Bukefalos 28 år!

Avbiten tand

dressyrtjejen

Trådstartare
Min hund har bitit av sig den yttersta spetsen på en av hörntänderna i överkäken.
Hon verkar inte det minsta besvärad men jag ska ändå till djursjukhuset i nästa vecka för att kolla upp det.

Någon annan som har liknande erfarenheter? Har tanden behövt åtgärdas på något vis?
 
Sv: Avbiten tand

jo, min staff fick ena hörntanden avslagen, men det var sa pulpan syntes, och da akte vi in sa de fick ta bort hela tanden dagen efter. men staffar är ju som de är, hon visade inga tecken pa att märka av det :P
 
Sv: Avbiten tand

Min Amstaffhane slog sönder ena hörntanden för 1 år sedan. Först delades den på mitten så att den var ca 1 cm hög bara, och sen klyvdes den på mitten ända ner till rötterna.

Då gjorde dom en rotfyllning och tog bort den ena halvan som satt löst bara, den andra var tydligen fast förankarad i rötterna fortfarande.

Nu, 1 år senare, så verkar det som om rotfyllningen börjar gå sönder eller att något luckras upp. Han ska röntgas om på Ultuna så fort vi ska uppåt landet igen, så att samma veterinär får bedöma bilderna som utförde rotfyllningen.

Han visade inga tecken på smärta, men han fick gå på Rimadyl i ca 20 dagar i väntan på operationen ändå - för den remitterande veterinären ansåg att han MÅSTE ha fruktansvärt ont även fast han inte sade ett ljud.
 
Sv: Avbiten tand

På min gamla BC hittades en kindtand som var spräckt ända ner i roten, han skulle ändå under narkos så då togs den bort.
Bölder o käkbensinfektioner kommer lätt som ett brev på posten annars.
När jag något senare upptäckte att en hörntand var bruten så begärde jag ett prov på serumkalcium, det var extremt lågt o var troligtvis förklaring till båda händelserna.
Anledningen till de låga halterna listade vi aldrig ut, kanske hade det något att göra med hans Maligna Lymfom.

mvh
 
Sv: Avbiten tand

Min staff har slagit av yttersta topparna på alla sina hörntänder, både uppe och nere, när han lekt med sin stora hårda boomerball. Ingenting han lider av och veterinären kollar honom i munnen varje gång vi är där, ca 5 gånger om året så de borde ha sagt något isf.
 
Sv: Avbiten tand

Han slår nog inte av dom, utan nöter ner dom - precis som min. Det är tydligen väldigt svårt att slå av hörntänder på dessa raser (Endast dom jag pratade med tandläkaren om) för dom är grova, stenhårda och gjorda för att verkligen hugga i.
Min har bitit i både stenhårda bollar (Han har ett sådant ägg som inte går att förstöra), bildäck, stockar, bollar, gnagt på stenar och gud vet allt - men av går dom INTE.
Däremot när han i ett slagsmål bet den andra hunden med full styrka, och träffade dess kedjestryp där han fastnade, så gick tanden av.

Tandläkaren, som ska vara Sveriges främsta på hund, har sagt att när hans andra hörntänder är tillräckligt nötta så får man göra något åt dom också, för det är inte bra att ha pulpan synlig. Veterinärerna är inte alls lika duktiga på tänder, måste jag säga.
 
Sv: Avbiten tand

Fast varför var det precis då de gick sönder då om de var hårda? Det är som sagt yttersta lilla millimetern som är borta.
Han blev som tokig när han fick bollen (obitbar, det är omöjligt för honom att bita tag i den för den var lika stor som hela hunden ungefär, plus att den är ganska tung) och rejsade i full kareta mot den. Pang sa det bara. Givetvis används inte den bollen längre, den var alldeles för rolig åt honom.

Hur mycket är tillräckligt nötta/eller av? Finns det någon bra tandis i sthlm då eftersom vi har varit igenom nästan alla(känns det som iaf) övriga veterinärer?

Kan kanske lägga in en bild där man ser. :)
 
Sv: Avbiten tand

I Stockholm vet jag inte, jag fick åka till Ultuna för att få operationen gjord, för alla ställen jag ringde till i Sthlm (Var uppe på långsemester då) ville inte ta emot det, för det var så pass stort och krångligt när det gällde en hörntand tydligen, och dom hade inte tandläkare där så ofta. Veterinärerna ville inte göra jobbet.
Tandläkaren jobbar dels där på Ultuna, och sen på något annat ställe också som jag inte minns längre tyvärr.

Här kommer dom nötta hörntänderna. Man ser även hans avbitna tand, tyvärr är den alldeles gulbrun nu och det går inte att göra något åt det :( Han har även mer tandsten/beläggning på den sidans friska hörntand, för han använder den inte lika mycket vid tugg längre;
blandat%20017.jpg


Här kommer tiken, som har orörda hörntänder. Hon har ett mycket mindre huvud än hanen, men hennes hörntänder är längre ändå numera;
blandat%20023.jpg


Uppskattningsvis så är ca 4 mm borta av dom tre kvarvarande hörntänderna. Inget han lider av än, men fortsätter han att tugga på leksaker så kommer pulpan att orsaka smärta i framtiden, enligt tandläkaren.
Som du kan se, så försvann över 1 cm tand därnere, samt en bit på bredden med - pulpan blödde och var väl synlig. Han åt och lekte ändå, man såg dock att han ibland inte använde sig av den högra sidan direkt - och det var väl hans starkaste sätt att visa smärta typ.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
887
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 015
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp