Australian shepherd?

Alltså, jag har alldeles för mycket tankar och åsikter för att jag ska kunna få ner allt/få allt att kommuniceras ut på ett vettigt sätt :D . Men ett litet försök (det här kommer att bli en LÅNG novell, jag delar ev upp det i flera inlägg pga textmassa);

Jag börjar med en disclaimer; Det jag skriver gäller #inteallauppfödare och #inteallavalpköpare . Jag försöker så långt som möjligt prata generellt, vill inte gå in på individ/kennelbasis. Men min utgångspunkt är att aussies är en bruksras (med bakgrund i vall och vakt), den ska bevaras som en bruksras och vidareutvecklas som en bruksras, och jag tycker att det är förkastligt att avla eller köpa aussies utan att ta hänsyn till detta. Och då kan det bli lite kargt skriven text ibland, eftersom detta är en ras jag brinner för.

Och till TS @Roheryn, detta inlägg är inte på något sätt riktat mot dig personligen som eventuell valpköpare, utan det är en generell rant om aussies :)! Så du inte tror att jag dissar dig om jag låter hård och kärv!

Med det sagt;

Vi är inne på vår tredje aussie och vårt 12: e år med rasen. Jag - som söker en brukshund för träning/tävling och kapacitet för SM-nivå - tycker att det är en fantastisk ras och kommer alltid ha aussies. Min första aussie (min första brukshund) var KORAD, tävlade 5 SM (två lydnad och tre bruks) och tog 17 spårcert, och min man tog 2 agilitycert och plockade SM-pinnar med samma hund. Vår andra ( vår svåraste aussie hittills att komma underfund med träningsmässigt, men OJ vad jag har lärt mig saker med henne :D ) är KORAD, världens enda aussie som är uppflyttad till elitskydd, och hon har även certpoäng i elitspår och tävlar klass 3 i agility. Vår tredje flyttade hem till oss i oktober -20 som omplacering (fyllde 2 år i januari -21), ännu otävlad pga corona men en förbannat rolig hund att träna med och jag ser väldigt mycket potential i henne i både bruks och agility.

För mig är aussies generellt sett enkla, lättlärda, lättstyrda hundar, baserat både på mina egna och min bekantskapskrets med aussieekipage som är full med trevliga, arbetskapabla hundar (däremot inte sagt att allt alltid flyter på helt utan problem i vardag eller träning, givetvis stöter alla ekipage på problem av någon natur under hundens liv). Sen är jag väl medveten om att det som jag tycker är superenkelt och "inga problem", skulle kunna vara ett superstort problem och en jättestor svårighet för andra. Som ett (halvdåligt) exempel, så tycker jag det är sjukt enkelt att hålla mina aussies balanserade och mentalt nöjda, för jag älskar att vara ute i skogen och pyssla med spår/sök/upplet (som är grenar som aussies ofta har en naturlig fallenhet för och som ger dem känslan av riktigt arbete och nöjdhet därefter), medan någon som inte gillar bruksarbete skulle tycka det är ett fasligt jobb för att få hunden nöjd, och då kanske få en hund med mer stress/mer svårighet att koppla av osv. Jag tycker inte heller att det är ett problem med att en hund har skärpa och/eller vakt som kan behöva styras upp, medan det kan vara ett extremt problem för någon annan som inte vet hur de ska hantera det.

Tyvärr ser jag en tendens att allt för många uppfödare har alldeles för låga kriterier eller inte kan/vill se sin egna hunds (grava) brister (poängterar grava brister, för ALLA hundar har både större och mindre brister och fördelar, som man måste väga mot varann i fortsatt avelsarbete. Den perfekta hunden finns inte, och säger någon det så ljuger de ;) ) mentalt eller hälsomässigt när de avlar/funderar på avel på sina djur. Och även alldeles för många uppfödare som skiter i att det är en bruksras de föder upp, och håller på att förstöra rasen med att avla bort allt "jobbigt" (läs; arbetsegenskaper och andra egenskaper som en brukshund har) och försöker göra det till nån mellanmjölkssällskapshund (vilket alldeles för ofta gör att det poppar upp problem som ex att hunden kräver massa aktivering, men inte har "hjärnkapaciteten" att utföra det, vilket utmynnar i frustration och allehanda oönskade beteenden).

Jag personligen tycker att det är rent ut sagt skit att avla på bruksraser/arbetande raser utan att ta hänsyn till arbetskapacitet/arbetsförmåga/arbetsvilja. En bruksras SKA inte vara som en sällskapsras, den SKA inte vara slätstruken utan någon som helst arbetskapacitet/arbetsvilja för att vara ”enkel” så vemsomhelst ska kunna ha en, bara för att de gillar utseendet på den.

Och jag ser också tyvärr alldeles för många som köper en aussie och enbart går på att den ser söt och snäll ut, och inte har läst in sig på var rasen kommer ifrån och då inte har en aning vad de kan få i andra ändan av kopplet. Det är tyvärr alldeles för många aussies som faktiskt har fått sätta livet till för att valpköpare inte satt sig in i rasen och inte kunnat uppfostra hunden/ge hunden de ramar och den aktivering den behöver, och då heter det att hunden är kass mentalt och så avlivar de den, när det allt som oftast endast är en underaktiverad brukshund som tar på sig egna uppgifter i livet. Och även om det inte går så långt som till avlivning, så blir det ett svintråkigt liv för både hund och ägare, där allt är en kamp istället för att vara så kul som en hund förtjänar att ha det, och som man som ägare skulle ha med en hund som passar en.

Ex ser man tyvärr ofta i grupper folk som frågar "passar en aussie mig", beskriver ett hem/en vardag som knappt mina aktiva sällskapshundar skulle få utbyte av, får till svar att de nog borde titta på en annan ras, blir FÖRBANNADE för att folk säger så för det är så ELAKT och ELITISTISKT, köper en aussie ändå, och sen ca ett år senare kommer personen tillbaka och skriver att de har SÅÅÅÅÅ mycket problem med hunden etc etc....

Om jag ska generalisera, så hamnar tyvärr dessa personer även hos uppfödare som inte är så vidare noggranna med vad de avlar på och/eller inte bryr sig om att försöka bevara rasen som den brukshund den är, och då inte heller har några större kriterier om vart de säljer sina hundar (rätt vanligt nu också att folk köper oreggade aussies....).

(Nu kommer en disclaimer igen; GIVETVIS finns det hundar som faktiskt har något fel mentalt och där ägaren inte har haft en ärlig chans att få hunden att kunna fungera normalt. Men det är försvinnande få jämfört med den mängd som hade kunnat bli välfungerande, oproblematiska hundar i rätt hem)




Kortfattat och lite krasst; Jag skulle inte säga att aussies är svårare/sämre än de flesta andra raser. Dock hamnar de ofta i fel sorts hem, då de tyvärr är alldeles för söta för sitt egna bästa, så många som aldrig någonsin skulle vilja ha en brukshund med de egenskaper som finns hos ex schäfer, riesen eller malle köper ändå en aussie just på grund av deras utseende. Och att de pga sitt utseende är såpass lättsålda/eftertraktade så uppfödare kan få sålt i stort sett vad som helst och vissa då avlar på allt som kan ge valpar, så är den onda cirkeln mot rasens nergång igång...
 
Några punkter jag personligen tycker man ska tänka på om man funderar på att köpa aussie (några punkter väver in i varandra, men det får ni ta :D ):

  • Köp inte en aussie (eller någon annan form av bruks/jakt/arbetande ras) om man bara vill ha en enkel kompis som inte kräver så värst mycket. Inget fel alls i att bara vilja ha en sällskapshund/promenadkompis, men stort fel att köpa en arbetande ras och hoppas att man får en icke rastypisk. Mestadels för hundens skull för att den ska få ett så bra liv som möjligt, men också för ens egen skull. Det är inte kul att ha en hund man inte orkar med, en hund som kräver mer än vad man kan/vill ge, en hund som man inte kan styra upp som kan bli farlig för en själv/andra osv.

  • Köp inte valp av någon som avlar på icke rastypiska hundar, saluför dem som "sällskapshundar", "enklare sortens aussies" osv och inte avlar med arbetsegenskaper som en viktig punkt i sitt avelsarbete. Gynnar man dessa uppfödare så kommer rasen snart hamna i det läget som Collies har hamnat i, och det vore katastrof.

  • Köp inte valp från alldeles för unga avelsdjur, då har man oftast inte hunnit få någon vidare utvärdering hälsomässigt/mentalt/arbetsmässigt på kullen den kommer ifrån

  • Var medveten om att det är en bruksras med bakgrund i vall och vakt man köper. Allt för många är naiva och luras av aussiens gulliga utseende, det är inte alls ovanligt att det finns både skärpa och vakt i hunden. Var också medveten/beredd på att hundarna kommer kräva mer än att "vara med familjen" och få lite promenader/enkel trickträning. Får hunden inte tillräcklig/rätt balanserad aktivering kan det utmynna i ex utfall, överdrivet vaktande, stressbeteenden osv. Vilket är problembeteenden man ofta ser beskrivna i ex FB-grupper

  • Du behöver inte vara en expert på hundar och hundträning för att köpa en aussie! Men du behöver dels veta vad det är för ras du köper så du är förberedd på vad som kan finnas i hunden/vad den kommer kräva engagemangsmässigt, dels vara villig att ta hjälp om du stöter på problem som du inte kan lösa själv!

  • Innan man väljer uppfödare, läs på på rasklubbens hemsida gällande ex rasen ursprung, användningsområde, mentalitet. Där finns bl.a en MH- önskeprofil för aussien, och då kan man jämföra den med uppfödningarna från den uppfödare man är intresserad av. ALLA uppfödare säger att de föder upp "mentalt bra hundar för arbete", men det är tyvärr bara en liten del som verkligen gör det....

  • Titta på kraven för valphänvisning på rasklubbens hemsida, och utgå generellt från dessa som minimumkrav. Om uppfödaren inte uppfyller dessa, fundera på vilka krav det är som inte uppfylls och fråga uppfödaren om varför. Vissa frånsteg är ju mindre "allvarliga" än andra, men dra öronen till dig om det gäller frånsteg från valphänvisningen gällande ex social osäkerhet och kvarstående rädslor

  • Läs själv in dig på MH och MT så man själv kan tolka dessa protokoll och inte blint litar på vad någon säger. Det är en väldigt stor fördel med raser som måste göra MH för avel, då kan man lätt läsa sig till mycket om dem (till skillnad från raser som inte kräver någon mental utvärdering alls utan där man bara är utlämnad till uppfödarens åsikter). Aussies ska ha gjort MH innan de går i avel, och man får inte avla (registrerad avel) utan MH med kryss i alla rutor. Och sen ska man ju se till vad MHt säger, inte bara att hunden lyckats ta sig igenom med kryss i alla rutor oavsett var dessa kryss sitter...

  • Det är ett stort plus om hundar som ska gå i avel har gjort MT, eller iaf att flera nära släktingar har gjort MT. Kortfattat så visar MH hur den gröna hunden är, MT visar hur en hund med livserfarenhet är, ex kan skotträdsla utvecklas efter MH (eller en hund som är berörd på MH kan visa sig vara skottfast när den mognat till sig) osv.

  • Ta inte bara "hunden har gått både MH och MT" som en garanti för att hunden är bra mentalt. Läs på själv på hur hunden verkligen reagerade på MH och MT. Och återigen, kolla upp vilket resultat nära släktingar har på sina MTn. Den sammantagna släkten säger mer än en enda individ.

  • Köp inte valp efter hund med HD/ED-fel. Det finns så många fria aussies därute att det inte finns någon anledning att avla på hundar med fel. Och även om avelsdjuren är fria, kolla även uppsläkten runt omkring. Ex vad gäller höfter, att ett avelsdjur har A på höfter är lite skit samma om resten av kullen och släkten inte är fria (mestadels fria, någon c-höft hit eller dit skulle inte jag överreagera på) på höfterna.

  • Gå inte på att uppfödaren säger att hundarna är "avlade för arbete" om det finns extremt lite dokumenterad arbetsförmåga någonstans i stamtavlan/släkten . Många menar på att arbetskapacitet/arbetsvilja nedärvs automagiskt oavsett vad man avlar på, bara för att det är en bruksras... Men det är ju samma som med allt annat, avlar man inte på det så kommer det successivt försvinna

  • Tänk lite extra om du träffar på en uppfödare som inte kan berätta någonting om brister hos hundarna/släkten, utan allt bara är "perfekt". Tänk också lite extra om det kommer bortförklaringar gällande olika saker, som ex "hunden gjorde ett dåligt MH/MT pga (insert orsak)". Att en enl uppfödaren fantastisk hund skulle RÅKA gå ett MH på sin sämsta dag i hela livet, den sannolikheten är inte så himla stor.
Det finns säkert många fler punkter jag missat, men jag tror att jag fått med det mesta av det som jag brukar ge som råd till någon som funderar på att köpa en aussie :) !
 
Jag har en aussie som inte är helt enkel att leva med, och jag kommer vara sjukt noggrann med nästa. För nästa kommer definitivt också bli en Australian Shepherd.

Jag har träffat väldigt många trevliga aussies faktiskt. Spretig ras, men skulle absolut inte säga att alla är trevliga eller stressade.
Felskrivning längst ner. Ska givetvis "skulle absolut inte säga att alla är Otrevliga eller stressade"
 
Några punkter jag personligen tycker man ska tänka på om man funderar på att köpa aussie (några punkter väver in i varandra, men det får ni ta :D ):

  • Köp inte en aussie (eller någon annan form av bruks/jakt/arbetande ras) om man bara vill ha en enkel kompis som inte kräver så värst mycket. Inget fel alls i att bara vilja ha en sällskapshund/promenadkompis, men stort fel att köpa en arbetande ras och hoppas att man får en icke rastypisk. Mestadels för hundens skull för att den ska få ett så bra liv som möjligt, men också för ens egen skull. Det är inte kul att ha en hund man inte orkar med, en hund som kräver mer än vad man kan/vill ge, en hund som man inte kan styra upp som kan bli farlig för en själv/andra osv.

  • Köp inte valp av någon som avlar på icke rastypiska hundar, saluför dem som "sällskapshundar", "enklare sortens aussies" osv och inte avlar med arbetsegenskaper som en viktig punkt i sitt avelsarbete. Gynnar man dessa uppfödare så kommer rasen snart hamna i det läget som Collies har hamnat i, och det vore katastrof.

  • Köp inte valp från alldeles för unga avelsdjur, då har man oftast inte hunnit få någon vidare utvärdering hälsomässigt/mentalt/arbetsmässigt på kullen den kommer ifrån

  • Var medveten om att det är en bruksras med bakgrund i vall och vakt man köper. Allt för många är naiva och luras av aussiens gulliga utseende, det är inte alls ovanligt att det finns både skärpa och vakt i hunden. Var också medveten/beredd på att hundarna kommer kräva mer än att "vara med familjen" och få lite promenader/enkel trickträning. Får hunden inte tillräcklig/rätt balanserad aktivering kan det utmynna i ex utfall, överdrivet vaktande, stressbeteenden osv. Vilket är problembeteenden man ofta ser beskrivna i ex FB-grupper

  • Du behöver inte vara en expert på hundar och hundträning för att köpa en aussie! Men du behöver dels veta vad det är för ras du köper så du är förberedd på vad som kan finnas i hunden/vad den kommer kräva engagemangsmässigt, dels vara villig att ta hjälp om du stöter på problem som du inte kan lösa själv!

  • Innan man väljer uppfödare, läs på på rasklubbens hemsida gällande ex rasen ursprung, användningsområde, mentalitet. Där finns bl.a en MH- önskeprofil för aussien, och då kan man jämföra den med uppfödningarna från den uppfödare man är intresserad av. ALLA uppfödare säger att de föder upp "mentalt bra hundar för arbete", men det är tyvärr bara en liten del som verkligen gör det....

  • Titta på kraven för valphänvisning på rasklubbens hemsida, och utgå generellt från dessa som minimumkrav. Om uppfödaren inte uppfyller dessa, fundera på vilka krav det är som inte uppfylls och fråga uppfödaren om varför. Vissa frånsteg är ju mindre "allvarliga" än andra, men dra öronen till dig om det gäller frånsteg från valphänvisningen gällande ex social osäkerhet och kvarstående rädslor

  • Läs själv in dig på MH och MT så man själv kan tolka dessa protokoll och inte blint litar på vad någon säger. Det är en väldigt stor fördel med raser som måste göra MH för avel, då kan man lätt läsa sig till mycket om dem (till skillnad från raser som inte kräver någon mental utvärdering alls utan där man bara är utlämnad till uppfödarens åsikter). Aussies ska ha gjort MH innan de går i avel, och man får inte avla (registrerad avel) utan MH med kryss i alla rutor. Och sen ska man ju se till vad MHt säger, inte bara att hunden lyckats ta sig igenom med kryss i alla rutor oavsett var dessa kryss sitter...

  • Det är ett stort plus om hundar som ska gå i avel har gjort MT, eller iaf att flera nära släktingar har gjort MT. Kortfattat så visar MH hur den gröna hunden är, MT visar hur en hund med livserfarenhet är, ex kan skotträdsla utvecklas efter MH (eller en hund som är berörd på MH kan visa sig vara skottfast när den mognat till sig) osv.

  • Ta inte bara "hunden har gått både MH och MT" som en garanti för att hunden är bra mentalt. Läs på själv på hur hunden verkligen reagerade på MH och MT. Och återigen, kolla upp vilket resultat nära släktingar har på sina MTn. Den sammantagna släkten säger mer än en enda individ.

  • Köp inte valp efter hund med HD/ED-fel. Det finns så många fria aussies därute att det inte finns någon anledning att avla på hundar med fel. Och även om avelsdjuren är fria, kolla även uppsläkten runt omkring. Ex vad gäller höfter, att ett avelsdjur har A på höfter är lite skit samma om resten av kullen och släkten inte är fria (mestadels fria, någon c-höft hit eller dit skulle inte jag överreagera på) på höfterna.

  • Gå inte på att uppfödaren säger att hundarna är "avlade för arbete" om det finns extremt lite dokumenterad arbetsförmåga någonstans i stamtavlan/släkten . Många menar på att arbetskapacitet/arbetsvilja nedärvs automagiskt oavsett vad man avlar på, bara för att det är en bruksras... Men det är ju samma som med allt annat, avlar man inte på det så kommer det successivt försvinna

  • Tänk lite extra om du träffar på en uppfödare som inte kan berätta någonting om brister hos hundarna/släkten, utan allt bara är "perfekt". Tänk också lite extra om det kommer bortförklaringar gällande olika saker, som ex "hunden gjorde ett dåligt MH/MT pga (insert orsak)". Att en enl uppfödaren fantastisk hund skulle RÅKA gå ett MH på sin sämsta dag i hela livet, den sannolikheten är inte så himla stor.
Det finns säkert många fler punkter jag missat, men jag tror att jag fått med det mesta av det som jag brukar ge som råd till någon som funderar på att köpa en aussie :) !

Så informativt!
Jag är ju en sån där förstagångsköpare som läst på en del av det du skriver, men inte allt. Önskar jag läst något liknande innan jag köpte Ebba. Eller kanske inte, för då hade jag aldrig köpt henne 😂
Nåja, kan göra fler rätt nästa gång 😅
 
Så informativt!
Jag är ju en sån där förstagångsköpare som läst på en del av det du skriver, men inte allt. Önskar jag läst något liknande innan jag köpte Ebba. Eller kanske inte, för då hade jag aldrig köpt henne 😂
Nåja, kan göra fler rätt nästa gång 😅

Man kan ju inte veta allting från början, utan man lär sig så länge man lever :)! Och du gör ju verkligen ditt yttersta för att Ebbas och ert liv tillsammans ska bli så kul och utvecklande som det bara kan vara, grymt jobbat säger jag :)!
 
Man kan ju inte veta allting från början, utan man lär sig så länge man lever :)! Och du gör ju verkligen ditt yttersta för att Ebbas och ert liv tillsammans ska bli så kul och utvecklande som det bara kan vara, grymt jobbat säger jag :)!

Tack snälla! ❤️
 
Tack @Miao för uttömmande och informativt svar! Det var den här typen av information jag var ute efter.

Jag har nog landat i att jag inte ska ha en aussie, av den enkla anledningen att det inte är en arbetande hund jag i första hand vill ha, utan en familjemedlem. Jag är inte helt ovan vid bruksraser, har haft riesenschnauzer tidigare (så har haft min beskärda del av skärpa och vakt), men mitt intresse är inte att träna och tävla med hund, utan att göra det med häst och istället ha hunden som bästa kompis som glatt följer med i ett aktivt liv, inklusive ridturer. Och det känns, på ditt och andras svar, som om aussien kräver och ska kräva mer än så.
 
Några punkter jag personligen tycker man ska tänka på om man funderar på att köpa aussie (några punkter väver in i varandra, men det får ni ta :D ):

  • Köp inte en aussie (eller någon annan form av bruks/jakt/arbetande ras) om man bara vill ha en enkel kompis som inte kräver så värst mycket. Inget fel alls i att bara vilja ha en sällskapshund/promenadkompis, men stort fel att köpa en arbetande ras och hoppas att man får en icke rastypisk. Mestadels för hundens skull för att den ska få ett så bra liv som möjligt, men också för ens egen skull. Det är inte kul att ha en hund man inte orkar med, en hund som kräver mer än vad man kan/vill ge, en hund som man inte kan styra upp som kan bli farlig för en själv/andra osv.

  • Köp inte valp av någon som avlar på icke rastypiska hundar, saluför dem som "sällskapshundar", "enklare sortens aussies" osv och inte avlar med arbetsegenskaper som en viktig punkt i sitt avelsarbete. Gynnar man dessa uppfödare så kommer rasen snart hamna i det läget som Collies har hamnat i, och det vore katastrof.

  • Köp inte valp från alldeles för unga avelsdjur, då har man oftast inte hunnit få någon vidare utvärdering hälsomässigt/mentalt/arbetsmässigt på kullen den kommer ifrån

  • Var medveten om att det är en bruksras med bakgrund i vall och vakt man köper. Allt för många är naiva och luras av aussiens gulliga utseende, det är inte alls ovanligt att det finns både skärpa och vakt i hunden. Var också medveten/beredd på att hundarna kommer kräva mer än att "vara med familjen" och få lite promenader/enkel trickträning. Får hunden inte tillräcklig/rätt balanserad aktivering kan det utmynna i ex utfall, överdrivet vaktande, stressbeteenden osv. Vilket är problembeteenden man ofta ser beskrivna i ex FB-grupper

  • Du behöver inte vara en expert på hundar och hundträning för att köpa en aussie! Men du behöver dels veta vad det är för ras du köper så du är förberedd på vad som kan finnas i hunden/vad den kommer kräva engagemangsmässigt, dels vara villig att ta hjälp om du stöter på problem som du inte kan lösa själv!

  • Innan man väljer uppfödare, läs på på rasklubbens hemsida gällande ex rasen ursprung, användningsområde, mentalitet. Där finns bl.a en MH- önskeprofil för aussien, och då kan man jämföra den med uppfödningarna från den uppfödare man är intresserad av. ALLA uppfödare säger att de föder upp "mentalt bra hundar för arbete", men det är tyvärr bara en liten del som verkligen gör det....

  • Titta på kraven för valphänvisning på rasklubbens hemsida, och utgå generellt från dessa som minimumkrav. Om uppfödaren inte uppfyller dessa, fundera på vilka krav det är som inte uppfylls och fråga uppfödaren om varför. Vissa frånsteg är ju mindre "allvarliga" än andra, men dra öronen till dig om det gäller frånsteg från valphänvisningen gällande ex social osäkerhet och kvarstående rädslor

  • Läs själv in dig på MH och MT så man själv kan tolka dessa protokoll och inte blint litar på vad någon säger. Det är en väldigt stor fördel med raser som måste göra MH för avel, då kan man lätt läsa sig till mycket om dem (till skillnad från raser som inte kräver någon mental utvärdering alls utan där man bara är utlämnad till uppfödarens åsikter). Aussies ska ha gjort MH innan de går i avel, och man får inte avla (registrerad avel) utan MH med kryss i alla rutor. Och sen ska man ju se till vad MHt säger, inte bara att hunden lyckats ta sig igenom med kryss i alla rutor oavsett var dessa kryss sitter...

  • Det är ett stort plus om hundar som ska gå i avel har gjort MT, eller iaf att flera nära släktingar har gjort MT. Kortfattat så visar MH hur den gröna hunden är, MT visar hur en hund med livserfarenhet är, ex kan skotträdsla utvecklas efter MH (eller en hund som är berörd på MH kan visa sig vara skottfast när den mognat till sig) osv.

  • Ta inte bara "hunden har gått både MH och MT" som en garanti för att hunden är bra mentalt. Läs på själv på hur hunden verkligen reagerade på MH och MT. Och återigen, kolla upp vilket resultat nära släktingar har på sina MTn. Den sammantagna släkten säger mer än en enda individ.

  • Köp inte valp efter hund med HD/ED-fel. Det finns så många fria aussies därute att det inte finns någon anledning att avla på hundar med fel. Och även om avelsdjuren är fria, kolla även uppsläkten runt omkring. Ex vad gäller höfter, att ett avelsdjur har A på höfter är lite skit samma om resten av kullen och släkten inte är fria (mestadels fria, någon c-höft hit eller dit skulle inte jag överreagera på) på höfterna.

  • Gå inte på att uppfödaren säger att hundarna är "avlade för arbete" om det finns extremt lite dokumenterad arbetsförmåga någonstans i stamtavlan/släkten . Många menar på att arbetskapacitet/arbetsvilja nedärvs automagiskt oavsett vad man avlar på, bara för att det är en bruksras... Men det är ju samma som med allt annat, avlar man inte på det så kommer det successivt försvinna

  • Tänk lite extra om du träffar på en uppfödare som inte kan berätta någonting om brister hos hundarna/släkten, utan allt bara är "perfekt". Tänk också lite extra om det kommer bortförklaringar gällande olika saker, som ex "hunden gjorde ett dåligt MH/MT pga (insert orsak)". Att en enl uppfödaren fantastisk hund skulle RÅKA gå ett MH på sin sämsta dag i hela livet, den sannolikheten är inte så himla stor.
Det finns säkert många fler punkter jag missat, men jag tror att jag fått med det mesta av det som jag brukar ge som råd till någon som funderar på att köpa en aussie :) !
Jag tycker det är så trist att rasen bara blir mer och mer uppdelad! Där vi bor får jag ofta frågan om det verkligen är en aussie jag har, de andra aussierna är ju mycket större och fluffigare och skäller mer, gör utfall mm.
Det var mitt eget största argument till att köpa aussie - hur ska jag kunna hitta en uppfödare jag vill köpa av som inte redan har en kö som gör att jag som förstagångs-aussie-ägare inte blir nedprioriterad?

Löste det genom att instruktören på klubben, vars aussie jag verkligen gillar skulle låta uppfödaren ta en kull på henne. Blev rekommenderad att få köpa och har nu precis den hund jag ville ha och föreställde mig att en aussie ska vara :heart

Men hur gör man för att komma rätt in i olika raser? Känns verkligen som en djungel och man ska förutom egen koll även ha tur och kontakter.
 
Men hur gör man för att komma rätt in i olika raser? Känns verkligen som en djungel och man ska förutom egen koll även ha tur och kontakter.
Ett tips (de åren som inte är corona år ;) ) är ju att hänga med på rasklubbarnas aktiviteter och efterlysa folk med rasen man är intresserad av. Träffa massor av hundar i rasen och notera vilka linjer man är intresserad av och skaffa kontakter i rasen helt enkelt.
 
Ett tips (de åren som inte är corona år ;) ) är ju att hänga med på rasklubbarnas aktiviteter och efterlysa folk med rasen man är intresserad av. Träffa massor av hundar i rasen och notera vilka linjer man är intresserad av och skaffa kontakter i rasen helt enkelt.
Ja, det var ju det där med kontakter :)
Svårt att komma åt i vissa raser och ännu svårare som läget är just nu såklart.

Jag lär mig mest om olika raser genom att betrakta dem på klubben (BK). Men då är det ju enstaka individer och behöver inte alls vara rasspecifika, både åt det bättre och sämre hållet. Det är en djungel att köpa hund tycker jag, kanske också för att man har så stora förväntningar på hur det ska bli.
 
@Miao, otroligt intressant även för mig att få läsa ett så extremt välskrivet svar! Sådana inlägg borde finnas om alla raser som någon någonsin frågar om.

@farin, ett bra sätt att få bra koll på raser är ju bland annat buke ;) Det är ju lätt att fråga här efter kunskap, kontakter och referenser. Här kan du ju dessutom kolla vad folk skrivit tidigare och se om de verkar ha en enlig dig sund hundsyn. Jag har själv fått visa upp salukin för många just genom buke, flertalet som aldrig skrivit här har ändå sett mina inlägg och tar kontakt för att de vill veta mer. Det tycker jag är jättekul!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 771
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 916
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp