Avbruten tävling

dimmansstuteri

Trådstartare
Tävlingarna i Hofors i helgen (DM för Dalarna och Gävleborg, KM Hofors Ridsällskap samt AGRIA cup) avblåstes inför terrängen pga för mycket regn. Nu undrar jag hur denna tävling kommer att räknas - om resultaten överhuvudtaget kommer att föras in i Ridsportsförbundets poängräkning? Det kan väl knappast vara troligt? Någon som varit med om liknande "Force Majure"?
Hur går det med de ponnyryttare som räknade med att göra ett SM-kval, då måste ju terrängritten vara felfri - och den genomfördes ej.

Någon som kan berätta hur avbrutna tävlingar brukar ha för "efterverkningar" - eller någon som vet hur det kommer att behandlas i just den här tävlingen?

Hlsn Helena
 
Sv: Avbruten tävling

Man kan kvala ända till helgen före SM (står att läsa på Ridsportförbundets hemsida...)
 
Sv: Avbruten tävling

Detta är ju en situation som inte arrangören kan hjälpa alls .de måste ju sätta säkerheten främst..Som kval kan man ju inte få räkna en terräng som inte blev av.Terrängen är ju den som man kvalar med.
 
Sv: Avbruten tävling

Det är precis vad jag menar, och vad jag förstår var det nödvändigt att bryta inför terrängen. Men jag funderar ändå på om hur denna tävling kommer att "räknas" för deltagande ekipage som slutförde dressyr o banhoppning. Antar att inte poängen kommer att föras in under respektive gren i championatspoängräkningen... ;)
Räknas en avbruten tävling över huvud taget?

Hlsn Helena
 
Sv: Avbruten tävling

Menar du att man utsåg placerande på resultat efter dressyr och hoppning? :confused:
 
Sv: Avbruten tävling

Rätt är (tycker jag) att anmälningsavgifterna betalas tillbaka alt. att tävlingen hålls på annat datum.

Den är ju inte genomförd och således så skall varken pris delas ut eller kval räknas.

Vet att detta hänt i Segersjö för en massa år sedan (2001 el 2002) och då räknades klassen som inställd.

Någon annan som var i Segersjö kanske kan säga hur de gjorde??
 
Sv: Avbruten tävling

Placeringarna blir säkert rapporterade till förbundet men i och med att alla står som ute i terrängen så har man ju inte räkna starten som kval.
 
Sv: Avbruten tävling

:eek:

Horribelt tycker jag, det händer ju alltid en massa i terrängen och dela ut priser efter dressyr och hoppning blir ju liksom mer en dressyrtävling

Dessutom så skulle det blivit flera likaplacerade för hur skall man skilja dem åt nu när terrängen inte avgör?????
 
Senast ändrad:
Sv: Avbruten tävling

olgaklara skrev:
:eek:

Horribelt tycker jag, det händer ju alltid en massa i terrängen och dela ut priser efter dressyr och hoppning blir ju liksom mer en dressyrtävling

Dessutom så skulle det blivit flera likaplacerade för hur skall man skilja dem åt nu när terrängen inte avgör?????

Märkligt att kalla det Fälttävlan. Kombinationstävling blev det ju av det... :angel:
Kan iallafall inte räknas som något kval eftersom det står tydligt def om terrängdelen.
 
Sv: Avbruten tävling

Det var år 2000 alltså första året dom hade tävling, den svåra klassen blev inställd och några priser delades inte ut.
 
Sv: Avbruten tävling

Ok, men poäng kommer väl knappast att räknas i hoppning och/eller dressyr? Det blev väl som en "lokal" tävling i dessa klasser, även om det skulle varit en regional fälttävlan om terrängmomentet genomförts?

Hlsn Helena
 
Sv: Avbruten tävling

Jasså på vilket sätt???

Eftersom det var flera som hade samma straff efter dressyren.

Dessutom är bara det fel i sig eftersom man endast skiljer ekipage åt i ft genom tiden i terrängen.

Jag var likaplacerad med Tobbe i år i en ft, vi gick inte att skilja åt eftersom vi kom in på exakt samma tid på hundradelen i terrängen och hade samma dressyrpoäng.

jag hade aldrig gått med på att det blev så på en ft.

Jag tycker det var fel och att inga priser skulle delas ut
 
Sv: Avbruten tävling

Såg på förbundets hemsida att man delat ut poäng i AGRIA-cupen efter kvalomgången i Hofors trots att tävlingen avbröts. Konstigt tycker jag... :confused: :confused:
 
Sv: Avbruten tävling

Ja jag såg det nu också när jag tittade på resultaten. Min häst var där och tävlade och han blev före en annan med samma straffpoäng för att han hade bättre dressyr, så jag skrev det bara utifrån vad hon som red sa, men det var ju flera på samma straff ändå, så jag vet faktiskt inte. De blev väl lika placerade.

Givetvis är det inte kul när det blir såhär och de kanske borde avblåst tävlingen och gett tillbaka pengarna, men jag tycker ändå det är bra att de väljer att blåsa av för det var inte säkert att rida under de omständigheterna och det kommer alltid finnas folk utan omdöme att se det själva.
Speciellt tråkigt att det sker "där uppe" där det inte är lika många tävlingar att välja på inom rimliga avstånd.
 
Sv: Avbruten tävling

Såg att det gick bra för din Eros! Ponnyerna var på annat ställe annars hade jag hunnit se honom :)

(Var med som hästskötare och nog den enda som jublade när de ställde in på morgonen. Men det var verkligen för jävligt rent ut sagt!).

De hade prisutdelning på dressyren och bland stora hästar i klass 5 så blev de likaplacerade om de hade samma dressyrpoäng...

Är ju tävlingar i Örebro i helgen, kan de inte åka dit och kvala?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp