Australien Shepherd

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Pacific
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 959
P

Pacific

Jag tror det är den rasen jag menar den svanslösa mellanstora vallhunden?

Hursomhelst, berätta om rasen för mig. Hur är den i psyket är, hur mkt aktivering behöver den. är den lättlärd. Ja allt. Ös på med massa info.

Sv: Australien Shepherd

Min mor har en. En tik på 5 år.

En trevlig hund. Snabblärd, lyhörd och otroligt snäll mot de hon känner.

Just den här tiken är ganska vaktig av sig, jag vet inte om det är rastypiskt. Jag kan inte så mycket om rasen.

Jag upplever henne som en rolig och humoristisk hund i alla fall.
Jag skulle inte ha något emot att ha en i framtiden!

Svanslös?
12397.jpg

Många har en helt normal svans ;)

De kräver en del aktivering och kan vara lite väl vaktiga enligt mitt tycke.

Aussien är ju en vallhund och de flesta vallhundar behöver ett "jobb" att utföra. De är inga direkt soffhundar, de behöver rejält med aktivering. Skulle kunna tänka mig att de är som border collien i psyket, lite mildare kanske.

Jag är själv mycket inne på denna ras. Dock ska inte mentaliteten tydligen vara den bästa efter vad jag har fått höra pga liten avelsbas här i Sverige, så MH-testade föräldrar/förfäder är ett måste för mig. De är som sagt vallhundar, och kräver alltså en hel del aktivering, och har även vakt i sig. Finns med både svans och utan, i flera underbart läckra färger! :angel:

Själv måste jag fundera ett tag till, min kusins kompis mamma *erhm* föder upp så jag ska nog be om att få ta mig en titt där. Såg en häromdagen på stan, en redmerle (precis som jag vill ha :love: ) och det gjorde ju knappast suget lugnare!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 380
Senast: ildiko
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 884
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 277
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 306
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst