jag ville byta till den, sen öppnade de ett konto där och jag fick skriva på något papper om att de fick flytta över pengarna från gamla banken. Sen fick jag brev från gamla banken där det stod att kontot var avslutat, behövde inte ens gå dit själv.
 
Jag har danske bank och icabanken. Mycket nöjd med båda! Hade jag varit tvungen att bestämma mig för en av dem hade det blivit icabanken då de är snäppet bättre.
 

Liknande trådar

Äldre Hur gör folk för att få så låga bolåneräntor? När jag tog mitt bolån så kände pappa en på banken som fixade Swedbanks rörliga ränta och...
Svar
12
· Visningar
1 369
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp