Att vara mammig eller pappig...

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 4 910

Thera

Trådstartare
Ja, vad har ni för erfarenheter?

Har ni märkt av nåt alls hos era barn? Har det varit olika mellan syskon? Har det varierat i olika åldrar?

Vi har en liten 15-månaders hemma. Han har inte på något sätt varit varken mammig eller pappig.

Förrän i helgen, det var som att vända på en hand.

Rätt som det är får inte pappa gå någonstans utan att det blir gråt och tandagnisslan. Om jag försöker plocka upp honom i famnen slänger han sig efter pappa, eller hänger fast i hans byxben. Och mammans hjärta blöder... :cry:

Nu har jag dessutom börjat jobba, har jobbat sen i måndags och pappa är hemma. Får inte ens ett leende när jag kommer hem, det är mer "jaha", sen hänger vi efter pappa igen..

Någon som vill delge sina erfarenheter och kanske ge mig lite hopp? :bow:

Jag vill ju ha tillbaka min lilla gosunge!

Sv: Att vara mammig eller pappig...

Det började märkas en skillnad mellan mamma och pappa hos vår son när jag började jobba (han var då ca 7-8 mån). Jag ammade fortfarande då, annars hade jag nog varit helt utesluten av sonen. ;)

I mars blir han två år och för det mesta är det fortfarande pappa som är favoriten. Jag går precis lika bra om vi är själva, men är vi båda med så väljer han oftast pappa. Att det är så nu tror jag helt enkelt beror på att pappa har skött hans omvårdnad på ett annat sätt än jag de senaste dryga halvåret (då jag nu är höggravid och har haft en väldigt jobbig graviditet).

Vi har inte lagt någon jätteenergi på att få bort pappigheten nu, utan jag tänker ta tag i att vi får egentid (jag och blivande storebror) när bebisen är ute. Jag tror det är det som behövs helt enkelt. :)

Det där är klassiskt vad jag har hört (att det känns som om barnet vänt en ryggen när man börjat jobba). Om jag minns rätt är analysen att barnet egentligen saknar dig.

Själv kan jag utan att överdriva säga att min stora tjej (6 år) föredragit pappa en handfull gånger och min lilla (3,5 år) aldrig. I vårt fall tror jag det grundar sig i att min man varit väldigt lite föräldraledig med barnen (aldrig ensam med barn två t.ex), detta kombinerat med min egen empatiska och tålmodiga läggning jämfört med min mans korta stubin och hetsigare temperament. Då blir det nog så av bara farten?

Här var det helt tvärtom mot vad ni berättar. Mitt barn är 1,5 och jag började jobba när han var 8 månader. Hans pappa var därefter hemma fram till december då det var dags att börja i förskolan. Han var ganska mammig fram till jag började jobba men därefter var det bara mamma som gällde. Han var som klistrad på mig kvällar och helger. Pappa dög aldrig och han kunde börja gråta ifall vi satt alla tre och jag gick ut ur rummet. Sen han började förskolan har det konstigt nog blivit bättre. Mamma är fortfarande bäst men han har blivit mer självständig rent allmänt faktiskt.

Det där är klassiskt vad jag har hört (att det känns som om barnet vänt en ryggen när man börjat jobba). Om jag minns rätt är analysen att barnet egentligen saknar dig.

Själv kan jag utan att överdriva säga att min stora tjej (6 år) föredragit pappa en handfull gånger och min lilla (3,5 år) aldrig. I vårt fall tror jag det grundar sig i att min man varit väldigt lite föräldraledig med barnen (aldrig ensam med barn två t.ex), detta kombinerat med min egen empatiska och tålmodiga läggning jämfört med min mans korta stubin och hetsigare temperament. Då blir det nog så av bara farten?

"Problemet" i vårt fall var att han blev så pappig redan innan jag börjat jobba, annars är det ju som du säger klassiskt..
Sen på ett vis var det tur att han inte blev väldigt mammig lagom till min jobbstart.

Sen vet jag redan nu att pappa nog kommer bli den man går till när man vill ha något, men att han redan nu är sån pappagris känns sådär..

Här var det helt tvärtom mot vad ni berättar. Mitt barn är 1,5 och jag började jobba när han var 8 månader. Hans pappa var därefter hemma fram till december då det var dags att börja i förskolan. Han var ganska mammig fram till jag började jobba men därefter var det bara mamma som gällde. Han var som klistrad på mig kvällar och helger. Pappa dög aldrig och han kunde börja gråta ifall vi satt alla tre och jag gick ut ur rummet. Sen han började förskolan har det konstigt nog blivit bättre. Mamma är fortfarande bäst men han har blivit mer självständig rent allmänt faktiskt.

*känner igen*

KL
Vår äldsta var oerhört mammig ända upp i 2-3årsåldern. Så fort det var båda föräldrarna hemma så var det jag som gällde när det handlade om någon slags trygghet/ömhet. Leka med pappa gick bra, men tröstas, läggas, matas var det helst jag som gällde. När jag inte var där gick det förstås lika bra med pappa. Nu är han 5 år och nu är det pappa som "är nummer ett på listan" säger han själv. :D

Vår yngsta har varit lite mindre mammig, det har funnits mer av en acceptans och mer pappaintresse hos henne, men ändå föredragit mig för det mesta om båda är närvarande. Hon har också (som citerat ovan) blivit mycket bättre sen hon började förskolan; mer självständig allmänt på något vis. Hon är 1,5 år drygt.

Vi har delat föräldraledigheten helt lika. I praktiken har nog min sambo varit hemma MER med i alla fall äldsta. Jag var hemma tills han var ca 6,5 månader sen tog sambon över på heltid tills han var kring året, sen gick vi hemma varannan dag under ett drygt halvår till. Därefter jobbade min sambo 75% i ett års tid.

Den lilla var jag hemma med på heltid tills hon var 4 månader, sen jobbade jag 6 h vecka tills hon var 6 månader, sen gick vi omlott (varannan dag) tills hon var 8 månader och därefter var sambon hemma på heltid med båda barnen tills lilla var 1 år och 4 månader. Sedan dess jobbar vi båda, men är föräldralediga på onsdagar (vi tar varannan) så att barnen får en liten "vilodag" mitt i veckan med en förälder.
-------------------------------------
Jag har funderat en del över det där med mammigheten som vi ju ändå sett hos båda barnen; trots att vi aktivt valt att försöka få bästa möjliga förutsättningar för ett helt delat föräldraansvar.

Dels kanske amningen påverkat; jag delammade äldsta tills han var 13 månader och yngsta tills hon var 19 månader.

Dels så kanske det är så att det tyvärr oftast är jag som ändå tagit "tröstansvaret" i de flesta fall när vi båda ÄR hemma. Jag tror det blir en "ond cirkel"; sambon märker ofta att barnet inte VILL tröstas av honom och då blir det liksom enklare (och mindre sårande) att låta mig göra det bara. Och när de varit små har det varit SUPERsvårt för mig att bara sitta och lyssna på hur barnet skriker förtvivlat när/om pappa försöker trösta. Rent psykologiskt har vi väl tagit "den enkla utvägen" för oss båda. Men det skapar ju också ett slags vana...

Min sambo är en superbra pappa. Han har betydligt mer tålamod än mig och är mer tolerant än mig gällande vissa saker. Jag är en "strängare" förälder. Det är givetvis inte så att han är menlös och jag är en "tuktare", men om vi nu jämför just oss två så är det ändå jag som sätter mer gränser och han som tillåter mer. Jag kan tycka att han låter barnen "köra" mer med honom. Han är nog också mer rädd/tycker det är jobbigare med tårar och ilska och "lirkar" hellre. Jag kan tycka att tårar eller ilska liksom hör till att uppleva ibland som barn gentemot förälder.

Jag funderar lite om det ibland kan påverka det här med mammigheten. Att barnen på något sätt känner en annan slags trygghet med min "bestämdhet"; att de behöver den mer vid vissa tillfällen.

Läggningar och sånt har ibland velat "diskuteras" av barnen; VEM som ska lägga, men nu kör vi konsekvent varannan kväll mamma - varannan pappa. Vi har väl lärt oss på vägen... sambon fick jätteproblem att få stora att sova när han var pappaledig sina första veckor. Och det var nog så att jag tagit i princip 99 % av alla läggningar fram till dess. :crazy:

Min sambo är en superbra pappa. Han har betydligt mer tålamod än mig och är mer tolerant än mig gällande vissa saker. Jag är en "strängare" förälder. Det är givetvis inte så att han är menlös och jag är en "tuktare", men om vi nu jämför just oss två så är det ändå jag som sätter mer gränser och han som tillåter mer. Jag kan tycka att han låter barnen "köra" mer med honom. Han är nog också mer rädd/tycker det är jobbigare med tårar och ilska och "lirkar" hellre. Jag kan tycka att tårar eller ilska liksom hör till att uppleva ibland som barn gentemot förälder.

Exakt så har vi det också, tror det är rätt vanligt om man kollar på sig själv och sina vänner under uppväxten.

Men att han redan har genomskådat oss var inget jag hade räknat med... :cool::D

Och mammans hjärta blöder...

Nu har jag dessutom börjat jobba, har jobbat sen i måndags och pappa är hemma. Får inte ens ett leende när jag kommer hem, det är mer "jaha", sen hänger vi efter pappa igen..

Någon som vill delge sina erfarenheter och kanske ge mig lite hopp?

Jag vill ju ha tillbaka min lilla gosunge!

Din gosunge finns ju där, men vill gosa mest med sin pappa just nu, det kommer att ändra sig igen och igen och igen och sen vill han int egosa med nån av er. Jag hade inte haft ett blödande hjärta. Mina barn finns inte där för att bekräfta mig.

Din gosunge finns ju där, men vill gosa mest med sin pappa just nu, det kommer att ändra sig igen och igen och igen och sen vill han int egosa med nån av er. Jag hade inte haft ett blödande hjärta. Mina barn finns inte där för att bekräfta mig.

Någonstans inser ju jag också att det är fjantigt och småaktigt att känna så, men det känns faktiskt lite i mammahjärtat att man knappt duger att trösta längre, eller när han klamrar sig fast vid pappa när jag försöker ta upp honom i famnen. Bekräftelse eller ej...

Sambon hävdar att det kommer ändra sig många gånger om, men jag vet inte..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 703
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 617
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 016
Senast: lizzie
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
4 572
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår