Avelns största problem är ryttarna

Sv: Avelns största problem är ryttarna

. Idag är häst så mycket synonymt med just halvblod. Många som skulle vara oändligt mycket gladare om de satsade på en annan ras..men det är ju som att svära i kyrkan. För det svenska halvblodet är heligt. Haleluja.
Nej det är bara att man satsar på en annan ras ELLER väljer ett halvblod som är väluppfostrat som inte är avlat på prestation med mkt temp. Annars får man skylla sig själv om man inte har vett nog att inse sina egna begränsningar.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Hästar är ju inte bara ridning. Jag vill ha en vettig häst, en häst som är trevlig hantera och inte flyger i luften för minsta lilla när jag leder den. Kanske man står i ett större stall där hästen ska kunna hanteras av andra, som inte är elitryttare. .
jag förstår inte problemet :confused: Det är väl bara att leta tills man hittar en sådan häst då, som sagt det finns MÅNGA hästar som är lugna och trygga, men man kanske ska ge tusan i att envisas att köpa av en uppfödare som avlar med inriktning mot prestation. Har man lite koll vet man GENERELLT vad man ska undvika för blod om man inte vill ha för mkt nerv.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

jag förstår inte problemet :confused: Det är väl bara att leta tills man hittar en sådan häst då, som sagt det finns MÅNGA hästar som är lugna och trygga, men man kanske ska ge tusan i att envisas att köpa av en uppfödare som avlar med inriktning mot prestation. Har man lite koll vet man GENERELLT vad man ska undvika för blod om man inte vill ha för mkt nerv.

Jag förstår vad du menar, och ja, det finns lugna och trygga hästar också. Men de börjar bli färre och går dessutom upp i pris just på grund av att uppfödare idag vill producera fram elithästar som det inte finns några köpare till. Själva grejen som diskuterats är just att få uppfödare idag väljer att föda upp lugna, trygga hästar till familjeändamål utan alla vänder sig till prestationsavel. Vad blir då kvar till oss som inte satsar på VM i dressyr?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

*KL*
Någonstans måste man ju ändå vara medveten om sin egen förmåga som ryttare :crazy: Att skylla på att uppfödarna bara föder upp krutdurkar med nerver tycker jag är helt bakvänt. Jag tycker helt enkelt att köper man en häst med mkt nerver som man inte klarar av så får man lite skylla sig själv, man måste väl ändå vara så pass medveten om vad det är för häst man köper?Vad som ligger bakom (blodsmässigt) i stammen på hästen man köper osv. Det finns gott om hästar som är lugna, trygga och som inte ens skulle bry sig om en atombomb skulle landa vid sidan av dom, som är perfekta tävlingskompisar på lagom nivå. Om det är en sådan häst man vill ha så ska man helt enkelt inte köpa en häst av en uppfödare som avlar för prestation, för att vara på den säkra sidan.

OK, detta blir antagligen mitt sista inlägg här, för jag känner att jag sagt det jag vill ha sagt, och att de flesta förstått vad jag menat (oavsett om de sedan håller med eller inte). :)
Men handlar inte diskussionen egentligen om varför så många uppfödare satsar på dessa krutdurkar när det inte finns efterfrågan på dem? Det finns många trevliga, lugnare hästar, ja.. men när uppfödarna klagar på att det inte finns ryttare till de hästar de föder upp, eftersom de föder upp för ''svåra'' hästar, och sedan skyller på att ryttarna ska anpassa sig till de hästar uppfödarna föder upp? Är det inte något bakvänt med det?
Nu har jag bara skumläst; men har någon här egentligen klagat på den hästen de köpt och sagt att den hästen är för nervig pga uppfödarna? Jag tror iaf att de flesta här har köpt en häst de trivs med. Men kanske var det svårt att hitta en sådan häst bland alla sporthästar?

Inget påhopp nu, men jag tyckte att du lade fram det lite konstigt (och inte bara du för den delen, det har ju lutat rätt länge åt att folk har köpt fel hästar snarare än vad utbudet av hästar kommer till) =)
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Du och jag är på samma tråd. Tror tyvärr inte att det finns mycket mer att tillägga i den här diskussionen, var och en får bli salig på sin tro. Men jag är fortfarande fast vid att uppfödarna idag väljer att enbart föda upp prestationshästar till en redan mättad marknad = ingen efterfrågan = hästarna hamnar ute på den "öppna" marknaden och pressar på så vis upp priserna på de hobbyhästar som finns kvar. Men om alla uppfödare väljer att föda upp prestationshästar idag, vart tar då hobbyhästarna vägen om 10 år?

/Apo, som tackar för sig?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Tänk att hobbyhästen kommer försvinna är inget som jag oroat mig över. Det kommer alltid finnas hobbyhästar. Även dom finste topphingstarna lämnar inte alltid OS hästar. Pris sätts ju framförallt (iaf när hästen är äldre) efter utb. nivå. om den inte har gjort "nåt speciellt" spelar det ingen roll att den har en värstingstam om den inte presterat nåt, och som sagt (tycker jag iaf) är man dum nog att betala 200.000 papp för en häst som har superstam men är 10 år och lufsat runt nån 1m-1.10 får man faktiskt skylla sig själv. Markanden styrs ju lite av vad köparna är beredda att betala också.
SEdan undrar jag också hur aveln såg ut förr? Var det många uppfödare som tänkte "Nu ska jag föda upp en trevlig medelmåtta som kommer att bli en bra hobbyhäst"? Man tog väl en hingst till sitt sto som man trodde på, eller? Alla uppfödare vill väl bli "erkända" och se sin avkomma komma till någon som visar fram den och få till dendär fullträffen, eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Men handlar inte diskussionen egentligen om varför så många uppfödare satsar på dessa krutdurkar när det inte finns efterfrågan på dem? Det finns många trevliga, lugnare hästar, ja.. men när uppfödarna klagar på att det inte finns ryttare till de hästar de föder upp, eftersom de föder upp för ''svåra'' hästar, och sedan skyller på att ryttarna ska anpassa sig till de hästar uppfödarna föder upp? Är det inte något bakvänt med det?
Nu har jag bara skumläst; men har någon här egentligen klagat på till
Men det jag inte förstår är varför folk tar illa vid sig? Är man inte nyfiken att lära sig mer om att hantera olika typer av hästar?
Jag känner iaf att jag skulle vilja lära mig ALLT om olika typer av hästar, hanterings och ridmässigt för att bli så mångsidig som möjligt! och tycker man att det är svårt att hitta "sin" häst bland alla sporthästar får man väl leta lite till?
 
Sv: Hispig = understimulerad

:idea:En sak som jag funderat över är om Hispig kanske är = understimulerad.:angel:
Små till obefintliga hagar.:(
Ingen utmaning för huvudet.:(
Ridning några timmar i veckan och pyssel några. Allt går på rutin.:(

Hundar brukar få kommentaren understimulerade.
Matte/husse går en promenad och allt är bra. Oftast inte de jagar bilar.

Barn som har en inrutad vardag utan utmaningar brukar göra allt för att piffa till vardan och få uppmärksamhet brukar också kallas understimulerade.:banana:
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Tänk att hobbyhästen kommer försvinna är inget som jag oroat mig över. Det kommer alltid finnas hobbyhästar. Även dom finste topphingstarna lämnar inte alltid OS hästar. Pris sätts ju framförallt (iaf när hästen är äldre) efter utb. nivå. om den inte har gjort "nåt speciellt" spelar det ingen roll att den har en värstingstam om den inte presterat nåt, och som sagt (tycker jag iaf) är man dum nog att betala 200.000 papp för en häst som har superstam men är 10 år och lufsat runt nån 1m-1.10 får man faktiskt skylla sig själv. Markanden styrs ju lite av vad köparna är beredda att betala också.
SEdan undrar jag också hur aveln såg ut förr? Var det många uppfödare som tänkte "Nu ska jag föda upp en trevlig medelmåtta som kommer att bli en bra hobbyhäst"? Man tog väl en hingst till sitt sto som man trodde på, eller? Alla uppfödare vill väl bli "erkända" och se sin avkomma komma till någon som visar fram den och få till dendär fullträffen, eller är jag ute och cyklar?

Jag tror att du har rätt.
Att sälja en remont. :D
När man lyssnar på äldre uppfödare så var remonten något stort som man saknar.
Någon säger att på den tiden var det mer rättvist hästarna i mellan alla fick samma utbildning och de bästa fick komma till tävlings ryttare eller direkt tillbaka i aveln.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag tar inte illa vid mig. Men jag förstår defenitivt varför inte alla vill lära sig hantera svåra hästar. Jag kan väl sitta kvar på en mer nervig häst, men inte tycker jag att det är kul eller intressant. Mitt mål är att kunna rida min egen häst på ett bra sätt, inte att bli en erkänd ryttare som kan rida 'alla' hästar.
Och som sagt så började det ju med att uppfödarna tycker att deras kunder/ryttarna ska anpassa sig efter deras varor. (kallar fortfarande hästar för varor i detta fallet och det betyder fortfarande inte att de inte har egenvärde eller liv).
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Tänk att hobbyhästen kommer försvinna är inget som jag oroat mig över. Det kommer alltid finnas hobbyhästar. Även dom finste topphingstarna lämnar inte alltid OS hästar. Pris sätts ju framförallt (iaf när hästen är äldre) efter utb. nivå. om den inte har gjort "nåt speciellt" spelar det ingen roll att den har en värstingstam om den inte presterat nåt, och som sagt (tycker jag iaf) är man dum nog att betala 200.000 papp för en häst som har superstam men är 10 år och lufsat runt nån 1m-1.10 får man faktiskt skylla sig själv. Markanden styrs ju lite av vad köparna är beredda att betala också.
SEdan undrar jag också hur aveln såg ut förr? Var det många uppfödare som tänkte "Nu ska jag föda upp en trevlig medelmåtta som kommer att bli en bra hobbyhäst"? Man tog väl en hingst till sitt sto som man trodde på, eller? Alla uppfödare vill väl bli "erkända" och se sin avkomma komma till någon som visar fram den och få till dendär fullträffen, eller är jag ute och cyklar?

Intressant spekulera i hur uppfödare såg på aveln förr. Var vår syn på en bra häst kanske annorlunda? Storleksmässigt, temperament etc. Finns fler uppfödare idag? Mer konkurrens? Ryttarantalet är större idag, men eliten har kanske inte växt på samma sätt i antal? Tittar man på äldre halvblod är de oftast mycket grövre t ex. Idag vill man ha ett smäckrare. Men kanske dessa hästar ställer högre krav på ryttarna, eller kräver de annan hantering? Lite intressant, dock.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

En seriös uppfödare betäcker inte ett dåligt sto. Grunden för seriös uppfödning är att man avlar på god stolinje.

Gunnar Nordin sa redan på tidigt 80tal att Svensk Ridhästavel snarast måste sluta betäck alla ston som av en eller annan anledning inte håller för det ändamål dom är ämnade för. Se på Svensk travsport och deras avel,, där lägger man vikten på ett högpresterande sto och väljer lämplig "medioker" hingst. Föl nedärver alltid dom flesta generna från sin mödernesida.

Det där sista du skrev tänker jag inte kommentera och förstår heller inte varför du blandar in och namger ett stuteri som du inte har en aning om hur saker och ting bedrivs där.

Vad vet du om mina kunskaper om Lövsta? Jag anser att det är en utmärkt välskött och proffsig anläggning med välmående hästar och seriös avel, MEN jag tror inte att den går med vinst och att verksamheten betalat för hela anläggningen. Det var det som var min poäng, jag har väldigt svårt att förstå varför ingen vinst=oproffsig och vanvårdsvarning. Lövsta är i mina ögon ett utmärkt exempel på motsatsen, som dessutom är välkänt, varför jag valde det för att exemplifiera.

Mitt exempel med det dåliga stoet var just ett exempel. Alla uppfödare tycker ju att deras sto är bra, annars skulle de inte avla på stoet. Felslutet är ju när man tror att det är kostnaderna som man lagt ner som bestämmer priset på varan - hästuppfödning är en högriskbransch, och man kan inte alltid kräva att få tillbaka allt man satsat när man säljer. Vill ingen köpa ens treåring för 80 000 så kan man inte tvinga folk, även om man själv lagt ner 80 000 på att få fram den. Köparen har varken moralisk eller juridisk skyldighet att stå för alla säljarens kostnader.
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Till syvende och sist tror jag också att många börjar med uppfödning från fel ände. Man avlar för att det är kul men har egentligen inte alls förutsättningar för att göra vinst på det och då tycker jag inte heller att köparna ska betala för uppfödarens bristande affärssinne! Ingen mjölkbonde skulle komma på tanken att producera mjölk utan att se till att man har tillräckligt med mark etc för att det ska gå runt. Hur många ser på sin hästverksamhet på samma sätt?

Precis, om syftet är att tjäna pengar, så får man ju göra en affärsplan först, och se om det finns förutsättningar att göra det. Inte hyra in hästen dyrt, dra på sig en massa omkostnader och extraarbete, och sedan kräva att någon betalar 100 000 för unghästen eftersom den var så dyr att tillverka och tog så mycket tid. Alternativt se uppfödningen som sin hobby, och då leva med att den inte går runt.

Men jag kan inte se varför det är kundens ansvar att alla verksamheter går runt, resten av samhället fungerar ju inte så?
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Det diskuteras foder friskt och jag är ingen expert.

Vi har hört talas om brotein chokar på våra hästar och kogubben skakar på huvudet och undrar, tog ni ingen analys??

Tala med en kogubbe om grovfoder, är ingen barnlek.
Fråga hans om foderstat och du behöver ett lexikon.

Han talar om smältbarhet och protein mm. I princip allt som ett grässtrå ska innehålla och vilka gräsblandningar och när det är skördat och var, (rena häxdoktorn) för att få ut det mesta ur varje grässtrå blandning, till sina djur.

Han pratar om kompletterande foder till grovfodret för att kon sak kunna maximalt prestera.
Ko gubbens kostnader är beroende av hur duktig han är på detta och att läsa av vad varje djur behöver oavsett om han har 10 eller 100 djur.

Att säga till honom/henne att djuret får 5kg hö och lite havre. Öööööööö?:confused:
Sen kommer frågan om innehåll och varför du ger det du ger. Rent av kommer frågan vad räknar du med för resultat med denna foderstat.

Vi är vad vi äter och detta gäller djur också.
Enkelt sakat :rofl:
Havre = turbo. Korn = slö
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Det är bara att konstatera att det är dyrt att föda upp hästar. Alla blir inte stjärnor som är värda stora pengar trots att uppfödaren satsat på bra hingst, sto och bra förhållanden.

Man kan inte ta ut jätte summor och kanske är hästen in det läge du vill sälja värd allt det du som uppfödare har lagt ut.

Själv har jag inte ekonomi att köpa en färdig svårklass häst eller en treåring som hoppat hem diplom.
Det kostar mig säkert lika mycket eller mer att föda upp en häst och ta den hela vägen till ett diplom, plus att risken finns hela tiden för skador eller att hästen inte innehar den kapacitet jag önskat då jag bestämde att jag skulle avla fram min nya stjärna.

Men saken är den att kostnaden är utdelad och jag får vara med hela vägen etc etc.

Visst kan man tycka att jag då borde spara ihop pengar istället för att jobba flera år med en fölis och senare unghäst.
Men det är ganska svårt att lägga pengar på hög ändå :smirk:
speciellt när det handlar om hästen som jag önskar kanske ligger i dagsläget i en prisklass 200 000 +

Summan är att det är jätte svårt för uppfödarna att räkna på att få tillbax alla pengar de lagt ut.
Är det en riktigt bra häst anser jag att man ska få bra betalt, men att i snitt börja ta ut 60 000 kr för en outbildad, inte särskilt begåvad häst anser jag för mycket pengar.

Det har ju även andra kunniga hästmänniskor i Sverige varit inne på, men självklart verkar ju alla ha en riktig stjärna hemma när man läser annonserna :)

Har också förståelse för att uppfödare vill att deras uppfödningar ska hamna i så bra "händer" som möjligt för att kunna visa sig på bästa sätt.

Har även skrivit ett annat inlägg om detta, angående förståelsen för att uppfödarna vill ha sina hästar visade av duktiga ryttare som kan visa hästarna i championat mm.

Lååååångt inlägg :rofl:
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Och här har du på ett ungefär framfört även min åsikt på det ekonomiska i frågan :P
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Jag förstår inte vad de är med folk och stam! Vad händer? Sen när är stammen så pass viktig, att du glömmer att ta reda på hur hästen är?

De är som om vissa köper hästar, bara för att sen komma in på t.ex. Hökks och stå och säga högt " Jag har ett jääääääättefint sto efter den och den och den och vet du? hon är brun med svart man! Då fattar ni väl själva att de inte kan passa med rött, eller hur?" ( hände senast häromdan)

Sedan..

Hur många gånger har man heller inte träffat unga tjejer som blir uppkastade av deras föräldrar på ett ståtligt fullblod, och trots att man ser att tjejen knappt klarar av hästen och egentligen bara vill bort från de, så tvingas hon fortsätta enda tills den dag som hon, för att komma bort från de hela, säger som ursäkt att hon tröttnat på hästar.
(Jag säger som sagt inte alla, men de finns en del!)

De är på tok för många tävlingshästar som inte funkar även som vanliga kompisar. Alldeles för många hästar med för mycket nerver och för många uppfödare som vill skapa perfektionen i sig själv som ska nå toppen med sin perfekta ryttare...
Hallå? Kom ner på jorden?
Jag hoppas denna artikeln som lagt ut på forumet kan få folk att tänka efter lite..
 
Sv: Avelns största problem är ryttarna

Håller med dig i det inlägget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Det här är helt klart det största. Det sade Rolf-Göran Bengtsson ombedd att rangordna OS-silvermedaljen bland sina...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Som första angloarabhingst i Sverige tilldelas nu STUBIN x 1101 postumt utmärkelsen ELIT för sina fantastiska insatser i...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den brasilianska ryttaren Alvaro Miranda fick föras till sjukhus i ambulans efter en olyckshändelse i grundomgången av...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp