Att vara kvinna i dagens samhälle

För att ingen ska missförstå börjar jag med att säga att du mycket väl kan ha uppfattat situationen rätt och du ska aldrig behöva känna dig obekväm på det sättet i sjukvården. Ska du tillbaka är du i din fulla rätt att be om en annan läkare och du behöver inte, om du inte vill, förklara mer än att du inte tyckte ni fick en bra kontakt.

Men jag som läkare tittar alltid över hela patienten när jag gör en bedömning. Hur de reser sig från sittande, hur de rör sig från väntrummet, kroppsbyggnad, kroppsspråk m m. Oavsett kön och innan ev undersökning där de är mer avklädda. Så om du inte var där för enbart samtal eller liknande finns en liten möjlighet att du missuppfattat.
På lite avstånd blir det inte lika påtagligt att snabbt scanna av kroppsbyggnad och kroppsspråk. På närmare håll är det bra att kunna göra det i periferin och fullt möjligt vill jag påstå, ögonkontakt och ansikte ger mycket information och skapar kontakt. Nu är jag ingen läkare men jag har svårt att förstå vilken medicinsk information det finns att hämta i en urringning.
 
För att ingen ska missförstå börjar jag med att säga att du mycket väl kan ha uppfattat situationen rätt och du ska aldrig behöva känna dig obekväm på det sättet i sjukvården. Ska du tillbaka är du i din fulla rätt att be om en annan läkare och du behöver inte, om du inte vill, förklara mer än att du inte tyckte ni fick en bra kontakt.

Men jag som läkare tittar alltid över hela patienten när jag gör en bedömning. Hur de reser sig från sittande, hur de rör sig från väntrummet, kroppsbyggnad, kroppsspråk m m. Oavsett kön och innan ev undersökning där de är mer avklädda. Så om du inte var där för enbart samtal eller liknande finns en liten möjlighet att du missuppfattat.
På lite avstånd blir det inte lika påtagligt att snabbt scanna av kroppsbyggnad och kroppsspråk. På närmare håll är det bra att kunna göra det i periferin och fullt möjligt vill jag påstå, ögonkontakt och ansikte ger mycket information och skapar kontakt. Nu är jag ingen läkare men jag har svårt att förstå vilken medicinsk information det finns att hämta i en urringning.
Okulär mammografi?
Kronisk erectus vårticus? :cautious:
 
För att ingen ska missförstå börjar jag med att säga att du mycket väl kan ha uppfattat situationen rätt och du ska aldrig behöva känna dig obekväm på det sättet i sjukvården. Ska du tillbaka är du i din fulla rätt att be om en annan läkare och du behöver inte, om du inte vill, förklara mer än att du inte tyckte ni fick en bra kontakt.

Men jag som läkare tittar alltid över hela patienten när jag gör en bedömning. Hur de reser sig från sittande, hur de rör sig från väntrummet, kroppsbyggnad, kroppsspråk m m. Oavsett kön och innan ev undersökning där de är mer avklädda. Så om du inte var där för enbart samtal eller liknande finns en liten möjlighet att du missuppfattat.
Fast har man stött på bröstfluktare så tar man inte fel. Jag förstår vad du menar med din scanning men jag är rätt säker på att Mammas kände rätt. Din scanning är en helhetsbedömning på lite avstånd, står man mitt för en man som sänker blicken till ens bröst - då tar man inte fel.
 
@Trani Exakt så reagerade jag, blev helt stum och kom inte mig för att säga ifrån där och då- I efterhand blev jag arg och kände mig väldigt kränkt
 
Fast har man stött på bröstfluktare så tar man inte fel. Jag förstår vad du menar med din scanning men jag är rätt säker på att Mammas kände rätt. Din scanning är en helhetsbedömning på lite avstånd, står man mitt för en man som sänker blicken till ens bröst - då tar man inte fel.

Ja men precis, första gången var ju precis efter att vi skakat hand så det var helt omöjligt att missa vad det handlade om.

KL och tack för alla svar! :love:

Grejen är att det var ju ändå rätt subtilt, inte flera minuter eller att han bara pratade med min urringning, utan en tydlig men hyfsat snabb koll, och sedan samma sak inne på rummet, en tydlig med rätt snabb titt. Tillräckligt för att jag skulle känna mig obekväm men inte tillräckligt för att jag ska orka dra det med någon.
 
@nexxa Var inte kränkt över en sådan person- tänk bara att vad tiderna ändrats sedan hon var ung och låg runt massor... genom sig själv känner man andra- är ju ett ordspråk du kan använda i sådana situationer...
 
Jag var med om en lite obehaglig situation nyss. Läkaren mötte mig i väntrummet, hälsade tog i hand sådär normalt, och hans blick går liksom helt toktydligt ansikte-bröst. Inte sneglande alls.

Och jag, som innan inte reflekterat över min klädsel i kontexten sexuella signaler (idag iallafall :cool:) blir genast medveten om att jag har ett linne på mig. Och tanken att många tycker att det är mitt fel som distraherar, typ.

Inne på rummet vacklar blicken igen och jag drar för min kofta för att dölja.

Och det som stör mig är min egen reaktion, som genast känner mig obekväm med mitt utseende. Hur ska man göra för att inte bli påverkad (höll på att skriva "inte vara så känslig", men vad fan, jag är inte känslig för att jag blir obekväm!) i liknande situationer? Eller är det bara att lida typ?
Funderade en stund på om jag skulle svara här...men nu gör jag det.
Jag var på bröllop för många år sedan och min bordsgranne var en mycket trevlig tjej i min ålder. MEN hon hade en urringad klänning och en väldig byst. Det var som att mina ögon drogs dit hela tiden. Jag blev inte så lite irriterad över mitt beteende. Vi hade väldigt trevligt men jag var som sagt väldigt distraherad....Hon drog till slut på sig en kofta och jag tror vi båda kunde slappna av efter det. När jag nu läser den här tråden skäms jag ännu mer över det där. '
gulan
 
@Mammas Fy fan alltså! Och hos läkaren dessutom!

Jag var på bröllop i helgen och när jag hälsade på män så stirrade flera av dem på mina tuttar. Jag blev snorförbannad, men det går ju inte ens att jämföra med att ens läkare beter sig så.

Jag är inte tuff nog för att säga något men däremot, tvärtemot vad @Trani tycker, så har det för mig funkat hyfsat att bara råblänga ut av bara helvete när de kollar upp. Riktigt snubbiga snubbar har givit mig ett höhö:igt leende då :wtf:) men vissa har verkat bli generade.
 
Fast ändå, ibland dras blickarna till olämpliga ställen. Är man på gott humör kan man ju bara ge en glad kommentar, att man som privatperson tittar tycker jag är helt ok, läkare nej, chef nej. lärare nej. Alltid när någon har auktoritet tycker jag att det är fult att inte vara korrekt.]
 
Stod i bh framför en manlig läkare igår efter en bilolycka och blev klämd på över axel och nyckelben. Inget fluktande öht men naturligtvis tittade han på de fina blåmärken som börjat uppträda både över axel, nyckelben och bröst, men nått bröstfluktande var det inte tal om och som andra säger, man känner skillnad på bröstfluktande och på att de kollar över kroppen för att se om man är stel, skadad eller rör sig lite avvikande.
 
@ridtravare Jo det är sant förstås, även om man försöker vifta bort en sådan kommentar känner man ju sig lite tilltryckt ändå. Mest förbannar jag mig själv som inte sa ifrån, hon fäller säkerligen dylika kommentarer ofta :crazy:

Kom även att tänka på när jag som 18-åring tog körkort. Körläraren var både trevlig och bra på sitt jobb, förutom en lite konstig besatthet utav mina bröst. Han tittade gärna och kommenterade deras storlek eller hur bältet hamnade mellan brösten osv, blev otroligt obekväm utav detta uttittandet
 
Åh jag hade en passagerare igår med enorma tits. Som inte var framhävda på något sätt men de hamnar liksom i ögonhöjd på mig när jag sitter och passageraren står. Det var pinsamt svårt att lyfta blicken :crazy:

(Men det menar jag INTE att det på något vis är okej. Absolut inte. Jag kom bara att tänka på tråden när jag satt där och bände upp blicken.)
 
@ridtravare Jo det är sant förstås, även om man försöker vifta bort en sådan kommentar känner man ju sig lite tilltryckt ändå. Mest förbannar jag mig själv som inte sa ifrån, hon fäller säkerligen dylika kommentarer ofta :crazy:

Kom även att tänka på när jag som 18-åring tog körkort. Körläraren var både trevlig och bra på sitt jobb, förutom en lite konstig besatthet utav mina bröst. Han tittade gärna och kommenterade deras storlek eller hur bältet hamnade mellan brösten osv, blev otroligt obekväm utav detta uttittandet

Men herregud! :eek: Fy vad jobbigt med en sådan körskolelärare, när du var så ung dessutom! :mad:
 
@Mammas Ja, i den åldern var risken ännu mindre att jag skulle säga våga ifrån :eek:

Hoppas för övrigt på att jag i framtiden inte skall bli så chockad att jag tiger totalt. Vill säga ifrån när man bemöts på det viset, men oftast kommer man på vad man borde gjort i efterhand :p
 
Har gått hos olika kiropraktorer, sjukgymnaster osv. för problem i rygg och höfter bland annat.
Vilket har krävt att jag fått tagit av mig tröjan och ibland byxorna. Har inga problem med det egentligen.
Jag har nästan uteslutande bara haft manliga kiropraktorer och sjukgymnaster.
De som beter sig bäst och inte tittar lite opassande på en är de yngre killarna, de som jag skulle bedöma är mellan 25-30 år (jag är 23).
Medan när jag varit hos någon som var 40 +, så kände man den där blicken som svepte över en när jag tagit av mig tröjan :meh:. Man kan säkert missuppfatta såna blickar, men känslan jag fick var inte att han kollade på mig för att göra en bedömning av det jag var där för.
Jag kan ju bara dra erfarenheter av de jag träffat på, men jag tänker ju att de som är äldre och antagligen jobbat länge borde bli ganska avtrubbade. Tycker de borde bli så vana att de inte bryr sig!
 
@nexxa jag är så cynisk att jag tänker att han förmodligen inte gjort så mot en äldre kund, utan att du delvis blev utsatt för att du var så ung.

Jag blir så paff varenda gång. Jag kommer liksom inte för mig att säga något, utan blir mest förlägen och känner mig obekväm. Arg blir jag först när jag hunnit analysera det, och då är det ju för sent att göra något för det mesta. Samtidigt vill jag inte gå omkring och förbereda mig på att bli utsatt, det känns som att det skulle ta ännu mer energi.
 
@Elektronen Nu när du nämner sjukgymnaster och så kom jag på att jag åkte till min massör direkt efter den här händelsen i trådstarten, och berättade för honom om den här händelsen precis samtidigt som jag höll på att klä av mig på överkroppen - helt obesvärad. :p Nu går jag visserligen hos honom rätt ofta så honom har jag ett förtroende till, men jag skulle ju aldrig känns mig så bekväm med en läkare som betett sig som han jag träffade igår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp