Att vara kvinna i dagens samhälle

Det har jag, onda ögat räcker långt.
Just det, tycker jag att jag får att funka bättre och bättre med åldern. Decennium för decennium, så blir jag allt bättre på en sträng och bister blick. Före trettio funkade det betydligt sämre, för att inte tala om före tjugo.

Minns bland annat ett triumfatoriskt ögonblick på temat när jag var 39.
 
Just det, tycker jag att jag får att funka bättre och bättre med åldern. Decennium för decennium, så blir jag allt bättre på en sträng och bister blick. Före trettio funkade det betydligt sämre, för att inte tala om före tjugo.

Minns bland annat ett triumfatoriskt ögonblick på temat när jag var 39.

Jag tror själv det både är en kombination av hur man uppfattas med stigande ålder, och att man tränat in tekniken. Jag har själv nått "stirrar tigande och bistert, läääääääänge"-nivån vilket för mig är ett stort kliv uppåt i effektivitet. Mycket bättre att verkligen stirra ner dem, än att blänga med aktiva miner och sen släppa det för fort. :up::D
 
Jag springer rätt mkt hos vård av olika slag och måste hålla med ett tidigare inlägg om att ovälkommen uppmärksamhet oftast inte kommer ifrån yngre vårdpersonal utan ifrån äldre.
Och då har det ändå hänt att jag flörtat med yngre vårdpersonal utan kläder på :o

Jag har frågat efter att byta bort läkare som haft felaktiga intressen. Har varit skitsvårt.
Måste säga att det där med att byta bort vårdpersonal man inte vill ha (utav alla anledningar) inte alls är så lätt som det borde vara. Och det är verkligen inte lätt att orka göra när man känner sig i underläge och kanske mår dåligt.


Angående att vara kvinna i dagens samhälle, vet inte hur mkt detta har att göra med kön som ålder, men jag har problem med att bli tagen seriöst. Skulle reklamera en vara och butiken vägrar för att jag öppnat förpackningen (lampa, så är inte precis som att förpackning eller vara är sönder) innan att jag insett att varan de sålt mig (där jag fått hjälp av personalen för att få rätt) är helt fel. Min far blir arg åt mig och går till butiken och då är det inga problem alls :mad:
Detta har hänt upprepade gånger. Jag har därför som vana att be min far göra samtal/besök åt mig då jag får bråka väldigt mkt mer för att få igenom saker eller bara inte får igenom saker alls som går skitsmidigt när han frågar efter samma sak.
 
Jag tror själv det både är en kombination av hur man uppfattas med stigande ålder, och att man tränat in tekniken.

Ja, det tror jag också.

Trots mycket man hör om motsatsen, tycker jag tveklöst att det är lättare att vara en medelålders kvinna i vårt samhälle än det var att vara en ung. Får se hur det blir att vara en gammal kvinna sedan, om jag får leva och ha hälsan.
 
@Mammas Tror också det hade med åldern att göra och det känns ibland värre, att man vet att en yngre person inte kanske säger ifrån på samma sätt
 
@Vingra Har också mycket sjukhusvård i mitt liv sedan 3 år tillbaka och lär fortsätta..innan jag bytte vårdcentral hade jag en läkare som skulle utreda min knäskada, skicka remiss till röntgen, ortoped osv. Han synade min kropp på ett så obehagligt sätt, stirrade på mina bröst och rörde vid mitt skenben som om han masserade det och var fnittrig och allmänt konstig.

Ju mer saker jag kommer på ju mer skrämd blir jag av vårt samhälle, man utsätts så ofta för sådant att det blir en vardag som man har svårt att särkilja hurvida det är över gränsen eller ej
 
Ja, det tror jag också.

Trots mycket man hör om motsatsen, tycker jag tveklöst att det är lättare att vara en medelålders kvinna i vårt samhälle än det var att vara en ung. Får se hur det blir att vara en gammal kvinna sedan, om jag får leva och ha hälsan.
Vet att jag har sagt det förr men jag LÄNGTAR efter att bli medelålders. Jag kommer att vara så sjukt smart, världsvan, snygg och allmänt badass då! :cool:

Och jag ska börja öva på mitt blängande. Jag hade inte ens reflekterat över att det var något jag kunde förfina. Tänk vad bra saker en lär sig här! :)
 
@Vingra Har också mycket sjukhusvård i mitt liv sedan 3 år tillbaka och lär fortsätta..innan jag bytte vårdcentral hade jag en läkare som skulle utreda min knäskada, skicka remiss till röntgen, ortoped osv. Han synade min kropp på ett så obehagligt sätt, stirrade på mina bröst och rörde vid mitt skenben som om han masserade det och var fnittrig och allmänt konstig.

Ju mer saker jag kommer på ju mer skrämd blir jag av vårt samhälle, man utsätts så ofta för sådant att det blir en vardag som man har svårt att särkilja hurvida det är över gränsen eller ej

Fy vilken obehaglig läkare. :(

Och ja, det är som att samhället utövar normaliseringsprocessen på en, man lär sig flytta sina gränser och vara osäker på sig själv när man råkar ut för gränslösa personer.

Jag tycker att jag blev mer utsatt som ung, i senare tonåren var det hemskt, då var jag aldrig fredad.
 
@Mammas Det är hemskt att det verkar följa med så år efter år att ju yngre, ju mer utsatt. Och ändå har vi aldrig kämpat så synbart för våra rättigheter som nu. Vågar inte ens tänka på hur långt fram i tiden vi talar om den förändringen. Att känna sig som ett objekt är otroligt vidrigt och i stället för att känna avsky för den som utsätter en, klandrar man sig själv. Man vill inte bli genomsökt med den blicken, oavsett vilket syfte som finnes. Med lite mer kött på benen så ser man ju mycket mer idag som man inte gjorde som yngre och ibland vet jag inte om det är en för- eller nackdel faktiskt. Upplevde du att du som yngre blev mest utsatt av jämngamla personer eller utav äldre?

Känns som man kommer på massor av situationer som inte är ok vid närmre eftertanke :yuck:
 
Jag mötte en udda person inom psykiatrin/socialtjänst typ. Hon frågade om jag var sexuellt aktiv och om jag hade silikonbröst O_o :rofl: men hon var så uppenbart knäpp så det blev liksom inte ens obehagligt, bara komiskt.
 
Tänk vilken cool tantgeneration vi kommer bli. Jag tycker faktiskt redan att det har blivit bättre nu när jag är nära 30, jämfört med för tio år sen.

Fast det kanske beror på att jag väljer sociala sammanhang på ett annat sätt idag...

Vet att jag har sagt det förr men jag LÄNGTAR efter att bli medelålders. Jag kommer att vara så sjukt smart, världsvan, snygg och allmänt badass då! :cool:

Och jag ska börja öva på mitt blängande. Jag hade inte ens reflekterat över att det var något jag kunde förfina. Tänk vad bra saker en lär sig här! :)
 
@Elektronen Nu när du nämner sjukgymnaster och så kom jag på att jag åkte till min massör direkt efter den här händelsen i trådstarten, och berättade för honom om den här händelsen precis samtidigt som jag höll på att klä av mig på överkroppen - helt obesvärad. :p Nu går jag visserligen hos honom rätt ofta så honom har jag ett förtroende till, men jag skulle ju aldrig känns mig så bekväm med en läkare som betett sig som han jag träffade igår.
Men precis! Det är det jag menar med att man känner skillnaden. Även om den är svår att formulera i ord.
 
Jag tror själv det både är en kombination av hur man uppfattas med stigande ålder, och att man tränat in tekniken. Jag har själv nått "stirrar tigande och bistert, läääääääänge"-nivån vilket för mig är ett stort kliv uppåt i effektivitet. Mycket bättre att verkligen stirra ner dem, än att blänga med aktiva miner och sen släppa det för fort. :up::D
Det som kommer med åldern är åtminstone för mig att jag ger fullständigt fan i om jag anses vara en bitterfitta eller inte. Då går det att få rätt krut i blicken.
 
Eftersom jag har uppnått den gyllene medelåldern så kan jag bara hålla med Petruska, det är faaaaaaan så mycket bättre. Jäklar i min låda om jag kommer på en slemmig snubbe med att glo, då spänner jag bara den onda lärarinna-tantblicken i dom, och voilà, problemet löst. Oj vad livet faktiskt har blivit så mycket enklare med åren när jag tänker efter.
 
@Mammas Det är hemskt att det verkar följa med så år efter år att ju yngre, ju mer utsatt. Och ändå har vi aldrig kämpat så synbart för våra rättigheter som nu. Vågar inte ens tänka på hur långt fram i tiden vi talar om den förändringen. Att känna sig som ett objekt är otroligt vidrigt och i stället för att känna avsky för den som utsätter en, klandrar man sig själv. Man vill inte bli genomsökt med den blicken, oavsett vilket syfte som finnes. Med lite mer kött på benen så ser man ju mycket mer idag som man inte gjorde som yngre och ibland vet jag inte om det är en för- eller nackdel faktiskt. Upplevde du att du som yngre blev mest utsatt av jämngamla personer eller utav äldre?

Känns som man kommer på massor av situationer som inte är ok vid närmre eftertanke :yuck:

Båda delarna skulle jag säga. Ofredande och sånt ute i samhället rätt blandat mellan äldre och jämnåriga. Men jag accepterade det på ett annat sätt, tyckte att det var jobbigt men "så det var" typ. Nu noterar jag det och ifrågasätter det på ett annat sätt.

Och ja, det är ju verkligen för många situationer när man råkat ut när man börjar tänka på det. :(
 
onda ögat räcker långt.
Det gör det - och när det inte räcker så biter man ifrån. Tre bra livsregler:

1. Ta ingen skit.
2. Ta ingen skit.
3. Ta ingen skit.

Min dotter brukar skratta när jag berättar om olika situationer från mina yngre dar och mina reaktioner då; hon tycker det är osannolikt att det är samma person. Man lär sig.
 
Tänk vilken cool tantgeneration vi kommer bli. Jag tycker faktiskt redan att det har blivit bättre nu när jag är nära 30, jämfört med för tio år sen.

Fast det kanske beror på att jag väljer sociala sammanhang på ett annat sätt idag...
På det sättet är det underbart att vara 50+.
Det är inte helt enkelt att köra över mig eller sätta sig på mig :D

Märker en tydlig skillnad på vad eleverna (vuxna invandrare) försöker gentemot min unga kollega, jämfört med mig.


I yngre dagar var jag mer undfallande även om jag inte tog så himla mycket skit då heller.
Minns plötsligt en gång när vi unga i byarna delade en taxi hem efter en utekväll. Jag klev av sist och fick ett erbjudande av chauffören att betala i natura istället för pengar. Avböjde men blev rätt arg - efteråt.
 
@tanten Just när det gäller aspekter av att vara kvinna och att hantera allting som har med kön och könsroller att göra, så ser jag enbart fördelar med att vara och bli äldre. Lättare att ta den plats jag behöver/vill ha och färre kränkningar från män, eller åtminstone mindre grova.

Enda nackdelen jag kan komma på är könsneutral: vanliga hälsonackdelar med åldrandet (som jag dock inte märker av ännu) samt ökad dödlighet bland jämnåriga (vilket jag tycker mig märka av).
 
Tänk vilken cool tantgeneration vi kommer bli. Jag tycker faktiskt redan att det har blivit bättre nu när jag är nära 30, jämfört med för tio år sen.

Fast det kanske beror på att jag väljer sociala sammanhang på ett annat sätt idag...
Jag är också snart 30 och oh ja vad mycket bättre det har blivit! Jag blir mindre och mindre kokobäng för varje år och omgivningens bemötande blir bättre och bättre (eh, kanske finns ett samband där). Därför tänker jag att det borde vara ännu bättre om ytterligare tio år, och tjugo, trettio... :love:

@Mammas, tjejer som är tonåringar/runt 20 är allmänt villebråd. Med jaktsäsong året runt och du behöver inte ens ha licens, typ. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp