Avbetalning dräktig häst - hjälp

gadriel

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd och tips av er.

I våras sålde jag min häst till en tjej jag känner lite grann. Hon såldes på avbetalning där hon skulle betala minst 1000 kr/månad och hästen ska vara betald senast 31 december 2011.

I kontraktet har vi skrivit "Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts."

Nu till saken...hästen är dräktig sen i våras.

Hur gör man om köparen bryter mot kontraktet och inte betalar det vi kommer överens om? Och hur gör vi med fölet om inte hästen är betald innan det kommer?

Hittills har hon skött sin del men det finns anledningar att tro att hon ev kommer backa ur eller inte betala som hon ska och därför vill jag prata med henne om hur vi löser en sån situation och ev skriva nytt papper på det.

Så vitt jag vet så får man väl inga pengar tillbaka när man avbetalar saker, har man väl köpt ex en tv så får man väl helt enkelt betala av den oavsett man ångrar sig eller inte?

Sv: Avbetalning dräktig häst - hjälp

Det är alltså nya ägaren som tagit henne till hingst med min tillåtelse (ja det var säkert dumt gjort menmen, nu är det som det är).

Tjejen står även på försäkringen och står för alla ev skador, kostnader mm, hon har henne som sin men står inte som ägare på henne förrän hon är betald.

Ingen aning om vad som gäller, det är lite det som är problematiken med att sälja hästar, speciellt på avbetalning av vad jag förstått. Det som gäller vid ett tillfälle gäller inte vid nästa!

Så tänk igenom hur du Vill att det ska bli, skriv ner ett kontrakt som tar upp det och sen pratar du med henne och får hennes underskrift på kontraktet.

Trisst att det ser ut som om det ska bli problem.

Frågan är, har du möjlighet att ta tillbaka hästen? Och har du möjlighet att ta emot fölet?

Vill du ta tillbaka stoet men inte har möjlighet att behålla fölet (länge) så kanske det är en möjlighet att ta tillbaka stoet, sedan får köparen antingen bli ägare till fölet eller så säljs det. Givetvis får köparen stå för extra utgifter iom dräktighet, fölning och fram till avskiljning betala för fölets omkostnader.

Hur har det gått?

Jag hade ju en d-ponny i början av året som jag fick sälja tillbaka till förra ägaren då hon verkligen INTE funkade i flocken. De har betalt 2000:- av de 10000:- änsålänge :(
Skickade nyss Kronofogden på dem. Blir så jäkla less!

Ja alltså har ni skrivit in i kontraktet att de pengar som betalats tillfaller dig i händelse av att köpet inte fullföljs så är det ju så.

Beträffande fölet så kan du inte göra anspråk på detta, däremot kan fölägaren stå för kostnaderna för stoet under tiden till fölning samt fram till avvänjning om stoet skulle gå tillbaka till dig pga utebliven betalning.

Fast hur gäller det där egentligen? Stoägaren står ju som uppfödare på fölungen om dom inte har giltigt fodervärdskontrakt eller liknande? iaf hos ASVH.. Men logiskt borde ju vara att dom som äger fölungen ska betala omkostnaderna för stoet

Kan eller ska "köparen" stå för stoets omkostnader?

Ska är ju egentligen självskrivet, men om köparen inte kan betala hästen så är ju frågan om köparen kan betala kostnaderna för fölet fram till avvänjning.

Fast hur gäller det där egentligen? Stoägaren står ju som uppfödare på fölungen om dom inte har giltigt fodervärdskontrakt eller liknande? iaf hos ASVH.. Men logiskt borde ju vara att dom som äger fölungen ska betala omkostnaderna för stoet

Jag vet inte hur man har i andra rasföreningar när det gäller vem som står som just uppfödare, för vår ras är det möjligt att stå som uppfödare även om man bara lånat stoet i ett "fodervärdsavtal". Men det är kostnaderna som avgör, i det här fallet har köparen betalat för att fölet ska hamna där det är, och dessutom med säljarens goda minne. Påtar man sig då fortsatta kostnader så är tillfaller fölet köparen.

Ja alltså har ni skrivit in i kontraktet att de pengar som betalats tillfaller dig i händelse av att köpet inte fullföljs så är det ju så.

Beträffande fölet så kan du inte göra anspråk på detta, däremot kan fölägaren stå för kostnaderna för stoet under tiden till fölning samt fram till avvänjning om stoet skulle gå tillbaka till dig pga utebliven betalning.

Jag tycker det är fruktansvärt intressant hur ni Moderatorer hela tiden i varenda såkallad tvist på Forumet kan med sådan säkerhet utala er om varje enskilt fall .!?!?

Är ni jurister och har all fakta på era fötter för att göra era klara Domslut * att så är det minsann*......

Dessutom om man nu har så stor erfarenhet av rättfall och kan utala sig så kanske man ska ta och hänvisa till olika rättsfall ?
Annars har man ingen grund till sina påståenden ,.

Mia

Senast ändrad:

med tanke pa att i vissa av fallen ar moderaterna jurister (?) och langtid hastmanniskor med olika raser av hastar och kanske stott pa dessa problem i livet, sa berattar de vad DE har gjort/hant/upplevt i tidigare situation.
Nej det kanske inte stammer helt med denna traden, med tanke pa att TS inte har postat kontrakt, men de anvander sig av den information som har framlagts..
PLUS, och har gissar jag men, har en kansla att moderaterna i fraga ar manniskor som ar "lite aldre" and den normala postaren som tydligen har en medelalder av under 21.... Man far erfarenhet efter 20+ ar i hastrbranchen...
Och forlat mig om jag sager saker som inte stammer, men detta ar vad jag har upplevt de flesta moderater att vara...

Hejsa! Jag sålde en häst till en tjej en gång på avbetalning. Efter att hon betalat av ca 6000 kr på hästen ringer hon & säger att hon inte kan ha kvar hästen, så vad lagen sa då så kunde jag ta tillbaka hästen plus hehålla pengarna jag fått. Ställde också ett krav på en stallhya eftersom hon ville lämna tillbaka honom omgående. Svårt när din häst är dräktig, men jag tycker nog det ändå är så att hon köpt föl & sto i en summa. Så det borde vara affären gäller ju både ev. föl & sto tillsammans. Vet inte om detta hjälpte dig så mycket. Du kan även skriva till advokat Lars Däckeman "tror jag han heter" kostade ingen att "bara" skicka ett mail med svar Mvh Anita:)

Svar till alla:

Vi träffades och pratade igenom det hela och förtydligade i kontraktet så vi är överens. Jag tror inte det kommer bli några problem framöver. :)

Jag vill verkligen att både häst och föl ska bli bli hos köparen då anledningen till att jag gick med på avbetalning var just för att hemmet var rätt.

Jag vet inte hur man har i andra rasföreningar när det gäller vem som står som just uppfödare, för vår ras är det möjligt att stå som uppfödare även om man bara lånat stoet i ett "fodervärdsavtal". Men det är kostnaderna som avgör, i det här fallet har köparen betalat för att fölet ska hamna där det är, och dessutom med säljarens goda minne. Påtar man sig då fortsatta kostnader så är tillfaller fölet köparen.

Jag förstår hur du tänker men säg att köparen backar ur dagen efter fölet är fött och jag som säljaren har rätt att hämta mitt sto eftersom köparen bryter mot kontraktet, om då köparen står som ägare till fölet blir det en väldigt knepig situation då fölet är beroende av mamman. :confused:

Jag förstår hur du tänker men säg att köparen backar ur dagen efter fölet är fött och jag som säljaren har rätt att hämta mitt sto eftersom köparen bryter mot kontraktet, om då köparen står som ägare till fölet blir det en väldigt knepig situation då fölet är beroende av mamman. :confused:

Nej men i det läget är ju inte fölet registrerat, så då finns ju möjligheten att ställa säljaren som uppfödare eller som i vårat fall ägaren av stoet.

Jag har själv lånat ut ett sto för just detta ändamål, låntagaren stod för stoets samtliga kostnader från det att hon betäcktes tills fölet var avvant. Hon står också som uppfödare på fölet och med sitt gårds/stuterinamn.

Hur man löser den ekonomiska biten då är ju upp till det avtal man har skrivit, är det så att man då som fodervärd släpar efter med kostnader så kan man lösa fölbiten den vägen osv.

Allt handlar bara om att man skriver så ordentliga kontrakt som möjligt, för när det skiter sig så är det i regel försent och då ska papper finnas för att klargöra vad som är vad och vad som gäller.

Senast ändrad:

Jag tycker det är fruktansvärt intressant hur ni Moderatorer hela tiden i varenda såkallad tvist på Forumet kan med sådan säkerhet utala er om varje enskilt fall .!?!?
Mia

Lite OT

Fast att de är moderatorer innebär ju inget annat än att de har möjlighet (och ansvaret) att fixa lite med trådar som spårar ur.

Det har ju inget med deras kunskaper om vissa ämnen att göra så vitt jag vet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 085
Senast: Cocos
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny här inne, så om tråden ligger fel så får ni ursäkta eller om nån admin kan flytta den rätt? :) Jag håller på och...
Svar
17
· Visningar
1 811
Senast: Billy
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka