Att vara sin egen

Jag Ă€lskar att va min egen chef. 😍 Men jag jobbar verkligen inte dygnet runt. Nu Ă€r jag visserligen halvtidssjukskriven, men nĂ€r jag jobbade heltid jobbade jag 8-13 ungefĂ€r mĂ„ndag till fredag. Fanns alltid efterfrĂ„gan pĂ„ jobb sĂ„ det var lĂ€tt att ta betalt. Är fortfarande lĂ€tt att ta betalt och lĂ€tt att fĂ„ nya uppdrag. Jobbluren ligger pĂ„ ljudlös nĂ€r jag inte jobbar, sms Ă€r fantastiskt. Revisorn sköter det trĂ„kiga. Jag Ă€lskar det! Har mycket frihet och möjlighet att ha min hund med mig jĂ€mt. Tid för hĂ€sten och annat. Saknar energin jag hade innan jag blev sjuk. Man hade bĂ„de mycket tid och pengar! Å jag blev inte sjuk av jobbet, det var den dĂ€r jĂ€kla coviden som satte kĂ€pp i hjulet... 😒

Nackdelen Àr vÀl att ingen sköter jobbet nÀr man Àr sjuk. SÄ det blir ju lite pussel. Men det har jag alltid haft med i berÀkningen och kunnat jobba in utan att schemat skulle bli helt galet. Man fÄr ibland hÀnvisa kunder till nÄgon annan om de inte kan vÀnta pÄ mig.
Det gÀller att tÀnka nÄgra steg före hela tiden och vÄga ta betalt för sina tjÀnster. Och faktiskt förstÄ att det Àr ett jobb, inte ens liv. Man behöver inte jobba hela tiden om man inte vill.
 
Nej, det Àr struntprat.
Det finns de som jobbar sÄ mycket, och mer, men det Àr inte nÄgon naturlag att man sliter livet ur sig bara för att man Àr egenföretagare. VÀrlden Àr mycket mer heterogen Àn sÄ.

Det finns egenföretagare i nÀstan alla branscher. Tillverkning och försÀljning av varor, import, försÀljning av tjÀnster, you name it. Blue collar och white collar. Med sunda och lÄngsiktigt bÀrkraftiga affÀrsidéer, med katastrofala ogenomtÀnkta och dödsdömda affÀrsidéer, och allt dÀremellan. Alla jobbar definitivt inte 12+ timmar om dygnet och tar ut pyttelön.

Jag har en egen firma sedan drygt 30 Är, periodvis har den varit försörjning och periodvis extraarbete. Ibland hÄrt jobb och lÄnga arbetsdagar, ibland precis tvÀrtom. Men inte för att just egenföretagarendet krÀvt det utan för att just den branschen krÀvt det. En stor andel av mina vÀnner och bekanta, inom och utanför yrkesgemenskapen, har egna företag. De skulle sÀga ungefÀr samma som jag. Administration kan vara begrÀnsad till helt basal löpande bokföring och fakturering, eller inte ens det om man lejer bort det, eller vara oerhört snÄrig och omfattande - beroende pÄ bransch.

Jag har identifierat en tydlig framgÄngsfaktor - att jobba med nÄgot man gillar och brinner för. Det brukar bli bÀst resultat dÄ, och lÀttast att hÀrda ut i perioder av motvind och uppförsbacke. AlltsÄ, vÀlja bransch/yrke först och sedan bygga ett företagande kring det. Inte tvÀrtom, börja med att "jag vill starta eget" och sen försöka hitta ett fungerande omrÄde.
Jo, fast min erfarenhet Àr att de första Ären tenderar att vara prÀglade för mÄnga nya egenföretagare av bÄde entusiasm, naivitet, extrem mÀngd arbetstid och ganska dÄlig ersÀttning (dvs man behöver ett hyfsat startkapital/reserver vid start om det Àr ens levebröd). DÀrefter finns det en stor spridning pÄ hur det utvecklar sig. En tredjedel lÀgger ned, en tredjedel till kanske borde lagt ned, resten hittar vÀgar till bra företagande som Àr pÄ riktigt lÄngsiktigt livskraftiga och hÄllbara företag.

NÀr vi startade jobbade vi extremt mycket och hade hyfsade intÀkter, men det var inte hÄllbart. SÄ vi valde att fokusera mer pÄ det som var kul, det som vi var riktigt bra pÄ, skÀra bort det som var taskig lönsamhet pÄ i förhÄllande till insats och halvera arbetsinsatsen för att nÄ hÄllbarhet. Det resulterar i betydligt lÀgre intÀkter, men det Àr ett aktivt val som man har förmÄnen att göra fritt som egenföretagare. HÄllbart, kul, nöjda kunder och lÄga intÀkter Àr sÄ mycket bÀttre Àn alternativet.

Men det Àr lite trist att till stor del stÄ utanför sociala skyddsnÀt, dÀr minsta sjukdomsperiod slÄr stenhÄrt mot inkomsten om den intrÀffar fel tid pÄ Äret. TvÄ telningar födda under tiden dÀr bara en förÀlder hade rÀtt till betald förÀldraledighet.

(Startade 2004 sÄ snart 20-Ärs-jubileum)
 
Uppfyller man arbetsvillkoren för att fÄ a-kassa om företaget inte bÀr sig och man mÄste lÀgga ner det?

Förut fanns ju smÄföretagarnas a-kassa men vet inte hur det Àr nu.
 
Jag blir mörkrĂ€dd av svaren i trĂ„den! 🙈 SĂ„ det Ă€r vĂ€l tur att bĂ„de min man och jag redan har företag.

Annars hÄller jag med @Snubbelfot. Der beror pÄ varifrÄn du startar, inom vilken bransch och hur affÀrsmodellen Àr uppbyggd. Vissa branscher Àr stentuffa, medan andra stÀller orimliga krav pÄ tillgÀnglighet och prestation, och Äter andra krÀver stora kapitalsatsningar i uppstartsfasen som mÄste tjÀnas in pÄ nÄgot vis.

Men min man har drivit eget (enmansföretag) i snart 6 Är, och han hade bra lönsamhet redan efter ett halvÄr. Han arbetar 8 h/dag, och Àr helt ledig pÄ helgerna om han inte vÀljer att ta extrauppdrag. Administrationen Àr betalning av fakturor, och bokföring vilket kanske tar 5 h/mÄnad i ansprÄk. Han tar ut en betydligt bÀttre lön och utdelning Àn vad han nÄgonsin kunnat fÄ som anstÀlld i samma bransch, han kan pÄverka sitt arbete och arbetsmiljö, och han tar semester ca. 8-10 veckor om Äret + nÄgra strödagar hÀr och var. Utan att nÄgon chef klagar. SÄ det gÄr att fÄ ett riktigt roligt och bra arbetsliv som egenföretagare!

Mitt företag Àr mer pÄ hobbynivÄ vid sidan om. Men det Àr ocksÄ ett alternativ för att tjÀna pengar pÄ nÄgot jag tycker Àr kul, men som inte krÀver en stor insats eller krav pÄ lönsamhet. VÀxer det sÄ vÀxer det, typ.

Vad gĂ€ller det sociala skyddsnĂ€tet sĂ„ Ă€r det sĂ„klart en brist, men mycket kan tĂ€ckas med försĂ€kringar. Fast vi har Ă„ andra sidan inte behövt nyttja det Ă€nnu sÄ 
 
Uppfyller man arbetsvillkoren för att fÄ a-kassa om företaget inte bÀr sig och man mÄste lÀgga ner det?

Förut fanns ju smÄföretagarnas a-kassa men vet inte hur det Àr nu.

Ja. (Finns sÀkert krav pÄ hur lÀnge man ska ha varit med och sÄ, men annars sÄ Àr konkurs/likvidering grund för ersÀttning)
 
Precis. Det Àr delvis dÀrför jag har sÄ svÄrt för att nÄ ut med mina böcker, tror jag. Jag Àr verkligen inte en sÀljande mÀnniska.... Jag har lyssnat till en del andra författare prata sig varma över sina böcker, och jag förstÄr verkligen inte hur de gör..... :nailbiting:

Du Ă€r alldeles för blygsam! Jag fick hem din andra bok igĂ„r eftermiddag, har lĂ€st ut drygt 400 sidor nu och vĂ€ntar redan pĂ„ en till uppföljare. :laugh: Är inte det ett skĂ€l sĂ„ gott som nĂ„got att prata dig varm för dina böcker?
 
Mitt företag jag hade ett (mkt kort tag) var i stort sett sjÀlvgÄende (intÀkterna fanns redan pÄ gÄrden) men det var ett helt företag att bara STARTA företaget. det var jobbigare att gÄ igenom allt som behövdes för byrÄkratin Àn det var att "driva" företaget. Det var förvisso inga "stora" summor men betalade i stort sett gÄrdens utgifter sÄ vi kunde leva pÄ vÄra andra inkomster vi hade sen tidigare. (hade heltidsjobb). Och det var bÀttre att köra gÄrden som företag och redovisa inkomster Àn att ta inkomsterna "svart"... DÀrav företaget frÄn början.
 
Jag gissar att det beror vÀldigt mycket pÄ vad man sysslar med. Vi driver tvÄ företag - ett AB dÀr min man jobbar som IT-konsult, han gÄr in som underkonsult hos större konsultfirmor som dÀrmed letar uppdrag Ät honom och dÄ han Àr senior med bred kompetens och Àr mycket bra pÄ det han gör sÄ Àr han rejÀlt eftertraktad och har direkt fÄtt ett nytt uppdrag nÀr ett tidigare varit pÄ vÀg att ta slut. Ibland har han haft flera olika erbjudanden att vÀlja mellan. Jag sköter den löpande bokföringen och den Àr vÀl inte direkt jÀttekomplicerad, vi tar sen hjÀlp med Ärsbokslutet eftersom det ska göras Ärsredovisning etc.

Sen driver vi ocksĂ„ ett sĂ„ kallat enkelt bolag, vilket Ă€r en variant av enskild firman men med tvĂ„ parter, vanligt vid tex jordbruksverksamhet. Vi bor pĂ„ en gĂ„rd och arrenderar ut mark samt maskinhall, dessutom driver vi hundverksamhet med en inomhushall och jag hĂ„ller kurser, samt att vi numera Ă€ven har ett litet vandrarhem och en handfull stĂ€llplatser. Har vĂ€l inte varit supersvĂ„rt att driva det heller, men att ta emot gĂ€ster i vandrarhemmet Ă€r betydligt mer krĂ€vande Ă€n att ta emot kunder som trĂ€nar i hundtrĂ€ningshallen - de senare sköter sig sjĂ€lva medan vi har lite mer jobb med vandrarhemmet. Även hĂ€r sköter jag den löpande bokföringen och har hjĂ€lp av en redovisningskonsult som gör Ă„rsbokslut etc eftersom det ska balanseras mot vĂ„r privata ekonomi. Kostar en del men vĂ€l vĂ€rt det!

Aktiebolaget som min man jobbar i Àr synnerligen okomplicerat att driva. Det andra bolaget Àr lite mer jobb med, pga att vi driver det hÀr hemma pÄ gÄrden. Vi har tex nÀstan alltid folk hÀr pÄ ett eller annat sÀtt - sommartid Àr det vandrarhemmet och stÀllplatserna som gör att det Àr folk hÀr dagligen, vintertid Àr det folk som trÀnar i inomhushallen och sen Àr bönderna hÀr frÄn och till under stora delar av Äret. Det Àr bÄde jÀttetrevligt och ganska jobbigt att alltid ha folk runt om sig tycker jag, som gillar att bo pÄ landet med lite avstÄnd till grannar. ;) Det beror dock vÀldigt mycket pÄ vad det Àr för mÀnniskor som Àr hÀr.... Bönderna Àr alltid trevliga och lÀttsamma, det Àr en kille som tagit över efter sin far och hans far hjÀlper fortfarande till rÀtt mycket. De sköter sig sjÀlva, Àr trevliga att prata med och Àr till stor nytta ocksÄ om vi behöver fÄ nÄgot tungt gjort, de har stora maskiner och hjÀlper oss gÀrna i mÄn av tid. Sen Àr det ju alla gÀster/kunder i vandrarhemmet/stÀllplatserna och trÀningshallen - en del Àr sÄ himla trevliga att man önskar att de stannade lÀngre, andra Àr man tacksam att de bara ska bo en natt. NÀr man hittar högar med hundbajs runt anlÀggningen, nÀr hundar har kissat inne i trÀningshallen, nÀr det sitter hundar och tokskÀller i bilarna ute pÄ parkeringen, ja dÄ Àr man rÀtt trött pÄ det hela, men de flesta sköter sig ju utmÀrkt och det blir mÄnga trevliga möten och tillfÀllen till pratstunder.

Vi lever delvis pÄ företagen - min man jobbar heltid i aktiebolaget och det Àr hans huvudinkomst, sjÀlv jobbar jag 80% som ekonomiadministratör pÄ en konsultfirma och utöver det gör jag ju bokföringen för företagen samt hÄller hundkurser och privattrÀning, det Àr dock inget jag tar ut nÄn direkt lön för.

Det tar ju en hel del tid att ta emot gÀster (det Àr som mest tidskrÀvande under juli, nÀr vi har vÄr semester...) och sen ska vi stÀda och fixa, reparera/underhÄlla och Àven försöka förbÀttra en del saker.

LÀgg till det tre hundar varav tvÄ brukshundar och att gÄrden Àr en gammal skÄnegÄrd som inte var i superskick nÀr vi köpte den för 9 Är sedan och ja... fritid, vad Àr det? :D

GÄrds/hund/gÀstboendeverksamheten drar vÀl inte in nÄgra supersummor, vi har haft rÀtt mycket kostnader för att anlÀgga allting men sedan nÄgra Är tillbaka gÄr vi i alla fall plus (och vi har tack och lov inte behövt ta nÄgra lÄn för verksamheten förutom för att lÀgga nytt tak pÄ vandrarhemmet). Den stora vinsten kommer vÀl den dagen vi sÀljer gÄrden misstÀnker jag.

Är det vĂ€rt det? Tja, det hĂ€nder att vi svĂ€r ve och förbannelse över allting men för det mesta Ă€r det faktiskt roligt och givande, pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt. :)
 
Min erfarenhet av egenforetagande ar den av den sjalvanstallada konsulten, sasom @Åsa A's man verkar ha det
Bade min arbetsgivare och vara kunder anvander oss av sjalvanstallda konsulter, och ligger man ratt i marknaden ar det ett skont gigg - standardkostnaden for en hyfsat erfaren t.ex. projektledare som anda kan jobba mer eller mindre 9-5 ligger kring ÂŁ600/dagen, men erfarna och seniora ledare kan ga for manga ganger det (den storsta siffran jag sett ar ÂŁ2200/dag), men da pratar vi jobb som mer eller mindre tar over livet.

Sen ar du ju ansvarig for allt pa den summan, skatter, pensions, sjukforsakringar osv, och semester och tider mellan jobb ar oavlonade - har du gott rykte och ligger i ratt industri kan du sitta ganska sakert, medans andra kan kampa med manader mellan jobb.
 
Du Ă€r alldeles för blygsam! Jag fick hem din andra bok igĂ„r eftermiddag, har lĂ€st ut drygt 400 sidor nu och vĂ€ntar redan pĂ„ en till uppföljare. :laugh: Är inte det ett skĂ€l sĂ„ gott som nĂ„got att prata dig varm för dina böcker?
SÄ HIMLA roligt att höra att du tyckte om bok nummer tvÄ ocksÄ :heart !!

NÀr man sitter pÄ sin kammare och skriver Àr det ju sÄ lÀtt att tycka att allting bara lÄter som skrÀp (och VEM ska vara intresserad av det hÀr).... :cautious:
 
Jag Ă€r min egen och firar i dagarna 3-Ă„rs jubileum. Jag skulle nog sĂ€ga att mycket av den administrativa Ă„tgĂ„ngen beror pĂ„ vilken typ av verksamhet som bedrivs. Jag jobbar som konsult med lĂ€ngre uppdrag vilket gör att den löpande bokföringen, faktureringen etc blir minimal. Även om det inte Ă€r mycket sĂ„ göra och egentligen gĂ„r fort sĂ„ skjuter jag gĂ€rna pĂ„ det sĂ„ gott som det gĂ„r. Men det Ă€r för att jag tycker att förvaltning och rutinmĂ€ssiga uppgifter Ă€r vĂ€ldigt trĂ„kigt! Jag skulle kunna lĂ€gga ut det - men jag Ă€r för snĂ„l, dessutom sĂ„ borde vĂ€l jag som ekonom kunna sköta detta sjĂ€lv....
Jag uppskattar att jag lĂ€gger ned 2h i mĂ„naden pĂ„ bokföring, fakturering, deklarationer och löneutbetalning. Årsbokslutet tar kanske 5 timmar, med alla avstĂ€mning, jag gör denna sjĂ€lv men anvĂ€nder mig av Ă„rsredovisning online.

Jag behöver inte lÀgga ned sÄ mycket pÄ försÀljning och marknadsföring, men det Àr viktigt att jag nÀtverkar för att hitta nya kunder, sÄ jag brukar gÄ pÄ en del evenemang, förelÀsningar trÀffar etc dÀr jag dels fÄr lÀra mig nÄgot nytt men ocksÄ trÀffa nya potentiella kunder sÄ jag ser det inte riktigt som marknadsföring.

Fördelen med att vara sin egen, jag vet inte vilken typ av tjÀnst det skulle vara för att jag skulle vÀlja att bli anstÀlld igen?

Det jag har lÀrt mig av min verksamhet under de Är jag har varit igÄng Àr att. - stressa inte om det blir en lugn period - njut av dem! Jag har en stabil kassa och i höst nÀr jag har trappat ned pÄ ett av mina uppdrag har jag kunnat jobba 50% vilket har varit en skön viloperiod efter 2,5 ganska intensiva Är med förÀndringsprojekt etc. Tidigare har jag varit lite stressad av mellanperioder men börjar nu bli lite mer rutinerad och vet med mig att passa pÄ att njuta, för snart sitter jag med hög belÀggning igen. Klart att drömmen vore att mer kunna styra mina lugna perioder till ex sommaren, men det fÄr komma nÀr jag Àr Ànnu mer etablerad.
 
Precis. Det Àr delvis dÀrför jag har sÄ svÄrt för att nÄ ut med mina böcker, tror jag. Jag Àr verkligen inte en sÀljande mÀnniska.... Jag har lyssnat till en del andra författare prata sig varma över sina böcker, och jag förstÄr verkligen inte hur de gör..... :nailbiting:
Vilka böcker Àr det? Jag blir jÀttenyfiken!
 

Liknande trÄdar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gÄ med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 016
Senast: Wille
·
Relationer TrÀffade en kille pÄ tinder för lite mer Àn ett Är sedan. Han bodde 5 h ifrÄn mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 346
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag funderar pÄ att gÄ ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt sÄ vi har dock rÀtt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 mÄnader beroende pÄ hur snabbt ÄterhÀmtningen gÄr. Det kÀnns vÀldigt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: enough
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp