Australiensiska "säkerhets"stigbyglar?

Fibusen

Trådstartare
Har ett par sådana på min sadel,men efter att ha hört att dom är nästan farligare än helt vanliga stigbyglar så börjar man att fundera...

Har en relativt nyinriden unghäst,så man vill ju ha någorlunda grejer,utifall han hoppar och skuttar,och man flyger av,vill gärna undvika att fastna så gott det går... :D

Har hafft vanliga stigbyglar,samt dom med snodd på,och de gånger jag flygit av så har jag aldrig fastnat.

Köpte Australienska dels för att jag tycker dom är finare än snoddisar,och att jag tänkte att "dom GÅR ju inte att fastna i",men tydligen så gör folk det,ganska ofta... Hade snoddisar innan,men efter skräckhistorier om att skon fastnat på nått sätt i pluppen där snodden fästs,så slängdes dom...

Sv: Australiensiska "säkerhets"stigbyglar?

Jag har märkt att det är viktigt att ha rätt storlek. Vid något tillfälle har jag fastnat med stålhätteskorna i stigbygeln, det var inte vid olyckstillfälle utan när jag skulle av. Det GICK INTE att få ut foten helt enkelt! Rätt läskigt, även om det inte hände något.

De var köpta till mina stövlar, skorna var i lästen och med stålhättan bredare och fastnade alltså i böjen, eftersom den lutar svagt inåt.

Jag har fastnat i sådana stigbyglar som du pratar om (autraliensiska) men då hade hästägaren satt böjen åt fel håll!

Detta måste man tänka på om man någon gång låter någon liten ryttare rida för snurrar man stiglädret genom stigbygeln så blir stigbygel vänd.

Jag har hört den ena skräckhistorien efter den andra, så jag har köpt mig ett par kwick-out.

Islandsstigbyglar funderar jag på, som har böj åt bägge håll. Det blir ju ganska stor yta för foten att rotera i om man åker av.

För egen del tycker jag att stigbyglar med böj ger dåligt stöd åt foten, men det beror nog mest på mig själv. Vet att andra inte upplever det så.

Jag tycker att australiensiska inte är bra så jag har åxå kwick out.

Jag har hört den ena skräckhistorien efter den andra, så jag har köpt mig ett par kwick-out.
Jag har haft ett par kwick-out, men kastade dem efter att de löst ut när jag red lätt i trav en gång. Jag åkte i backen direkt eftersom ena foten bara "försvann" under mig.

Det har jag hört av en hel del,så jusst därför så har jag inte velat köpa dom heller,med tanke på det höga priset också dessutom så ska det ju funka till 100%.

Jadu,jag vette tusan vad man ska ha för stigbyglar..

Det har jag hört av en hel del,så jusst därför så har jag inte velat köpa dom heller,med tanke på det höga priset också dessutom så ska det ju funka till 100%.

Jadu,jag vette tusan vad man ska ha för stigbyglar..
Jag har skaffat mig westernfendrar och kommer inom kort köpa ett par Flexride - som både är skonsamma för knät och har en "korg" för tån så foten inte kan glida igenom :)

jag har aldrig haft några problem med mina och har aldrig fastnat...och jag har druttat av många gånger....

Jag har haft ett par kwick-out, men kastade dem efter att de löst ut när jag red lätt i trav en gång. Jag åkte i backen direkt eftersom ena foten bara "försvann" under mig.

Jag tror inte att det finns någon stigbygel som är 100% säker.
Hellre att jag drattar av än att jag sitter fast o blir släpad efter.
Dessutom misstänker jag att kwik-out är som de med snodd, att de blir sämre allt eftersom man använder dem och så riskerar man att plattan man har foten på böjer sig till slut och kanske tom går av.

Men, jag tror som sagt inte att någon stigbygel är 100% säker.

Jag tror inte att det finns någon stigbygel som är 100% säker.
Nej... jag håller nog med dig där. Det skulle vara dem med tåkorg då - men då gäller det ju att tåkorgen sitter fast ordentligt. Men visst är stigbyglar alltid en risk.

Jag har islandsstigbyglar, funkar förträffligt! Har inte fastnat en enda gång, och jag har åkt av en del. Tycker inte att jag tappar dem när jag rider speciellt ofta heller, vilket kanske skulle kunna bli följden.
Sedan tycker jag faktiskt att de är snygga, passar till min spanska sadel.

Har kastat mina stigbyglar med snoddar och köpt ett par Sprenger bow balance. Visst, de är dyra, men det är de enda jag tycker verkar riktigt säkra.
Jag har dock aldrig fastnat i mina snoddstigbyglar iofs, men jag har hört så många skräkhistorier. Både om dessa med snodd, men även om de australiensiska.

Har också islandsstigbyglar, skaffade dem för att jag har en skadad fot och har svårt att vrida ut foten, men har också tänkt på att de är "öppna" åt båda hållen och kanske lite svårare att fastna i. Men, som sagt, allt kan hända....

Jag har fastnat i sådana stigbyglar som du pratar om (autraliensiska) men då hade hästägaren satt böjen åt fel håll!

Detta måste man tänka på om man någon gång låter någon liten ryttare rida för snurrar man stiglädret genom stigbygeln så blir stigbygel vänd.

Det stämmer inte, ridskolan har australiensiska stigbyglar och dom hamnar inte åt fel håll när man snurrar lädrena..

*kl*

enda sättet att inte fastna med foten är nog att inte ge sig upp sadel från första början.

jag har aust.byglar och är jättenöjd. nån större skillnad från mina (eller andras) byglar märker jag inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka