Bukefalos 28 år!

Autoimmun sjukdom?

S

smartie

Min älskade fyraåriga schäferhane drabbades före jul av klåda på nosen och skorv och små sår på läpparna. Besök hos veterinären som sa att det förhoppningsvis berodde på att han stoppat näsan i något han inte borde, eller fått ngt sår på annat sätt, som orsakat infektion som inte ville läka. Dock berättade han också att om vi har otur så kan det vara första symtomen på en autoimmun sjukdom som börjar just så här. Fick alltså kortisontabletter som skulle tas i fyra dagar. Hunden blev bra och matte glad, men, ve och fasa, upptäckte igår ett nytt sånt där sår precis på gränsen mellan hud och slemhinna på läppen. Tycker också att han blivit tunnhårig på nosryggen och runt ögonen. Har alltså beställt ny tid hos vet, där man förm kommer att göra ngn hudbiopsi.

Jag har ÅNGEST! Någon som vet/har erfarenhet av denna sjukdom? OM det nu visar sig att det är den sjukdomen, så går det tydligen att behandla med kortison och ev cytostatika, men hur bra är det i längden???

Snälla ni som vet något om detta, SKRIV!
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig med några svar, men sjukdomen kallas ibland för schäfernos. Något som drabbar schäfer då och då. Vet inte varför och har aldrig råkat ut för det med egna hundar, dock hade vi en bekant som hade blandis med inslag av schäfer som drabbades. Hon fick behandling och blev bra på några veckor och det har än så länge inte kommit tillbaka. Det var 2-3 år sedan.
 
Vad tråkigt att din hund mår dåligt. Jag skickar här en länk (du får kopiera den om den inte funkar) till ett nummer av Doggy där de i en artikel beskriver olika autoimmuna sjukdomar/tillstånd. Där kan du läsa om autoimmuna hudsjukdomar, som låter mycket som det du beskriver.

Länken: http://www.doggy.se/doggy_rapport/rapport0499.pdf

Annars har jag hört att schäfrar ofta får problem med sköldkörteln (eller vad det hypofysen, eller tallkottkörteln :confused:? Nåja, någon körtel) och då drabbas av utslag och främst fläckvis pälslossning. Träffade en tjej med en sådan hund på djursjukhuset för några månader sedan. Behandlingen hade varit tuff, men han var nu "frisk" (under medicinering). Det krävs dock att man åker och tar blodprov emellanåt för att hålla koll på hundens sjukdom. Fast jag tycker din hunds problem låter mer som en autoimmun sjukdom än det som den här tjejens hund hade. Hon beskrev det som att "en dag reste sig hunden upp ur sin korg, och kvar låg pälsen :eek:".

Jag önskar dig och din hund lycka till! Hoppas han blir bra eller att ni åtminstone hittar ett smärtfritt sätt att hålla sjukdomen i schack. Är det en autoimmun sjukdom räcker det nog med en liten dos kortison livet ut, eftersom han tidigare verkade svara på behandlingen. Cytostatika är nog tänkt som en nödlösning och något som man enbart behandlar med (i små doser) en kort period. Cytostatika mår man ju fruktansvärt dåligt av och det vore ju plågeri att ge större doser under en längre tidsperiod. Användningen av cytostatika får man väga mot hundens livssituation i övrigt. Klarar hunden av mentalt att må dåligt en kortare period för att få ett fullgott liv senare, eller kommer hunden må så dåligt att han/hon aldrig kommer bli sig lik? Man får helt enkelt väga för och nackdelar med sådan behandling och avgöra om ens hund är tillräckligt mentalt stark för att klara det psykiskt. Men som sagt, förmodligen blir inte cytostatika ens aktuellt utan din hund klarar sig på kortison (obs. stor dos kortison under lång tid är inte att rekommendera).
 
Tack, snälla ni, för stödjande rader och lite info. Verkar ju som att han förhoppningsvis skulle kunna leva ett "fullvärdigt" liv även om det nu visar sig att han har sjukdomen - PUH!

Svara gärna flera som vet något!
 
Det låter som pemphigus. Det sätter
sig ofta vid nos och mukokutana övergångar
(mellan slemhinna och hud, t.ex. mungipor)
Autoimmun betyder att kroppen reagerar på
sina egna celler och tror att de är främmande
och försöker att bekämpa dem.
Livslång behandling med corticosteroider (kortison)
håller sjukdommen i schack genom att dämpa
immunsystemet.
 
Det låter som pemphigus. Det sätter
sig ofta vid nos och mukokutana övergångar
(mellan slemhinna och hud, t.ex. mungipor)
Autoimmun betyder att kroppen reagerar på
sina egna celler och tror att de är främmande
och försöker att bekämpa dem.
Livslång behandling med corticosteroider (kortison)
håller sjukdommen i schack genom att dämpa
immunsystemet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har haft återkommande besök hos veterinären sedan vår samojed 3,5år var 4 månader gammal. Återkommande öroninflammtioner...
2
Svar
27
· Visningar
3 753
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Efter att ha läst tråden om den sjuka greyhounden, av Alexanda_W, funderar jag på min whippet. Båda dessa raser ligger i farozonen eller...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp