Avel utan egen gård?

Det där låter fantastiskt och liknande upplägg är det enda jag skulle kunna vara bekväm med om jag någon gång vill ha föl i igen.
Jag gillar ju avel och skulle gärna ha det i liten skala.
Jag har nu eget stall, men hade mitt sto uppstallad på gård med avel i liten skala när jag senast skulle ta föl.
Jag vakade via kamera nattetid och stallägarna på dagtid när stoet gick i hagen. Det var cirka 12 minuters bilväg till stallet, så jag var snabbt på plats när det närmade sig.
Det gick dock inte vägen den gången, även om upplägget var bra.
Ska jag ha föl i framtiden vill jag ha folk med massiv erfarenhet på plats.
Förmodligen hade mitt sto och föl inte kunnat räddas ändå, men jag vill ändå minimera risken så mycket det bara går...
Den maktlösheten är inget jag vill uppleva igen.
Ja, det är faktiskt viktigare än man kan tänka sig att det finns erfaren personal. Som du säger så går det ju inte alltid att rädda ston och föl ändå men man kan iaf känna sig trygg med att allt som kunnat göras är gjort.
Att fölvaka är en enormt krävande arbetsuppgift, inte minst mentalt och man får också ta med i beräkningen att man själv kan sova gott och dessutom jobba dagtid (slippa ta ledigt och ibland förlora inkomst) om man väljer att lämna bort stoet.
Har man oturen att få ett föl som kräver mycket stöd och hjälp första tiden så är man ju helt slut som människa efteråt om man ska sköta allt själv❤️.
 
Senast ändrad:
Ja, det är faktiskt viktigare än man kan tänka sig att det finns erfaren personal. Som du säger så går det ju inte alltid att rädda ston och föl ändå men man kan iaf känna sig trygg med att allt som kunnat göras är gjort.
Att fölvaka är en enormt krävande arbetsuppgift, inte minst mentalt och man får också ta med i beräkningen att man själv kan sova gott och dessutom jobba dagtid (slippa ta ledigt och ibland förlora inkomst) om man väljer att lämna bort stoet.
Har man oturen att få ett föl som kräver mycket stöd och hjälp första tiden så är man ju helt slut som människa efteråt om man ska sköta allt själv❤️.
Ja, exakt. Nu hade mitt sto ett mycket komplicerat felläge, men de få fall som gått att rätta har, vad jag har läst mig till, varit när en erfaren vakare har sett tecken på att stoet kniper och gått in och rättat felläget innan utdrivningsvärkarna startat.
Som du säger är det mycket som kan svaja även efter en lyckad fölning och därför rekommenderar jag ett "BB".
Då har jag även ett par helt okomplicerade fölningar bakom mig också.... Men inte några 100....
 
Första gången stod stoet kvar i samma stall, det kom tre föl det året och stallägaren var rutinerad.

Nu var jag stoet på liknande ställe som andra beskrivit här. När jag kollat runt har det 15-20 mil runt sthlm kostat ungefär 3500-4500 per månad för lösdrift. Sen tillkommer hovis osv. En fast avgift på 5000 för fölövervakning sen såklart kostnad för jobbet med semin. Men väldigt tryggt och tidsbesparande för mig.
 
När jag kollat runt har det 15-20 mil runt sthlm kostat ungefär 3500-4500 per månad för lösdrift. Sen tillkommer hovis osv. En fast avgift på 5000 för fölövervakning sen såklart kostnad för jobbet med semin. Men väldigt tryggt och tidsbesparande för mig.
Mitt ena står 12 mil från mig. Jag betalar 2,500 +moms för lösdrift och 3700 + moms för fölövervakning
 
Wow, helt ärligt visste jag inte ens att det fanns sånna anläggningar. Värt att tänka på om man ska ta fler föl.
Jag har uppfattat att flera av de stora seminstationerna och uppfödarna ofta har andras ston inackorderade. Mest utifrån bilder osv på sociala medier nu när det är föltider 😊
 
Jag har uppfattat att flera av de stora seminstationerna och uppfödarna ofta har andras ston inackorderade. Mest utifrån bilder osv på sociala medier nu när det är föltider 😊
Jo det visste jag, men inte att övervakning var på det sättet som beskrevs här ovan. För det låter supertryggt.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 286
Senast: axel
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: ptr
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 390
Senast: tina_sj
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 311
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp