Att vara suppleant

iNHALE

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden en suppleantposition inom en förening som är knuten till mitt jobb och där jag också är medlem genom jobbet. Jag har tackat ja (men ska såklart väljas in officiellt vid årsmötet senare i höst innan det är klart). Är det någon här som varit/är suppleant hos någon förening och kan berätta lite om hur ni tycker det är? Jag har aldrig varit verksam inom föreningsverksamhet tidigare men jag har förstått att man är en typ av ersättare när en ordinarie styrelsemedlem inte kan närvara vid någon form av styrelsesammankomst och att man då utför den personens uppgifter och i förlängningen har ansvar för eventuella beslut som man fattar vid det tillfället. Nu är det ju såklart väldigt olika från förening till förening men jag vill gärna ha lite generella erfarenheter från er som varit/är suppleanter. Något speciellt man ska tänka på? Hit me!
 
Beror på hur mycket ansvar man vill ta och hur föreningen fungerar.

I de styrelser jag suttit i så har suppleanter varit välkomna på alla möten. Tycker det kan bli knepigt att dyka upp på ett möte utan att ha nån som helst aning om kontext och förarbete för besluten.

Däremot har man inte ansvar om ordinarie är närvarande och man får inte rösta men väl delta i diskussioner.

/tanten - suttit i div. styrelser sedan 1975
 
Som suppleant har jag suttit med i alla möten, och yttrat mig vid frågor och omröstningar (även om det bara är ledamöterna som räknas, om alla är närvarande). Har även läst in mig på dagordning och aktuella frågor, sånt som skickas ut innan mötet. Som ordinarie ledamot har det inte varit någon skillnad, annat än vid röstning.
 
När jag satt som suppleant i en styrelse via jobbet så var jag med på alla möten. Om den jag var ersättare för var där hade jag inte rösträtt, vilket iofs aldrig hände jag kollade dock aldrig innan utan anmälde vara min närvaro. Det slutade med att vi bytte plats vid nästa årsmöte så jag blev ordinarie och h*n suppleant. Är säkert olika på olika ställen men att bara hoppa in utan någon kunskap skulle inte jag vilja göra
 
Jag har varit suppleant i ett par år. Jag är kallad till alla möten och de uppskattar att jag är med och diskuterar och kommer med input. Jag har inga direkta arbetsuppgifter om jag inte har valt att göra något särskilt projekt eller så om de ordinarie är där och har ingen rösträtt om jag inte kliver in som ersättare. Jag tycker det är svårt att hoppa in som ersättare om man inte suttit med på mötena innan så det är att föredra om den möjligheten finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp